Як сучасні IT-рішення допомагають боротися з корупцією


Як сучасні IT-рішення допомагають боротися з корупцією

Відкриті дані – це інформація, яка доступна кожному і яку можна вільно поширювати, пославшись на джерело. До категорії відкритих даних не належить персональна інформація про людей, а також деякі державні дані, які засекречені з міркувань національної безпеки.

У процесі роботи будь-якого державного органу і окремої установи обов’язково виникає «слід» у вигляді звітів, чеків, договорів. Сьогодні вся ця інформація може бути збережена в цифровому вигляді і відкрита для доступу всім зацікавленим. Згодом ці дані можна використовувати для створення сервісів, які полегшать роботу державних органів, спростять ведення бізнесу або допоможуть громадськості контролювати роботу держапарату – в тому числі боротися з корупцією.

Робота над впровадженням концепції відкритих даних в Україні почалася в 2011 році, коли Верховна Рада прийняла Закон «Про доступ до публічної інформації». Цей акт дозволяє безоплатно отримати доступ до публічної інформації, відправивши запит відповідній державній установі. Наступним важливим кроком на шляху до прозорості публічної інформації стало приєднання України до Хартії відкритих даних в 2016 році. Відповідальним за імплементацію принципів Хартії є Державне агентство з питань електронного урядування.

Єдиний державний веб-портал відкритих даних

У 2015 році Державне агентство з питань електронного уряду спільно з громадською організацією SocialBoost запустили Єдиний державний веб-портал відкритих даних. За кілька років він перетворився з порівняно невеликої колекції публічних наборів даних на головне джерело інформації, що публікується державними органами влади. Станом на квітень 2018 на порталі оприлюднено понад 35 тисяч наборів даних від понад 2000 установ. Розподіл наборів даних на порталі по галузях наведено на графіку нижче.


Джерело: звіт TAPAS (проекту «Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послуги») «Економічний потенціал відкритих даних для України»

Відкриті дані працюють

Щоб було простіше зрозуміти, як open data робить інформацію для суспільства більш прозорою, варто розглянути конкретних приклад – єдиний державний реєстр юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У реєстрі на Єдиному держпорталі відкритих даних розміщена інформація про бенефіціарів всіх українських компаній. Простий доступ до цих даних допомагає відстежувати і боротися з корупційними схемами в тендерах, ухиленням від сплати податків та іншими порушеннями.

Ще один яскравий приклад використання відкритих даних – перший в Європі безкоштовний реєстр національних громадських діячів pep.org.ua. Це онлайн-інструмент для контролю за фінансовими операціями держслужбовців. Про те, навіщо потрібен такий реєстр і як він допомагає боротися з корупцією, розповіла Дар’я Калинюк, виконавчий директор «Центру протідії Корупції» під час презентації сервісу 3 березня 2016 року.

«Ідея створення такого реєстру виникла ще в 2011-2012 роках, коли ми були обурені безкарністю вищих державних службовців і шоковані загальновідомими фактами про їхні корупційні схеми. Найбільше ми були здивовані, що ці корупційні схеми можна було проводити через міжнародні банки. Наприклад, рахунки Олександра Януковича без проблем обслуговувалися в банках Швейцарії і Німеччини. Швейцарські та німецькі банки обслуговували рахунки цих “контор” з грошима сумнівного походження, хоча обслуговування таких компаній і таких капіталів є прямим порушенням міжнародних правових стандартів протидії відмиванню грошей.

Ці стандарти говорять, що банки і фінансові установи повинні перевіряти клієнтів перед відкриттям рахунку, тобто визначити, яка фізична особа реально стоїть за юридичною особою. І після того, як банк ідентифікував фізичну особу, він повинен перевірити корупційний ризик. Якщо фізична особа є публічною, тобто вищим державним діячем або його близьким родичем, близьким соратником, то банк ставить “червоний знак” в профайлі клієнта, що говорить про підвищений ризик. Потім банк має перевірити джерела надходження доходів для цього клієнта. Якщо є сумнів, що гроші можуть бути корупційного або злочинного походження, то це привід, щоб повідомити фінансовій розвідці про наявність ознак відмивання грошей.

Підозра про корупційне походження капіталу передається банками державному органу і стає основою для початку кримінального провадження.

Однак раніше іноземні банки уникали необхідності впроваджувати стандарт, посилаючись на відсутність бази даних українських громадських діячів. Саме тому ми вирішили, що мусимо створити реєстр громадських діячів України. Реєстр доступний українською та англійською мовами, і в першу чергу спрямований на іноземні фінансові установи», – пояснює Калинюк.

Як стартапи використовують відкриті дані

Стартапи або підрозділи великих компаній все частіше створюють продукти і сервіси на основі open data, що сприяє розвитку громадянського суспільства, бізнес-середовища та боротьби з корупцією. Одним з найбільших гравців в цій сфері є 1991 Open Data Incubator – перший український некомерційний інкубатор для стартапів на основі open і big data.

«Інкубатор – один з організаторів національного конкурсу для стартапів, які створюють рішення на основі відкритих даних, Open Data Challenge. Це не просто хакатон або змагання, але певна екосистема, всередині якої створюються стійкі рішення, покликані вирішувати суспільні проблеми. Випускники програми Open Data Challenge – інноваційні проекти, які мають значний потенціал для здійснення змін у суспільному, діловому та державному житті країни», – коментує Денис Гурський, СЕО 1991 Open Data Incubator і засновник технологічної громадської IT-організації SocialBoost.

Для прикладу звернемо увагу на два стартапи-випускники, які вже сьогодні роблять внесок у розвиток інфраструктури для використання відкритих даних в Україні.

YouControl – це онлайн-система перевірки компаній в Україні. Сервіс збирає інформацію з 50 відкритих реєстрів та аналізує, чи є фактори підвищеного ризику при роботі з цим контрагентом. До показників, які перевіряє система YouControl, належать: наявність юридичного статусу, статус банкрута, широкий перелік зареєстрованих видів діяльності, податковий борг, наявність санкцій та інші.

Сервіс складає досьє про компанію, яку необхідно перевірити, що включає в себе інформацію про фінансовий стан бізнесу, зв’язки з іншими організаціями, податки, наявні ліцензії.

Система дозволяє підписатися на автоматичну перевірку контрагента, щоб отримувати на пошту лист, коли змінюється один з параметрів у відкритих реєстрах.

«OpenMarket вугілля» – онлайн-аукціон для продажу вугілля, що відкриває доступ на ринок всім бажаючим. Мета проекту – усунути існуючі корупційні ризики при формуванні ціни на вугілля. Цей онлайн-інструмент показує, як формується ціна під час торгів, що робить весь процес більш прозорим. Сервіс також відкриває дані для всіх учасників ринку: показники обсягів продажів, ціни і попит на вугілля.

Говорячи простою мовою, сервіс показує, яким чином формуються тарифи на тепло. Опалення дорожчає часто саме тому, що в ланцюжку поставки вугілля багато грошей осідає у посередників, тобто у тих, хто купує вугілля у державних шахт і перепродує. Інструмент «OpenMarket вугілля», який розробила команда СЕТАМ, допомагає побачити в ланцюжку «зайві ланки».

Блокчейном по корупції

Блокчейн – це розподілений реєстр даних, копії якого зберігаються на комп’ютерах багатьох користувачів по всьому світу. Тобто його не може контролювати одна людина або невелика група людей. Щоб внести або змінити дані в реєстрі, потрібно пройти ідентифікацію персонального цифрового підпису, а всі зміни можна буде відстежити. Кожен користувач може в будь-який момент отримати доступ до інформації, записаної в реєстрі.

У блокчейні може зберігатися будь-яка інформація, але в контексті боротьби з корупцією нас цікавлять записи про деталі платіжних операцій, чеки, кошториси, процеси проведення тендерів, договори і акти. Технологія дозволяє переконатися, що записи не були навмисно або помилково змінені. Це означає: що потрапило в блокчейн, те залишилося в записах назавжди. Не можна переписати інформацію «заднім числом» або видалити її, тому блокчейн – це технологія, на яку покладають багато надій у справі побудови електронної демократії.

На базі блокчейну можна створити і реєстр корупційних прецедентів. Позаяк видалити інформацію з блокчейн-мережі не можна, то держслужбовець, який «замарав» репутацію, не зможе знову влаштуватися на роботу в державні органи.

Якщо говорити про практичне впровадження в Україні, варто відзначити партнерство уряду і компанії Bitfury. Меморандум про співпрацю підписали в 2017 році. Bitfury – міжнародна компанія, яка є світовим лідером в імплементації блокчейн-рішень.

Зараз фахівці працюють над тим, щоб перевести на технологію блокчейн земельний кадастр. Планується, що аукціони з оренди державних земель будуть здійснюватися в онлайн-режимі на блокчейні. Восени запускається пілотний проект з оренди земель геокадастру на платформі Prozorro.Sale, яку ми розглянемо нижче.
 
Держзакупівлі – в електронну форму

Ще одна сфера, в якій відкриті дані допомагають боротися з корупцією, – держзакупівлі. Розглянемо кілька рішень, які працюють в Україні вже сьогодні.

Prozorro для прозорих тендерів

Система Prozorro, що працює з 2015 року, робить державні закупівлі ефективнішими завдяки відкритим тендерам. За даними TAPAS, публікація відкритих даних в рамках реформи державних закупівель знизила рівень корупції і привела до збільшення економії в держсекторі. В результаті реформи зросла кількість постачальників, що беруть участь у тендерах. Тому органи, які здійснюють закупівлі, можуть залучати більше учасників до тендеру, що приводить до посилення конкуренції і знижує ціни. Компаніям, у свою чергу, стало легше знаходити потенційних покупців.

Закупівлі стали більш прозорими для громадськості, що дає можливість активістам, громадським організаціям і журналістам відстежувати процес укладання угод. Система Prozorro вже заощадила для країни мільярди гривень, причому динаміка зростання обсягу зекономлених грошей зростає з кожним роком.

Prozorro.Sale

Prozorro.Sale – це платформа, на якій реалізується майно неплатоспроможних банків, державних і комунальних підприємств по всій Україні. Електронна торговельна система складається з двох рівнів: центральної бази даних і комерційних майданчиків, які до неї підключаються.

У червні 2016 року був укладений меморандум між МЕРТ, НБУ, ФГВФО і «Transparency International Україна», і вже в жовтні того ж року команда продемонструвала перший публічний тест працюючої системи. 31 жовтня 2016 року в системі Prozorro.Sale з’явився перший лот. Сьогодні активи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб реалізуються виключно через ProZorro.Sale.

Незважаючи на те, що проект поки що перебуває на стадії пілотного, система вже отримала міжнародне визнання. У червні 2017 року в Індії проект отримав звання одного з найкращих антикорупційних стартапів світу за версією конкурсу CitiT4I-Challenge. У 2018 році сервіс Prozorro.Sale отримав антикорупційну нагороду від C5 Accelerate і USA Institute of Peace в рамках конкурсу «The Shield in the Cloud Innovation Challenge».

Get-To-Tender – інструмент для публічних закупівель

Команда ProZorro представила на конкурсі Open Data Challenge-2018 проект Get-To-Tender. Сервіс допоможе бізнесу знаходити оптимальні тендери. Сучасні IT-технології дозволяють обробляти безліч факторів, які впливають на вибір тендеру, тому розробники проекту вирішили автоматизувати процес аналізу і вибору. Сервіс зробить процес державних закупівель більш ефективним для покупця і продавця. Функціонал Get-To-Tender буде реалізований на базі сайту prozorro.gov.ua.

Проект пройшов у фінал конкурсу Open Data Challenge. Про переможців конкурсу ми дізнаємося в вересні в рамках заходу Open Data Forum-2018.

Електронні послуги викорінюють бюрократію і хабарі

Електронні державні послуги – це форма взаємодії держави та громадян через інтернет. Завдяки реалізації електронних послуг більше не потрібно стояти в чергах, займатися паперовою тяганиною і вислуховувати натяки на хабар для прискорення процесу. Сьогодні близько сотні державних послуг в Україні доступні онлайн. У числі доступних електронних держпослуг – подача заяви в РАГС, оформлення субсидії онлайн, запис в чергу в лікарню, отримання допомоги при народженні дитини, виписка довідки про несудимість.

Нововведення також полегшили життя бізнесу. Тепер можна онлайн зареєструвати бізнес, нерухомість, фізичну особу-підприємця (ФОП), отримати довідки та виписки з державних реєстрів, сплатити судовий збір.

Завдяки тому, що багато державних послуг можна отримати через інтернет, ризик вимагання хабара зникає автоматично.

Завдяки ініціативам державних органів, некомерційних організацій, відповідального бізнесу та інноваційних стартапів боротьба з корупцією стала набагато ефективнішою. Звичайно, попереду ще дуже багато роботи. Але якщо озирнутися на вже виконану роботу, на світове визнання розроблених в Україні сервісів і обсяг зекономлених грошей – можна сказати, що українське суспільство зможе побороти корупцію. Це стане можливим завдяки спільній роботі – ще більш відкритій, більш старанній і більш відповідальній.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування