Олексій Філіппов: важливий №64. Як в НБУ зібралися захищати акціонерів і клієнтів банку


Олексій Філіппов: важливий №64. Як в НБУ зібралися захищати акціонерів і клієнтів банку

У червні поточного року НБУ ухвалив Постанову №64, яким було затверджено «Положення про організацію системи управління ризиками в банках України і банківських групах». Які нововведення передбачає цей документ і наскільки банки готові виконати вимоги НБУ?

Положення ще не отримало широкого розголосу в ЗМІ, але при цьому є одним з ключових документів, які визначать розвиток банківської системи України в найближчі півтора року.

Цей документ розглядається регулятором як один з кроків на шляху вдосконалення корпоративного управління в банках, яке традиційно, згідно з різними опитуваннями і міжнародними дослідженнями, є одним із слабких місць банківської системи України.

На це звернули увагу наші міжнародні донори, включивши затвердження документа з управління ризиками одним із пунктів Меморандуму про співпрацю України з МВФ.

Зазначу, що нові вимоги українського регулятора – зовсім не новина для європейських і американських банків.

Світова криза 2008 року показала, що корпоративне управління є одним із слабких місць банків. Саме після нього регулятори провідних країн визначили впровадження цих вимог як гостру необхідність для підвищення ефективності та надійності банківської системи.

Положення НБУ не тільки описує вимоги до культури управління ризиками, організаційної структури банку, функцій керівних органів і спеціалізованих підрозділів банку, але й передбачає певні вимоги щодо управління ризиками при впровадженні нових продуктів, вимог до моделей та інструментів оцінки ризиків, а також інформаційних систем фінустанов і звітності.

Також НБУ виділив 6 видів ризиків, які є суттєвими для всіх українських банків, і докладно описав порядок управління ними.

Для переходу банків на нові вимоги НБУ затвердив графік до 2020 року, що складається з кількох етапів.

Згідно з цим планом, перші два етапи мають створити організаційну платформу для системи управління ризиками, яка дозволити приступити до імплементації даних вимог у щоденну діяльність банків.

На 3-му етапі повинні бути розроблені документи для управління кожним видом ризиків, на четвертому, який є останнім, – ухвалена Декларація схильності до ризику, яка стане одним з ключових документів, що визначає вектор розвитку кожного банку. В цілому імплементація цього документа має бути завершена до початку 2020 р.

Разом з тим такий тривалий термін для запровадження норм Постанови №64 в робочий режим не повинен вводити банки в оману.

Імплементацію нових вимог краще почати вже зараз, оскільки всім українським банкам, більшою чи меншою мірою, доведеться перебудовувати свої системи управління ризиками. Це вимагатиме додаткових витрат як фінансових, так і часових ресурсів.

Впровадження нових вимог краще почати з аналізу поточної ситуації.

Вже на цьому етапі доцільно створити окрему робочу групу, яка буде управляти цим проектом.

Серед першочергових питань, з яких необхідно почати такий аналіз, я б виділив наступні:

  • Які невідповідності існують в банку в порівнянні з новими вимогами?
  • Який підхід і цільова модель, яку банк хоче реалізувати?
  • Чи визначений банком відповідальний фахівець, який володіє повноваженнями для впровадження норм цього Положення?
  • Чи визначено банком календарний план, який забезпечить повну готовність до початку періоду, встановленого регулятором?
  • Чи справді банк розглядає впровадження нових вимог як можливість поліпшити управління ризиками, чи дивиться на це як на формальність?

Варто зазначити, що цією постановою НБУ підвищує роль Наглядових рад, які тепер повинні будуть брати більш активну участь в управлінні ризиками і нести за це відповідальність.

Це стане причиною відповідної трансформації системи управління.

Також буде потрібна зміна корпоративної культури в частині впровадження цілісної культури управління ризиками і трансформація бізнес-процесів.

Швидше за все, банкам необхідно буде інвестувати додаткові ресурси у персонал і IT інфраструктуру.

При цьому банки не повинні розглядати впровадження цього документа виключно через призму додаткових витрат на впровадження нових норм.

При ефективному впровадженні вимог НБУ банки зможуть отримати цілу низку переваг. По-перше, буде вибудувана більш ефективна система управління ризиками, що стане додатковою конкурентною перевагою в рамках загальної бізнес-моделі банків.

По-друге, впровадження кращих світових практик підвищить довіру до банківського сектору з боку інвесторів, контрагентів, клієнтів і материнських компаній.

По-третє, це підвищить прозорість системи управління ризиками, а налагодження ефективного зворотного зв’язку дозволить Наглядовій раді усвідомлено брати на себе додаткову відповідальність.

В результаті цих змін можна очікувати підвищення надійності та ефективності банківської системи.

Олексій Філіппов, менеджер відділу управління фінансовими ризиками KPMG в Україні

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Також з цієї теми: Кредит&Депозит
Дивись також
Весь ринок:Кредит&Депозит
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua
Опитування