Готівка в касі: нові правила обліку для фізосіб-підприємців — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Готівка в касі: нові правила обліку для фізосіб-підприємців

Казна та Політика
16720
Підприємцям вже вдруге в 2018 році змінюють правила роботи з готівкою. Спочатку було затверджено нове Положення про ведення касових операцій (затверджено постановою НБУ від 29 грудня 2017 №148), яким з 5 січня 2018 року змінили оформлення касових документів і порядок оприбуткування готівки.
А з 1 червня іншою постановою Нацбанку (№54 від 24 травня 2018 року) «Про внесення змін у деякі нормативно-правові акти Національного банку України» цей порядок був доповнений і уточнений.
Що змінюється
Насамперед треба відзначити, що був переписаний п. 11 розділу II, що стосується оприбуткування готівки. Передбачаються три основні способи.
Перший — шляхом виписування підприємством прибуткових касових ордерів і відображенням цих сум у касовій книзі.
Другий — на підставі товарних чеків (квитанцій), які оформляє фізособа-підприємець, з обов’язковою фіксацією цих сум у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів).
Третій — за допомогою фіскальних чеків РРО або розрахункових квитанцій (якщо РРО не використовується), які підклеюються у книгу обліку розрахункових операцій (КОРО).
«Фізособи-підприємці, які проводять готівкові розрахунки, оформляючи їх товарними чеками (квитанціями), і ведуть книгу обліку доходів і витрат, здійснюють облік готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат на підставі товарних чеків (квитанцій)», — зазначив UBR.ua партнер юридичного об’єднання ID Legal Group Олег Добровольський.
Юристи звертають увагу на важливе уточнення, яке вноситься постановою №54. Оприбуткуванням готівки тепер вважається не тільки відображення виручки в книзі обліку доходів і витрат, яку ведуть підприємці на загальній системі оподаткування і єдиноподатники, які платять ПДВ. Але і відображення цих даних в книзі обліку доходів, яку ведуть підприємці — платники єдиного податку, які не сплачують ПДВ.
«У цілому таке нововведення досить прогресивне, оскільки вирішує раз і назавжди суперечку щодо порядку оформлення касових документів у підприємців. Адже вони касові книги не ведуть, але час від часу за результатами перевірок СПД на загальній системі оподаткування податківці намагалися їм приписати порушення касової дисципліни», — говорить Олег Добровольський.
Ще одна позитивна новація постанови №54 — можливість використання «старих» форм касових документів до 30-го червня 2018 року. Мова йде про відомості на виплату грошей, касові ордери, журнал їх реєстрації, касову книгу, книгу обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки та акт про результати інвентаризації наявних коштів (встановлені постановою НБУ №637 від 15 грудня 2004 року).
Очевидно, це пов’язано з можливістю не карати тих суб’єктів господарювання, які не встигли вчасно поміняти форми касових документів.
Аналогічним чином до кінця місяця продовжено виконання вимоги, згідно з якою підприємства і підприємці повинні самі розробити і затвердити Положення про ведення касових операцій, а також порядок розрахунку ліміту каси (з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій).
У цілому нині простежується тенденція до звуження можливостей щодо незастосування РРО. З кожними внесеними змінами зменшуються граничні обсяги виручки, які дозволено оприбуткувати без РРО. Попутно розширюється перелік видів діяльності, для яких використання касового апарату обов’язкове.
«Все це має одну мету — якомога більше розширити сферу контролю за готівковими розрахунками, встановити істинний, а не задекларований обсяг продажів, розширити базу оподаткування», — пояснюють юристи.
Звуження меж розрахунку
За словами в. о. голови Державної фіскальної служби Мирослава Продана, касові апарати використовують лише 3% від загальної кількості юридичних осіб та 4,4% фізосіб-підприємців, які подають звітність. Тим часом, як зазначає голова ДФС, коли платник податків розпочинає використовувати касовий апарат, «ми про нього в режимі онлайн знаємо все». Фіскали вважають, що фіскалізація операцій дозволить вирішити проблему сірого імпорту, контрабанди та нелегальної торгівлі.
Новим документом фактично звужується сума готівки в розрахунках між фізособами-підприємцями. Постановою №54 уточнено порядок розрахунків готівкою на суму до 50 тис. грн, які фізособа може заплатити суб’єкту господарювання.
Однак залишилося незмінним обмеження готівкових розрахунків між суб’єктами господарювання (як юридичними, так і фізичними особами). Як і раніше вони можуть розраховуватися між собою готівкою протягом одного дня, за одним або кількома платіжними документами, на суму не більше ніж 10 тис. грн (п. 6,7 постанови №148).
Водночас звичайні українці (не підприємці) мають право розрахуватися один з одним готівкою за договорами купівлі-продажу на ті ж самі 50 тис. грн. Щоправда, ці договори повинні бути засвідчені нотаріально.
Але податківці пішли ще далі. На своєму сайті ДФС зазначену норму більш детально виклали в такій редакції: суб’єкти господарювання (підприємства або підприємці) мають право здійснювати розрахунки між собою готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами у розмірі до 10 тис. грн.
«Тобто, в ДФС фізичних осіб-підприємців, які є суб’єктами господарювання, прирівнюють до підприємств, тим самим обмежуючи їхнє право здійснювати між собою розрахунки сумою до 10 000 грн», — пояснили в юридичному об’єднанні ID Legal Group.
При цьому неважливо, яку систему оподаткування застосовує ФОП — загальну чи спрощену, і якщо спрощену, то на якій групі єдиного податку.
Костянтин Симоненко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас