Е-послугами по хабарах: як впливає на корупцію перехід на електронне надання послуг


Е-послугами по хабарах: як впливає на корупцію перехід на електронне надання послуг

Масовому впровадженню електронних держпослуг в Україні заважають любов чиновників до папірців і брак фінансування. У Міжнародний день боротьби з корупцією в Держагентстві з питань електронного урядування розповіли, як за допомогою адмінпослуг в інтернеті борються з хабарами.

Паперова філософія
За даними першого заступника голови Держагентства Олексія Вискуба, в Україні зараз надають 1200 адмінпослуг. Однак паперова філософія часто призводить до зайвої бюрократизації.

“Потрібні довідки або документи з інших органів влади. А це стимулює появу різних “схем”, прошарків і зловживань”, – розповів він “Сегодня”.

Щоб уникнути корупційних ризиків, 117 послуг вже перевели в онлайн. У Держагентстві наводять приклад оформлення допомоги при народженні дитини. Раніше разом із заявою подавалася копія свідоцтва про народження дитини, яку ніхто не перевіряв, і часто допомогу оформляли на неіснуючих дітей. Зараз номер свідоцтва вказується в електронній формі, а потім дані перевіряють в Держреєстрі. І хоча послугою скористалося поки 23,5 тисячі сімей, її потенційна “потужність” – 360 тисяч сімей на рік. Інший приклад – проекти із землеустрою, для яких потрібно отримати проектну документацію. Але розробити її можуть тільки ліцензовані компанії.

“Деякі з них в “особливих” стосунках з керівниками земагентств, які затверджували документацію тільки потрібних фірм. Через це вартість послуги помітно зростала”, – кажуть у Держагентстві.

Після того як цей сервіс перевели в інтернет, почав діяти принцип “сліпого” розподілу. Наприклад, при подачі документації в Київській області система автоматично відсилає заявку в інший регіон. В цілому, сервісом скористалися майже 269 тисяч осіб, хоча система може обслуговувати 300 тисяч на рік.

Плани і перешкоди
На думку Вискуба, головна перевага е-послуг – відсутність особистого контакту між чиновниками і українцями.

“Ми зараз проводимо аудит інших держсервісів, звертаючи увагу на наймасовіші. Наприклад, в майбутньому батьки зможуть отримати відразу 9 послуг за одне звернення, і відразу в пологовому будинку. Це оформлення фіндопомоги, присвоєння громадянства або податкового номера. На все це буде йти 10 хвилин замість колишніх кількох тижнів”, – пояснив він нам.

Експерти впевнені, що не все так гладко. Глава Інтернет-асоціації України Олександр Федієнко вважає, що зараз роботі електронного управління країни заважають два фактори.

“Перший – недостатнє фінансування з боку держави. В онлайн все ще потрібно перевести понад 90% послуг. Друге – українці, особливо в селах або віддалених від обласних центрів районах, просто не знають, що сервісом можна скористатися через інтернет”, – сказав експерт.

Ілля Требор, Коновалова Христина

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua