Міндаугас Бакас: корпоративне управління. Як підвищувати його рівень


Міндаугас Бакас: корпоративне управління. Як підвищувати його рівень

Потрібна успішна компанія зі злагодженою командою, вартість якої постійно збільшується? Досягнення цього результату безпосередньо пов’язано з якістю корпоративного управління.

Не потрібно чекати особливого стану справ, щоб зайнятися його розвитком. Довіра ринку, партнерів і власних співробітників не виникає відразу. Яким досвідом може поділитися Національний депозитарій?

Коли в 2016 році ми стали приділяти більше уваги розвитку корпоративного управління у власній компанії, зрозуміло, це відбувалося не з чистого аркуша. На будь-якому підприємстві, де власники (акціонери) делегують найманим менеджерам частину прав управління, ця форма присутня. Питання в ефективності та відповідності кращим світовим стандартам.

Для НДУ це особливе важливо. У будь-якій країні Центральний депозитарій – фундамент ринку цінних паперів, на якому будується його інфраструктура. Його стабільна і ефективна робота формує довіру не тільки акціонерів, але також регулятора і гравців, серед яких провідні компанії України і найбільші транснаціональні фінансові корпорації.

Одне з перших питань при вибудовуванні системи корпоративного управління – узгодження позицій міноритарних і мажоритарних акціонерів, які можуть по-різному бачити стратегію розвитку, основні напрямки діяльності компанії і т. д.

Золота середина

Пошук «золотої середини» – абсолютно прагматичне завдання. Ключовий рецепт – насамперед діяти в рамках існуючого законодавства. «Закон про акціонерні товариства» не можна назвати досконалим. Однак його норми цілком дозволяють вирішувати основні питання управління.

Збалансувати інтереси також допомагає присутність у Наглядовій раді, крім представників великих акціонерів, незалежних директорів. Останні законодавчі зміни, що стосуються публічних акціонерних товариств, зробили це обов’язковою нормою.

Частка незалежних членів повинна складати 1/3 від загальної кількості учасників Наглядової ради. Будь-яка компанія, яка дбає про ефективне управлінні, визнає таке рішення правильним.

Також важливим інструментом пошуку «золотої середини» є наявність у компанії корпоративного секретаря. По суті, це «дипломат» або «посередник», завдання якого – ефективна комунікація з акціонерами та органами управління. Він повинен сприяти виробленню найбільш оптимальних рішень шляхом переговорів, інформування всіх учасників управлінського процесу, роз’яснення позицій колег і юридичних аспектів діяльності компанії.

Щодо цієї посади закон не має обов’язкових приписів. Але, як показує досвід НДУ, для досягнення ефективності управління компанією його роль може мати велике значення. Ініціатором введення цієї посади стало Правління Центрального депозитарію. Рішення здобуло підтримку акціонерів та Наглядової Ради НДУ. Корпоративний секретар був обраний Наглядовою Радою.

Ще один інститут, який успішно впроваджений в НДУ протягом останніх двох років – комітети при Наглядовій раді для більш глибокого вивчення питань, пов’язаних з аудитом, а також призначеннями і винагородою посадових осіб.

Ухвалення будь-якого рішення у цих сферах починається з опрацювання у відповідному комітеті. Його пропозиції Наглядова Рада може підтримати або ж висловити мотивовану незгоду з ними і повернути для повторної підготовки. У підсумку обидва ці органи повинні досягти консенсусу.

Що стосується питання економічної безпеки, то воно традиційно вирішується наявністю незалежного аудитора. В НДУ його обирає Наглядова рада. Два додаткові рівні контролю забезпечує Служба внутрішнього аудиту, яка обирається Наглядовою радою і підпорядковується безпосередньо члену Наглядової ради – Голові Комітету з питань аудиту. Другий рівень реалізований через Ревізійну комісію. До її складу входять представники акціонерів.

Відкритість = розвиток
Відкритість будь-яку компанію стимулює до розвитку. Але здобуті вигоди варті зусиль – це ефективне динамічне управління і збільшення вартості підприємства.

Якщо говорити про конкретні нововведення в роботі НДУ, то варто, наприклад, відзначити впровадження практики планування роботи Ради на рік. Це дозволило оптимізувати кількість засідань, правильно перерозподілити розгляд тих чи інших питань, а також забезпечити своєчасне ухвалення необхідних рішень, що стосуються діяльності товариства: проект з вибору постачальника нового програмно-технічного комплексу з депозитарного обслуговування, обрання незалежного аудитора, затвердження бюджету і т. д.

Так в 2016 році відбулося 21 засідання Наглядової ради, і лише на одному з них рішення ухвалювалося заочно. У 2017-му засідань було 14, а заочних голосувань – 8. Якщо у 2016-му році було 12 робочих нарад, то в 2017-му їх стало вже 8. Новий підхід дозволяє членам Наглядової ради і Правління своєчасно готувати розгляд того чи іншого питання, планувати робочий час і відпустку.

В даний час НДУ активно працює над кейсом оптимізації процедурних питань діяльності органів управління для того, щоб забезпечити їх оперативну, динамічну, результативну роботу.

Планується запровадити практику періодичного проведення самооцінки ефективності. У рамках автоматизації буде реалізований перехід на повну електронну взаємодію з членами Наглядової ради, в тому числі впроваджена процедура електронного заочного голосування при проведенні засідань.

Як можна оцінити рівень корпоративного управління? Насамперед, розглядається прозорість. Наскільки сумлінно компанія розкриває звітність емітента. Наскільки інформативний сайт і чи дає об’єктивне і достатнє розуміння про діяльність компанії, фінансові показники, принципи корпоративного управління. Чи представлені на ньому внутрішні документи, повідомлення для акціонерів, протоколи загальних зборів, фінансова звітність, звіти ревізійної комісії та інша інформація про діяльність товариства.

Аналізуються річні звіти – детально в них розкрита інформація. У компанії повинен бути кодекс корпоративного управління. Вітається наявність в структурі органів управління Наглядової ради з незалежними директорами і посади корпоративного секретаря.

Розмежування повноважень між органами управління повинно бути чітким і раціональним, комунікація між ними ефективною та оперативною. Важливо, щоб процедури скликання і проведення засідань органів управління були чітко виписані і дозволяли оперативно (але з урахуванням важливості детального і всебічного опрацювання питання) ухвалювати управлінські рішення, а органи управління проводили самооцінку ефективності своєї роботи та управлінської практики.

Зрозуміло, не треба забувати і те, щоб внутрішні документи своєчасно приводились у відповідність із змінами в законодавстві.

Розкриття інформації та оптимізація процедур управління – постійне завдання для будь-якої компанії. Сьогодні це розуміють навіть приватні товариства, до яких застосовуються набагато менш суворі законодавчі норми в цій галузі.

Підвищення рівня корпоративного управління – не самоціль. Компанія, у якої є взаєморозуміння між акціонерами, яка має зрозумілу політику ухвалення рішень та розкриття інформації рекомендує себе з кращого боку перед обличчямяк інвесторів, так і контрагентів.

Довіра – один з головних активів сучасної організації, яка має намір довго залишатися на ринку і успішно співпрацювати з партнерами як в Україні, так і за її межами.

Міндаугас Бакас, Голова Правління Національного Депозитарію України

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Фондовий ринок
Архiви:2018 2017 2016 2015
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua