Україна стає на крило — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна стає на крило

Світ
1623
Українські аеропорти показали рекордний пасажиропотік, поява нових лоукост-авіакомпаній знизила ціни на авіаквитки, а уряд всерйоз націлився на відродження регіональних аеропортів – такі головні підсумки 2018 року в авіаційній галузі.
Український авіаринок в році, що минає, продовжив стрімкий зліт. У передостанній тиждень року напередодні різдвяних і новорічних свят був зафіксований абсолютний рекорд: аеропорти України обслужили 20 млн пасажирів. Для порівняння, за весь 2017 рік пасажиропотік склав лише 14 млн осіб, а в рекордному для галузі 2013 році перевезення та обслуговування пасажирів склали близько 15 млн осіб. Таким чином, можна сміливо сказати, що український авіаринок вийшов на новий рівень.
Причин цього успіху кілька. Ключовим фактором зростання пасажиропотоку минулого року стала синергія двох компонентів – зниження цін на квитки і поява на вітчизняному ринку нових авіакомпаній, що посилило напруження боротьби за пасажирів.
«Ryanair, Wizz Air і МАУ фактично розв’язали цінову війну. Тому ціна на квитки впала в минулому році, а в цьому вона стала ще меншою», – зазначив в коментарі УНІАН авіаексперт Олександр Ланецький.
Крім того, активному зростанню ринку посприяв безвізовий режим з Євросоюзом, що діє з літа 2017 року. Не можна сказати, що він став вирішальним, але свою лепту вніс. Адже, основними авіанапрямками з України є країни Європи, а відсутність бюрократичних процедур і плати за візи стимулює українських авіаційних мандрівників. Серед значущих чинників зростання пасажиропотоку в році, що минає, варто відзначити і відкладений попит. «Фактично відновлюється просідання в 2014-2015 році. Також, лібералізація візового режиму. Крім того, останніми роками низька вартість авіапального в світі стала причиною зниження багатьма авіакомпаніями тарифів», – вважає авіаексперт Богдан Долінце.
Крім того, за словами експерта, свою роль зіграв розвиток в останні роки найбільшого аеропорту країни – «Бориспіль» зі стратегії авіаційного хабу. «У 2017 році аеропорт обслужив близько 3 млн трансферних пасажирів. А цього року буде ще більше. Ці пасажири дісталися Україні з інших ринків», – зазначив він. Справді, міжнародний аеропорт «Бориспіль» демонструє небувалі для себе результати за кількістю обслужених пасажирів. За підсумками 2018 року повітряна гавань прийме понад 12 млн людей.
Однак, як запевняє австрійська консалтингова компанія Airport Consulting Vienna, яка підготувала Стратегічний план розвитку аеропорту «Бориспіль», це лише початок. Експерти прогнозують, що до 2045 року аеропорт вийде на рівень обслуговування близько 54 млн осіб. Є чим пишатися і іншому столичному аеропорту – імені Ігоря Сікорського, який ще називають «Жулянами». Цей аеропорт продемонстрував другий за розміром пасажиропотік в країні, обслужив наполовину більше, ніж у 2017 році, – майже 3 млн осіб. Свою роль зіграв розвиток в останні роки найбільшого аеропорту країни – «Бориспіль» за стратегією авіаційного хабу.
Намагається не відставати від лідерів і міжнародний аеропорт “Львів” імені Данила Галицького, який набрав пристойний темп зростання. Пасажиропотік за одинадцять місяців поточного року збільшився в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року майже наполовину – до 1,5 млн осіб. Варто також відзначити впевнене зростання міжнародного аеропорту Одеса, який досяг півторамільйонної позначки, і аеропорту Харків, який в 2018 році обслужить майже один мільйон осіб.
Досягнутий успіх дозволив прем’єр-міністру Володимиру Гройсману гордо заявити, що Україна стає серйозним гравцем на європейському ринку авіаперевезень. «У цьому контексті важливо посилити роль столичного аеропорту «Бориспіль» як регіонального хабу і опрацювати разом із міжнародними партнерами можливості розвитку регіональних аеропортів», – сказав Гройсман.
Правда, як вважають авіаційні експерти, нинішні семимильні темпи зростання пасажиропотоку в Україні в майбутньому трохи сповільнюватиметься. «Якщо подивитися на прогнози IATA щодо зростання на наступні 20 років, то Європа буде зростати зі швидкістю три-п’ять відсотків на рік. В Україні на сьогоднішній день зростання близько тридцяти відсотків, але до 2035 року наша швидкість повинна зрівнятися із загальною швидкістю по Європі», – сказав Богдан Долінце.
Разом з тим, щоб нашій країні вийти в сфері цивільної авіації на загальноєвропейський рівень, необхідний стабільний розвиток економіки і збільшення заробітних плат і пенсій. Адже зростанню пасажиропотоку в Україні в першу чергу перешкоджають низькі доходи населення. В цілому, збільшення пасажиропотоку дозволяє авіакомпаніям ефективніше використовувати наявний флот, більше заробляти і вкладати ці додаткові доходи в свій розвиток.
Крім того, розширення авіаринку України сприяє приходу нових авіакомпаній, що призводить до зростання конкуренції.
Рік лоукостерів
Рік, що минає, подарував українським пасажирам як нові авіакомпанії, так і різноманітність нових рейсів. Найбільш довгоочікуваним став прихід на наш ринок ірландської лоукост-авіакомпанії Ryanair, яка 3 вересня виконала перший рейс з аеропорту «Бориспіль» до Берліна. А через майже місяць були відкриті інші рейси з України. Таким чином, закінчилася епічна боротьба за появу цієї авіакомпанії в Україні, яка розпочалася ще в 2017 році. Наразі Ryanair виконує польоти з Києва в Барселону, Братиславу, Варшаву, Вільнюс, Вроцлав, Гданськ, Дублін, Краків, Познань і Стокгольм. А з аеропорту Львів у Варшаву, Дюссельдорф, Краків, Міммінген і Лондон. За словами менеджерів авіакомпанії, на цьому експансія на український ринок не закінчується. Наступного літа Ryanair планує відкрити п’ять нових напрямків з Києва в Дублін, Софію, Пафос на Криті, Манчестер і Афіни.
З весни 2019 року з України літатимуть 22 рейси цієї авіакомпанії. Новим напрямком може похвалитися і угорська лоукост-авіакомпанія WizzAir, яка в цьому році відкрила 18 нових рейсів з трьох українських аеропортів.
Так, з Києва були запущені рейси в Лісабон, Таллінн, Берлін, Франкфурт і Відень. Зі Львова – в Катовіце, Дортмунд, Гданськ, Лондон, Вільнюс, Братиславу і Франкфурт. Примітно, що ця авіакомпанія повернулася і до Харкова, запустивши рейси в Дортмунд, Катовіце, Гданськ, Вроцлав, Відень і Лондон. У 2018 році розширив свою карту польотів з України ще один лоукостер – італійська авіакомпанія Ernest Airlines. Прийшовши на український ринок в грудні 2017 року, перевізник серйозно тут влаштувався.
Свідченням цього стало відкриття нових маршрутів в Мілан і Рим зі Львова і в Болонью – з Києва. Крім того, в жовтні відбулися перші рейси авіакомпанії в Рим і Мілан з аеропорту «Київ». Наступного року авіакомпанія має намір запустити рейси з Києва до Генуї, а також почати літати з аеропорту «Харків» в Рим і Мілан. Для авіапасажирів 2018 рік запам’ятався і початком польотів нової української авіакомпанії SkyUp. Правда, скористатися її регулярними рейсами українці змогли тільки в самому кінці року.
Адже літаки SkyUp більшу частину року літали по чартерних рейсах, хоча компанія обіцяла відкрити регулярні рейси набагато раніше. Але хоч як би там було, з 23 грудня тепер літає рейс із Києва до столиці Грузії Тбілісі, з 28 грудня запустять до болгарської столиці Софії, а з 29 грудня в іспанську Барселону і словацький Попрад. Повною мірою українські пасажири зможуть відчути ефект від появи на нашому ринку бюджетної SkyUp влітку 2019 року. З 2 червня будуть запущені перші внутрішні регулярні рейси з Києва до Одеси і з Харкова до Одеси. Наприклад, квиток зі столиці до Одеси коштуватиме від 499 грн в один кінець.
Також, на початок літа SkyUp планує запустити рейси з Києва в Батумі, Ларнаку, Ріміні, Неаполь, Сицилію, Аліканте, Тенеріфе, а також рейс в Пальму-де-Майорку. Ціни на ці рейси будуть починатися від півтори тисячі гривень в Батумі і Ларнаки до 5 тис. грн за переліт на розташований в Атлантичному океані іспанський острів Тенеріфе.
У свою чергу, найбільша українська авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» теж не пасла задніх і подарувала українцям кілька нових напрямків. Перевізник відкрив рейси з Києва у Вінницю, Копенгаген, Каїр, Делі, Торонто, Ла-Роману (Домініканська Республіка). У новому році обіцяє почати польоти в Україну і лоукост LaudaMotion за маршрутом Київ-Відень.
Ця авіакомпанія, яка є дочірньою компанією Ryanair, почне літати вже з 1 лютого, а ціна квитків стартує від десяти євро.
Регіони йдуть на зліт
Поява в Україні нових можливостей для авіаційних подорожей буде дієвим стимулом для наших співгромадян розширити свої пізнання про рідну країну і навколишній світ. Адже, поки за оцінкою міністра інфраструктури Володимира Омеляна, послугами авіаційних компаній користуються лише п’ять-сім відсотків співгромадян. «А можуть і повинні літати мінімум п’ятдесят відсотків.
Цьому багато в чому перешкоджає брак аеропортів в країні”, – упевнений міністр. Справді, поки в Україні активно працює лише десяток аеропортів. Тому в уряді вирішили виправити цю ситуацію. Згідно з транспортною стратегією до 2030 року, яка була затверджена в році, що минає, планується збільшити мережу аеропортів до півсотні. «За часів Радянського Союзу в Україні був п’ятдесят один аеропорт. Тому цифра п’ятдесят аеропортів до 2030 року є абсолютно реальною”, – вважає Омелян.
Останнім часом за модернізацію інфраструктури взялися регіональні аеропорти.
Реалізацію цієї мети не стали відкладати в довгий ящик. Наприкінці цього року чиновники оголосили про будівництво першого за час незалежності України нового аеропорту – «Придніпров’я» на кордоні Запорізької і Дніпропетровської областей. На цей проект у бюджеті на 2019 рік закладено дві сотні мільйонів гривень, а реалізувати його планується протягом двох-трьох років.
До слова, це рішення викликало чимало дискусій. Адже, по сусідству є діючі аеропорти «Запоріжжя» і «Дніпро», і поява конкурента неминуче позначиться на їхній роботі. Та все ж запорізький аеропорт не збирається здаватися. Наразі з нього щодня вилітають рейси, зокрема, до Туреччини, Польщі та Єгипту. Більше того, в грудні 2017 року аеропорту почали будувати новий термінал, відкриття якого заплановано на 2019 рік. Останнім часом за модернізацію інфраструктури взялися й інші регіональні аеропорти. Зокрема, триває масштабна реконструкція в Одесі.
В аеропорту курортної столиці країни побудували новий термінал і завершується будівництво злітно-посадкової смуги. У Мінінфраструктури запевняють, що перші рейси з нової смуги почнуть злітати в другій половині 2019 року. У квітні 2018 року розпочався ремонт в аеропорту «Полтава». Там відремонтували термінал, доріжки для рулювання і злітно-посадкову смугу. Швидше за все, ми почуємо про запуск рейсів вже з весни наступного року. Активно готується до запуску ще один регіональний аеропорт – «Житомир». Тут відремонтували вокзальний комплекс, термінал, ангари і приміщення пожежної служби. Зараз проводиться робота над отриманням статусу міжнародного.
За словами мера Житомира Сергія Сухомлина, після відкриття аеропорту «Житомир» чекає великий потік туристів із Білорусі, де відсутні чартерні рейси. А ось аеропорт «Миколаїв» вже може похвалитися результатами багатомісячної роботи – українська авіакомпанія «Дрім Вінд» з 22 грудня почала виконувати внутрішні рейси за маршрутом Київ-Миколаїв, а з 26 грудня запрацює маршрут на єгипетський курорт Шарм-еш-Шейх. Варто зазначити, що останній регулярний рейс в Миколаївському аеропорту було здійснено навесні 2013 року.
Чекає відродження і найзахідніший аеропорт країни – «Ужгород», який перестав приймати регулярні рейси з 2016 року. В середині грудня державне підприємство обслуговування повітряного руху України “Украерорух” отримало сертифікат відповідності нормам ЄС від Європейського агентства з безпеки польотів (EASA), який необхідний для відновлення польотів на цей аеродром. Складність польотів полягає в тому, що через близькість аеропорту до словацького кордону, здійснюючи зліт і посадку, українські пілоти щоразу порушують повітряний простір Словаччини.
Тепер же, з отриманням сертифікату “Украерорух” отримав право надавати аеронавігаційні послуги на території Європейського Союзу. «Вперше в історії міжнародного партнерства ЄС відкриває своє небо для країни – не члена Євросоюзу, зокрема, в частині повітряного простору Словаччини», – підкреслив Омелян. Відкриття рейсів з Ужгорода дозволить з’єднати Закарпаття з іншою частиною України швидким транспортним авіаційним сполученням. Адже, цей регіон розташований по той бік Карпат і добиратися туди поїздом чи автомобільним транспортом займає багато часу. Ще одним діючим аеропортом на авіакарті України може стати Біла Церква.
Незалежні міжнародні консультанти за програмою технічної допомоги Європейської комісії для України провели техніко-економічне обґрунтування проекту відновлення злітно-посадкової смуги і будівництва терміналу аеропорту в цьому місті, розташованому в 70 км від Києва. На розвиток аеропорту, який планують зробити міжнародним, необхідно близько 60 млн євро. Загалом, відновлення регіональних аеропортів дає надію, що в найближчі роки кількість українців, які користуються авійційним транспортом, збільшиться в рази.
Новий рік – нові надії
Новий рік пройде під знаком жовтої Свині, і будемо сподівається, що ніхто не наважиться підкласти її на шляху активного розвитку національного авіаційного ринку.
Так, для галузі залишаються значні ризики: нестабільна економіка, продовження агресії з боку путінської Росії і сплеск популізму на прийдешніх виборах президента і парламенту. У разі відсутності форс-мажорів ринок очікує продовження росту. Авіаексперт Богдан Долінце вважає, що однією з головних позитивних подій наступного року стане підписання договору про вільний авіапростір з ЄС. «Він знизить обмеження на польоти для українських компаній в деякі країни. Дозволить знизити бюрократію при відкритті нових рейсів. Особливо це стосується Італії, Франції, Німеччини та Нідерландів», – зазначив експерт.
У 2019 році поштовхом для розвитку транзитного потенціалу нашої країни могло б стати налагодження авіаційного сполучення з низкою країн Азії. Також істотно зросте кількість авіарейсів, а відповідно продовжиться зростання пасажиропотоку. Адже, Ryanair почав літати на повну потужність тільки з листопада, і ринок лише почав знайомитися з можливостями цієї авіакомпанії.
Збільшити кількість своїх рейсів планують авіакомпанії МАУ, Wizz Air, SkyUp та інші. І у всіх нас з’явиться більше можливостей злетіти до небес і благополучно приземлитися на потрібній точці. Побачити світ і привести з собою корисний досвід і нові емоції.
Олександр Куницький
За матеріалами:
Укрінформ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас