"Тестовий" 5G в Україні: коли, чиїм коштом і кому це потрібно — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Тестовий" 5G в Україні: коли, чиїм коштом і кому це потрібно

Казна та Політика
1018
Мінінфраструктури хоче покрити українські магістралі 5G-мережею. Що за цим стоїть: впровадження передових технологій, особистий PR міністра Володимира Омеляна або фундамент для насильницького продажу мобільним операторам частот для 5G?
18 квітня 2019 року міністр інфраструктури Володимир Омелян на брифінгу оголосив про запуск пілотного проекту “Інтернет речей на дорогах на базі технології зв’язку п’ятого покоління 5G”.
“Розвиток цифрової інфраструктури є необхідним кроком модернізації транспортної галузі України …Наша головна мета полягає в тому, щоб дороги були “розумними”, тобто такими, які інтегрують всю транспортну інфраструктуру в одну інтелектуальну мережу, забезпечуючи безпеку і комфорт користувачів”, – заявив міністр.
За його словами, проект на базі 5G покликаний відповісти на питання, чи може технологія вирішити проблеми безпеки дорожнього руху, моніторингу руху транспорту і аналізу транспортних потоків.
Проект реалізовують компанії Nokia (безкоштовно надає обладнання 5G) і “Vodafone Україна” (надає телекомунікаційну інфраструктуру) за підтримки Міністерства інфраструктури.
Тестовий майданчик розташований на 21 км автодороги Н-01. Проект розділений на три стадії.
Перша. На окремій ділянці дороги протягом двох місяців учасники проекту будуть тестувати технологію інтернету речей (IoT) і збирати статистичні дані за допомогою мережі LTE на комерційних частотах “Vodafone Україна”, а з другого півріччя 2019 року – за допомогою зв’язку п’ятого покоління 5G.
Друга. Розширений пілот, в рамках якого зв’язком буде покрита окрема траса.
Третя. Повномасштабний проект, який передбачає покриття новітніми технологіями всіх автомобільних доріг України міжнародного значення.
Передбачається, що в 2020 році Національна комісія регулювання зв’язку та інформатизації виставить на торги ліцензії на частоти 5G.
Проте експертне середовище скептично сприйняло подібні амбітні плани міністерства.
Яке ж справжнє підґрунтя цього проекту? Є три версії: бажання чиновників впровадити в Україні передові технології, особистий PR міністра і фундамент для насильницького продажу мобільним операторам частот для 5G.
Напередодні чиновники Мінінфраструктури зустрілися з телеком-журналістами та експертами і обговорили ці питання.
Версія 1. Впровадження в Україні передових технологій
На тлі обмеженого покриття зв’язком 3G/4G території України, зокрема, автодоріг і залізничних колій, а також торішньої заяви міністра про початок будівництва Hyperloop спільнота і експерти в сфері телекомунікацій зустріли новину про запуск 5G з неабияким скепсисом.
Сумніви експертів посилював і той факт, що питання впровадження нових технологій щодо передачі даних за допомогою мобільного зв’язку – це компетенція Національної комісії регулювання зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), а не Міністерства інфраструктури.
Щоб відповісти на запитання, що виникли у медіа, голова директорату цифрової інфраструктури Фарід Сафаров і в. о. гендиректора ДП “Галузевий центр цифровізації і кібербезпеки” Олександр Озеран запросили кілька телеком-журналістів і експертів на зустріч з Володимиром Омеляном. Вона відбулася 3 травня.
За кілька годин до заходу міністр зустрівся з головою телеком-регулятора Олександром Животовським.
“В ході зустрічі голова НКРЗІ висловив підтримку інноваційним проектам, які ініціює Міністерство інфраструктури, і зауважив, що комісія готова надавати допомогу в їх реалізації”, – йдеться в прес-релізі міністерства, випущеному за підсумками зустрічі.
У релізі також відзначається, що голова регулятора дозволив провести пілотний проект, обговорив з міністром перспективи імплементації 5G в Україні та можливі радіочастотні ресурси для реалізації цієї технології.
“З того контакту, який у нас є з керівництвом НКРЗІ .., я дійсно щасливий, тому що це новаторські люди, вони вітають інновації”, – підтвердив журналістам міністр.
За словами Омеляна, тестовий запуск 5G – це проект, покликаний емпіричним шляхом перевірити, наскільки в транспортній галузі необхідний зв’язок п’ятого покоління з точки зору забезпечення безпеки на дорогах і управління трафіком. Безумовно, супутній медійний ефект міністр також використовує як драйвер.
“Чому ми всіляко просуваємо проект 5G? Тому що хочемо показати державі, бізнесу і приватному споживачу, що це потрібно, – пояснює Омелян. – Так само, як це було з 3G: поки ми не підняли “хайп” в 2014 році, нічого не зрушило з місця.
Була одна компанія, яка “сиділа на ліцензії”, і ніхто нічого не хотів міняти, в тому числі військові. Пробилися з цим 3G практично миттєво, перейшли на 4G. Я б хотів щоб така сама швидкість була збережена і для 5G “.
Версія 2. Особистий PR
Тема 5G, яку останні два-три роки з дедалі більшою інтенсивністю виробники обладнання для мобільних операторів і самі мобільні оператори всіляко проштовхували в медіа, на початку 2019 року в міжнародному телеком-середовищі стала єдиною, безальтернативною і, за великим рахунком, “хайповою”.
Однак цей тренд більше стосується телекомунікаційної галузі. Коли ж про тестовий запуск 5G в Україні оголошує не керівник профільного держоргану, а міністр інфраструктури, нехай навіть з дуже сміливими візіонерськими поглядами, людей з телеком-галузі це насторожує.
“Можна констатувати, що Омелян грає дуже гостру, агресивну гру”, – розповідає про враження від зустрічі консультант учасників ринку телекомунікацій Роман Химич.
“Чи є вона ризикованою для нього? Навряд чи. Після поразки Петра Порошенка апаратна вага Омеляна буде більшою, ніж у Животовського, набагато більшою. Міністр інфраструктури є видатним представником когорти реформаторів, його символічний і соціальний капітал набагато більший, ніж у президентського висуванця.
Чи можна стверджувати, що 5G-ініціатива Мінінфраструктури – це PR-проект? Так, звісно. Чи можна стверджувати, що він піде на користь індустрії? Це залежить від обставин, які поки що не до кінця зрозумілі”, – говорить експерт.
За словами співрозмовників ЕП, тестовий запуск 5G – це зручна тема для PR-проекту міністра.
“Через відсутність у НКРЗІ артикульованої позиції з питання 5G (міністр. – ЕП) наче в сірій зоні, де можна спокійно піаритися, не вступаючи в конфлікт ні з операторами, ні з НКРЗІ”, – відзначає Химич.
Версія 3. Фундамент для насильницького продажу операторам частот для 5G
На початку 2018 року в Україні пройшли два аукціони з продажу ліцензій на використання радіочастот для 4G. У січні були виставлені на продаж ліцензії на частоти в діапазоні 2500-2700 МГц, в березні – 1800 МГц.
При цьому Кабмін і НКРЗІ фактично зобов’язали мобільних операторів купити частоти в діапазоні 2500-2700 МГц і виплатити компенсацію 0,5 млрд грн ТОВММДС-Україна”, що належить Рінату Ахметову.
Обставини отримання частот “ММДС-Україна” з самого початку вказували на фіктивність цієї угоди. Мета існування компанії полягала в тому, щоб чекати свого часу і продати частоти мобільним операторам за великі гроші.
Перші “сторінки сценарію” пілотного тестування 5G в Україні віддалено нагадують історію 2018 року.
Справа в тому, що одним з головних претендентів на надання частот для тестування 5G є компанія ТОВ “Українські новітні технології” (TM FreshTel), яка багато в чому схожа на “ММДС-Україна”.
Бізнес FreshTel з надання послуги бездротового ШСД провалився. НКРЗІ анулювала ліцензії оператору на національну смугу частот 3400-3600 МГц, тому що ліцензіат більше року не користується радіочастотним ресурсом. Проте, УНТ ще може оскаржити в суді рішення НКРЗІ.
Компанія платить копійки за користування радіочастотним ресурсом, а її офіс знаходиться в тій же будівлі, де розташувалося “ММДС-Україна”: Київ, вулиця Трьохсвятительська, 5 / 1А.
Єдина відмінність в тому, що кінцевим бенефіціаром у “ММДС-Україна” вказаний Рінат Ахметов, а у УНТ – компанія “Карвест холдінгс лімітед” на Британських Віргінських островах.
Такий збіг поряд з анонсом продажу ліцензій на частоти 5G в 2020 році, на думку Химича, дає підстави висувати версію про формування в майбутньому для мобільних операторів, наприклад, такої пакетної пропозиції: потрібні частоти 700-800 МГц – купіть спочатку 3500 МГц для ємності.
За збігом обставин, пілотний проект Мінінфраструктури допомагають розгортати фахівці УНТ, пише Сафаров.
За словами Озерана, ініціативу виявили представники компанії, а міністерство прийняло допомогу.
Крім того, Сафаров запевняє, що весь проект тестового запуску 5G значною мірою відбувся завдяки підтримці та консультаціям Олени Мініч, яка була гендиректором УНТ в 2010-2014 роках.
Щоб зрозуміти, яка підтримка була забезпечена міністерству, ЕП звернулася до екс-голови УНТ.
“Я телеком-професіонал і в тому числі є радником першого віце-прем’єра з цифрової економіки.
Відповідно, підтримка полягала в генеруванні самої ідеї створення цифрових послуг для доріг і транспорту. Перші дискусії на цю тему з міністром були ще в 2015-2016 роках”, – розповідає Мініч.
У той час вона працювала в Мінекономіки і координувала діяльність України з Єврокомісією щодо створення єдиного цифрового ринку, а питання проектів цифрових доріг, Digital roads, були частиною кооперації з ЄС.
На питання, чи є у неї частка в УНТ, Мініч відповіла негативно. Втім, вона не стала приховувати причину, з якої УНТ запросили в пілотний проект. За її словами, у УНТ є ліцензія для діапазону, в якому працює надане Nokia тестове обладнання.
Водночас, за словами Озерана, чиновники поки що самі не знають, на яких і чиїх частотах буде працювати пілотний проект в другій половині 2019 року в режимі 5G.
“Питання поки що узгоджується з НКРЗІ. Це буде десь в проміжку 3,4-3,8 ГГц”, – говорить чиновник.
Які частоти країни Західної Європи обирають для запуску 5G
Всеволод Некрасов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас