Інна Демченко: інвестиції за кордон. Що потрібно знати?


Інна Демченко: інвестиції за кордон. Що потрібно знати?

В червні минулого року українці отримали законну можливість інвестувати кошти за кордон у сумі, що не перевищує 50 000 доларів на рік.

Таке право регламентується Постановою Національного банку № 54 від 15.06.2017.

Електронна ліцензія може бути отримана для трьох видів операцій:

  • Інвестиції за кордон (наприклад, купівля акцій закордонних компаній, придбання корпоративних прав нерезидентів, заснування компанії за кордоном, купівля нерухомості, операції за інвестиційними контрактами з компаніями брокерами тощо);
  • Розміщення коштів на власних рахунках за межами України;
  • Виконання зобов’язань перед нерезидентами за договорами страхування життя.

Важливі факти:

- 50 тис. USD можливо інвестувати протягом календарного року, а не протягом 12 місяців як дехто помилково вважає. Тобто інвестувавши в кінці року, вже в січні можна здійснити чергову інвестицію;

- Ліцензія не може бути видана на операцію, яка уже проведена;

- Ліцензія не може бути передана для здійснення інвестиції третій особі;

- Ліцензія дозволяє фізичній особі здійснити інвестицію лише в день її отримання;

- СПД також може отримати е-ліцензію, для цього в рамках даної операції він має виступати як фізична особа та надати до банку податкову декларацію, що має підтвердити джерело походження коштів на суму інвестицій.

Процедура отримання

Фізична особа звертається у банк та відкриває там валютний рахунок (або використовує вже відкритий), подає до банку заяву на видачу e-ліцензії, документи, що підтверджують походження коштів та свідчать про наявність доходів, достатніх для здійснення бажаної інвестицій (може бути також враховано дохід родини), а також документи, що підтверджують мету інвестицій*.

Маються на увазі документи, що підтверджують мету здійснення переказу за межі України (договір, контракт, рахунок (інвойс) або інші документи, що використовуються в міжнародній практиці). Вони повинні містити інформацію про найменування / прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), країну місце знаходження / місце проживання отримувача переказу, найменування та країну місце знаходження банку та реквізити рахунку, на який здійснюється переказ, найменування валюти, суму переказу до сплати, призначення (мету) переказу.

Після цього банк аналізує документи та погоджує надання e-ліцензії або просить Клієнта надати додаткові документи.

Коли пакет документів остаточно сформовано та схвалено, банк спрямовує до НБУ запит на отримання e-ліцензії через автоматизовану інформаційну систему, НБУ в автоматичному режимі видає ліцензію та вносить відповідний запис до реєстру, банк інформує клієнта та здійснює заплановану валютну операцію.

У випадку, якщо пакет документів сформовано якісно та до нього немає зауважень – ліцензію можна отримати навіть протягом одного дня.

У випадку якщо перерахування планується здійснювати на власний рахунок клієнта, який відкрито у іноземному банку – вищевказані документи не потрібні.

Рахунок у закордонному банку клієнт може вільно оформити під час поїздки за кордон.

Однак варто пам’ятати, що процедура відкриття рахунку у європейському банку дещо відрізняється від вітчизняних банків – окрім пакету документів слід вказати та довести банку мету відкриття рахунку, джерела надходжень, цілі, для яких планується використати кошти з нього, надати відповіді на інші питання в залежності від обраного банку та правил фінансового моніторингу конкретної країни, сплатити комісійні збори за відкриття та обслуговування рахунку.

Банки можуть аналізувати наданий пакет документів 1-2 тижні, після чого підтвердять або відмовлять у його відкритті.

Також можна спробувати відкрити онлайн-рахунок у іноземного брокера, такого як IG Markets, Interactive Brokers тощо.

Вартість процедури

Вартість залежить від обраного банку, комісія за оформлення ліцензії може складати від 0 до 3000 грн, однак при виборі банку слід також звертати увагу на вартість Swift переказу, яку необхідно буде обов’язково сплатити при здійсненні перерахування коштів з власного поточного рахунку за кордон, вартість такої операції суттєво відрізняється у різних банках і може складати від 0,5% до 2% від суми переказу, з обмеженням максимальної суми комісії від 1000 грн до 500 USD.

Враховуючи специфічну процедуру, для отримання ліцензії краще обирати банк, який спеціалізується на цьому. Це прискорить та спростить процедуру.

За неофіційними даними, загальна кількість е-ліцензій, що отримані та використані фізичними особами, вже наближається до 1000.

Варто пам’ятати, що отримання електронної ліцензії – це лише перший крок в процесі інвестування за кордон, адже найважливіше – це обрання правильної стратегії для ефективного вкладення своїх заощаджень.

Відзначу, законопроект «Про валюту», що наразі зареєстровано у Верховній Раді та який є одним із кроків на шляху до валютної лібералізації, передбачає відміну необхідності отримання ліцензій та можливість вільно інвестувати кошти закордон у рамках визначеної суми.

Однак, навіть у разі схвалення такого законопроекту, фізичній особі доведеться підтверджувати джерело походження коштів при внесенні їх на свій валютний рахунок.

Інна Демченко, Начальник відділу підтримки та координації мережі Правекс Банку

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Особисті фінанси
Все, що ми знаємо про:Правекс Банк
Архiви:2018 2017 2016 2015
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua
Опитування