Зручності не для всіх. Навіщо ділити поїзди на класи


Зручності не для всіх. Навіщо ділити поїзди на класи

Розмови про впровадження ще однієї класифікації поїздів почалися давно. Тепер у прес-службі Укрзалізниці підтверджують, що підприємство дійсно планує реалізувати цей проект. Департамент з організації пасажирських перевезень має намір впровадити три класи сервісного обслуговування “економ”, “стандарт” і “комфорт” в поїздах категорій “Нічний експрес”, “Нічний швидкий” і “Нічний пасажирський”.

Деякі експерти до пропозиції монополіста поставилися вкрай скептично.

- Розділення на класи було і до цього, – коментує представник громадської організації “Євро-Патруль” В’ячеслав Коновалов. – У нас же є фірмові поїзди, є регіональні поїзди, є “Інтерсіті”, є загальні вагони. Все це і так працює!

Громадський працівник упевнений, що затія з новою класифікацією потрібна лише для того, щоб підприємство могло надалі самостійно регулювати тарифи на перевезення без узгодження на державному рівні.

- Укрзалізниця просто намагається створити чергову корупційну схему, при якій ціни на квитки можна підвищувати без участі Кабміну, – упевнений експерт. – Всі вже забули про те, що національну комісію з регулювання тарифів на транспорт мали створити ще 15 років тому. Але вона в Україні так і не з’явилася!

В’ячеслав Коновалов вважає, що впровадження класифікації поїздів неминуче призведе до неконтрольованого підвищення вартості перевезень. В результаті пасажири почнуть вибирати альтернативу залізниці, масово пересідати на автобуси і користуватися послугами сервісу BlaBlaCar.

Тим часом, на думку колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, після впровадження класифікації поїздів відтоку клієнтів Укрзалізниці не відбудеться.

- На автобусних перевезеннях якість послуг набагато нижча, – підкреслює екс-чиновник. – А “Укрзалізниця” просто намагається зробити послугу більш передбачуваною для людей.

Кава переконаний, що передбачувана диференціація тарифів на різні класи вагонів зараз необхідна підприємству-монополісту, яке не отримує дотацій від держави.

- По суті, українська залізниця залишена сам на сам з проблемою збиткових пасажирських перевезень, – зазначає експерт. – А взагалі, раз держава встановлює тарифи на рівні нижче собівартості, то вона повинна покривати різницю, як це відбувається у всіх європейських країнах.

Колишній заступник міністра уточнює, що в Європі сумарний обсяг дотацій залізницям становить 75 млрд євро на рік.

Класи є, вагонів немає

Незважаючи на те що реалізація проекту з класифікації поїздів заявлена на цей рік, ніякої конкретики від Укрзалізниці поки немає. Можливо, зволікання пов’язане з банальною причиною – відсутністю необхідної кількості рухомого складу.

- Якщо взяти статистику радянських часів, то тільки в українському парку залізниць було 10,5 тис. вагонів, – розповідає В’ячеслав Коновалов. – Наразі Укрзалізниця запевняє, що у них 4 тис. вагонів. Насправді 2,5 тис., в все інше – металобрухт, який стоїть під парканом і його ніяк не можуть списати.

До слова, стратегія розвитку підприємства на 2017-2021 роки передбачає оновлення 45% пасажирських вагонів. Цього року Крюківський вагонобудівний завод виграв тендер на поставку 54 вагонів, які Укрзалізниця має отримати до 1 липня наступного року. Очевидно, що з такими темпами заміна майже половини пасажирського парку за найближчі чотири роки навряд чи можлива.

При цьому Олександр Кава вважає, що поки тарифи залишаються на колишньому рівні, коштів на закупівлю нових вагонів у підприємства не буде. Водночас, за його словами, нестача вагонів не завадить реалізації проекту.

- Мова не йде про всі напрямки, – пояснює він. – Преміальні поїзди лише на тих напрямках, де це можна реалізувати, а там, де неможливо, буде тільки “стандарт” або “економ”.

По суті, це загрожує іншою проблемою. Може вийти так, що на популярних напрямках залізниці курсуватимуть тільки дорогі комфортні вагони, а на інших, менш затребуваних, – пошарпані плацкартні.

- Не думаю, що це можливо, – заперечує Кава. – Але у економпоїздів, можливо, буде незручний розклад.

В умовах секретності

Найбільше запитань щодо цього виникає безпосередньо до Укрзалізниці, але ніхто з керівництва підприємства не зміг знайти час для спілкування з Фокусом. Прес-служба компанії лаконічно прокоментувала, що проект нового положення змінить підхід до атестації поїздів і визначення рівня їх комфорту.

“В даному випадку рівень сервісу в пасажирських поїздах зможе відповідати розробленим критеріям, а пасажир буде чітко розуміти, який сервіс він отримає під час користування послугами залізничного транспорту”, – оптимістично обіцяють в прес-службі УЗ.

Втім, пасажир і зараз очікує певного рівня сервісу, купуючи, наприклад, квиток в купейний вагон фірмового поїзда, але в реальності далеко не завжди отримана послуга відповідає заявленим критеріям, наприклад, не працюють кондиціонери. Ніяких гарантій, що таке не повториться при новій класифікації, Укрзалізниця дати не може. Принаймні про грошову компенсацію пасажирам за неякісну послугу поки ніхто не говорить.

Євгенія Корольова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua