Пробудження споживача. На що українці витрачатимуть гроші в 2019 році — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пробудження споживача. На що українці витрачатимуть гроші в 2019 році

Особисті фінанси
1585
Наші співвітчизники – люди незвичайні. Безліч, здавалося б, безвідмовних маркетингових концепцій, які прекрасно працюють в інших європейських країнах, з тріском провалилися в наших широтах. Все через принципово інше ставлення до грошей і до витрат. В якій ще країні можна зустріти жінку, яка штопає порвані колготки, щоб не викидати їх, а надягати під штани, але телефон намагається оновлювати щороку або мінімум раз на два роки? Або чоловіка, який в поїздці купує для себе найдешевшу їжу, явно вибираючи за ціною, а не за апетитністю, і п’є дешеву каву, але автомобіль заправляє найдорожчим бензином? Дуже забезпечену сім’ю, яка з розмахом відпочиває на дорогих курортах, але ніколи не забуває прихопити в чемодан готельні капці? Або сім’ю, яка економить буквально на всьому, але іноді готову витратити величезну суму за один вечір якогось торжества?
Відродження середнього сегменту
Індекс споживчих настроїв, який відстежує компанія Kantar TNS, щороку зростає. Поки не можна сказати, що наші співвітчизники позитивно оцінюють економічну ситуацію в країні – подібні висновки роблять, якщо індекс піднімається вище позначки 100. В Україні ж показник 2018 року – 74. Але якщо врахувати, що в 2015-му індекс був 47, а в 2017 – 67, позитивну динаміку не помітить тільки сліпий.
За даними тієї ж Kantar TNS, дохід на одну людину торік становив в середньому 6,7 тис. грн на місяць – на 20% більше, ніж в 2017-му. 22% дорослого населення досі вистачає грошей лише на харчування. Позаторік таких було 27%. Це означає, що все більше українців відчувають поліпшення власного фінансового становища і виходять з режиму жорсткої економії. 17% наших співвітчизників минулого року відкрили депозитні рахунки в банках. За розрахунками Kantar TNS, 14% населення належать до середнього класу.
Оскільки українці відчули себе трохи багатшими, ніж раніше, логічно очікувати, що далі буде зростання продажів споживчих товарів і послуг. У періоди криз на ринках з високою еластичністю попиту, як правило, просідає середній ціновий сегмент. А пропозиції з найнижчою ціною, орієнтовані на тих, хто хоче зекономити, своїх покупців знаходять. Попит на luxury теж залишається стабільним, оскільки багаті люди не поспішають змінювати спосіб життя, навіть переживаючи фінансові труднощі. А ось medium і upper medium позиціонування виявляється програшним варіантом, оскільки споживачі, які зазвичай вибирали такі товари і послуги, відчувають необхідність переключитися на дешевші аналоги. Тож підвищення рівня добробуту означає, що саме середній ціновий сегмент підтягнеться, а учасники ринку згадають про нецінові інструменти конкурентної боротьби, якими майже не користувалися під час кризи.
Відкладений попит
За даними Kantar TNS, середній відсоток вільних коштів у бюджеті українця торік склав 27%. Для порівняння: в 2017-му цей показник був на 15% нижчим. Те, що у наших співвітчизників з’являються вільні гроші, майже напевно означає актуалізацію відкладеного попиту. Великі покупки, про які вони давно думали, але відкладали через нестійкість власного фінансового становища, нарешті будуть здійснені. Певну позитивну динаміку вже видно. Якщо порівняти дані опитувань MMI Україна за 2017-2018 роки, то видно, що число тих, хто придбав дорогу побутову техніку, збільшилася з 9,7% до 13,1%. А частка покупців комп’ютерів, ноутбуків і планшетів навіть подвоїлася: показник 2017 року – 4%, 2018-го – 8%.
Тенденція до збільшення кількості великих покупок збережеться і в 2019 році. Однак зростання буде плавним, в абсолютних величинах обсяги продажів залишаться скромними, оскільки для буму споживчої активності в сегменті товарів тривалого користування потрібна або принципова лібералізація цінової політики основних продавців, або різкий підйом споживчого кредитування.
Де і справді очікується бум, так це на ринку розваг. У 2018 році частка тих, хто не економить на повсякденному дозвіллі, в Україні зросла на 33%. Не випадково один з найпопулярніших напрямків малого бізнесу в минулому році – організація квестів. Тільки в Києві за рік відкрили кілька десятків нових квест-кімнат. Очевидно, ринок відреагував на новий споживчий запит, і цей тренд, швидше за все, збережеться.
Золоті жили
Восени минулого року генеральний директор інвестиційної компанії General Atlantic Білл Форд, відповідаючи на запитання кореспондента Фокусу про те, на чому можна заробити в сучасній Україні, рекомендував відкрити ресторан або медичний центр. Поки суми, які українці готові витрачати в закладах громадського харчування, порівняно невеликі. У новому році їхнє матеріальне становище буде поліпшуватися, але не так стрімко, щоб люди змогли перейти на новий рівень споживання товарів тривалого користування. Тож купівля дорогої їжі і більш часте відвідування ресторанів і кафе для більшості стане найдоступнішим способом відчути нову якість життя.
Щодо медичних послуг – для збільшення витрат в даній сфері є всі передумови. У суспільстві давно сформовані уявлення про те, що “на здоров’ї не економлять”. До того ж наші співвітчизники не дуже-то довіряють бюджетній системі охорони здоров’я. При цьому вони досить консервативні у виборі лікарів, залучити їх в якості клієнтів комерційної медслужби означає подолати певні споживчі стереотипи. Але тому, хто зуміє заслужити довіру, на брак клієнтів скаржитися не доведеться.
Марія Бондар
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас