Операція «Приватизація-2018»


Операція «Приватизація-2018»

З новим законом про приватизацію державного майна уряд пов’язує великі надії, розраховуючи зрушити приватизацію з мертвої точки, прискорити процес продажу і підвищити інтерес інвесторів до придбання українських активів.

Якщо масова приватизація пройде успішно, це дозволить знизити рівень корупції в держсекторі, і дасть можливість державі позбутися необхідності фінансувати з бюджету збиткові державні підприємства.

Корупція і збитки

На даний момент держава є найбільшим і найбільш неефективним власником в Україні.

У держвласності продовжує залишатися понад 3500 підприємств, з яких 1700 підприємств не працюють взагалі, а з 1800 працюючих близько 80% є збитковими. За результатами 2016 року сумарні збитки держпідприємств склали 82 млрд грн.

За даними Мінекономрозвитку, загальна вартість активів державних підприємств України становить 1,7 трлн грн, це третина від вартості активів великих і середніх підприємств у країні.

Маючи в своєму розпорядженні величезні активи, держава так і не спромоглася створити навіть десяток успішних компаній, які можуть ефективно працювати і конкурувати на світовому ринку.

За даними Мінекономрозвитку, на 100 найбільших держкомпаній припало 82% чистого доходу і 86% активів держави. Виникає резонне питання, що з активами решти 3,4 тис. держпідприємств, і чому їх давно не позбулися, якщо від них немає користі державі.

З першої сотні найбільших держпідприємств торік лише 4 спрацювали з прибутком, коментує перший заступник міністра економічного розвитку Максим Нефьодов.

До «прибуткової четвірки» увійшли Нафтогаз України, Енергоатом, Укргідроенерго і Адміністрація портів України. Решта 89 підприємств зі списку найбільших продовжують генерувати збитки, які за 2016 рік склали понад 10 млрд грн.

З кожним роком у державних підприємств збільшуються борги по заробітній платі і по податках. На держпідприємства припадає 40% заборгованості по заробітній платі.

При цьому держава змушена з бюджету покривати збитки держпідприємств, субсидувати їх, і надавати їм дотації і пільги. За даними МВФ, сума державної допомоги таким підприємствам перевищує 5% ВВП країни.

Держпідприємства продовжують залишатися фактором розширення корупції в країні.

Тому на держорганізації припадає так багато корупційних скандалів. За даними НАБУ, з 85 млрд грн завданих державі збитків, 45% збитків припадає на державні підприємства.

Якщо за останні 25 років держпідприємства так і не змогли стати ефективними і конкурентоспроможними компаніями, немає ніяких підстав думати, що це вдасться зробити зараз. В існуючому статусі вони приречені на поступове згасання, аж до повної зупинки.

Майже немає прикладів успішної модернізації підприємств держвласності, що призвело до підвищення їх продуктивності та конкурентоспроможності. Як правило, все обмежується поверхневим ремонтом, для підтримки підприємства на плаву.

Якщо зараз нічого не змінювати, це призведе до повної зношеності і подальшої непридатності промислових активів. І тоді доведеться або закривати підприємство, або повністю перебудовувати його з залученням приватного капіталу.

Таким чином, в нинішній ситуації єдиним способом підвищити ефективність держпідприємств залишається їх приватизація через пошук ефективного власника.

За новими правилами

Однією з причин, чому виникла необхідність міняти приватизаційне законодавство, є те, що при чинних зарегульованих правилах проводити ефективне і масове роздержавлення було дуже складно.

За останні п’ять років закладений в держбюджеті план надходжень від приватизації жодного разу не був виконаний.

За даними ФДМ, в 2015-2016 роках при запланованих 17 млрд гривень щорічних надходжень від приватизації, до бюджету надійшло всього лише по 1% від плану.

Надходження від приватизації в 2017 році зросли до 3,4 млрд, за рахунок продажу 25% акцій енергокомпаній Київенерго, Західенерго, Дніпроенерго, Дніпрообленерго, і Донецькобленерго.

За результатами минулого року надходження склали лише п’яту частину від суми, передбаченої бюджетом.

Тому і виникла необхідність змінити закон про приватизацію, спростити і вдосконалити її процедуру.

Новий закон буде сприяти прискоренню приватизації великих об’єктів, і дасть старт масовому продажу малих об’єктів за простими, прозорими і конкурентними умовами.

У держвласності залишаться тільки стратегічні підприємства і об’єкти, необхідні для виконання державних функцій.
 
У новому законі всі об’єкти розподілені на дві групи, замість 6 груп, як це було раніше.
До об’єктів великої приватизації будуть віднесені підприємства з вартістю активів понад 250 млн грн, і більше 50% акцій яких належить державі.

Всі інші активи будуть віднесені до об’єктів малої приватизації.

На приватизацію також буде виставлятися майно органів державної влади, якщо воно не забезпечує виконання встановлених законом функцій. Майно Міністерства оборони, МВС і СБУ в цьому випадку також підлягає приватизації.

Об’єкти великої приватизації продаються на аукціоні, за правилами, встановленими Кабінетом міністрів. Для ширшого залучення іноземних покупців, для продажу великих об’єктів планується залучати радника з числа міжнародних інвестиційних банків, таких як JP Morgan, Citi, UBS.

Радник бере на себе зобов’язання з пошуку потенційних покупців і визначає стартову ціну об’єкта. При цьому радник не може бути одночасно покупцем.

Залучення міжнародного консультанта дозволить розширити коло потенційних інвесторів і підвищити довіру інвесторів до аукціону. Це сприятиме зростанню конкуренції та остаточної вартості продажу.

Протягом року з моменту продажу об’єкта забороняється порушення процедури банкрутства.

Новому власнику дається час розрахуватися з боргами, знижуються ризики арешту майна на користь кредиторів. Термін оскарження результатів продажів тепер обмежується до трьох років. Це не дасть можливості втягнути інвестора в нескінченні судові суперечки.

Об’єкти малої приватизації будуть продаватися через інтернет-аукціони, в тому числі і через Prozorro.

Такий спосіб продажу дає доступ до купівлі об’єктів всім бажаючим, як юридичним особам та підприємцям, так і фізособам. Це дасть можливість провести масову приватизацію в прискореному режимі. Стартова ціна встановлюється на рівні вартості чистих активів. Після проведення аукціону з підвищенням ціни, з переможцем укладається договір про продаж об’єкта. Обов’язкова умова – дотримання конкуренції в процесі торгів. При наявності тільки одного потенційного покупця, оголошується повторний аукціон з продажу об’єкта.

Новий порядок дозволить помітно скоротити терміни і спростити процедуру приватизації державної і комунальної власності. Час підготовки об’єктів до приватизації планується скоротити на 1 рік, що дасть можливість швидше виставляти об’єкти на аукціон, і продавати держактиви в більш стислі терміни.

Раніше діяло багато різних способів продажу, в тому числі приймалися закони щодо приватизації окремих підприємств. Зараз прийнято рішення відмовитися від такого підходу, тепер всі об’єкти малої і великої приватизації будуть продаватися за однаковими правилами.

Гарантійний депозит учасників торгів знижений до 5% від стартової ціни. Стартова ціна визначається балансовою вартістю, тому тепер немає необхідності залучати оцінювача, витрачати час і гроші на проведення експертної оцінки.

Інвестори в суперечці з державою отримують право відстоювати свої інтереси в міжнародному арбітражі. Це дасть можливість підвищити довіру процесу приватизації і розширити перелік потенційних претендентів на придбання українських активів.

Можливість використання англійської права, яке, як правило, використовується при розгляді міжнародних суперечок, забезпечить захист прав іноземних інвесторів і сприятиме приходу в Україну міжнародних компаній, які раніше не вели бізнес в нашій країні.

Використання міжнародного арбітражу також забезпечить захист іноземного інвестора від упередженості вітчизняної судової системи, і буде гарантувати справедливий розгляд суперечки.

Потенціал приватизації

Фонд держмайна вже підготував список підприємств, що підлягають продажу в цьому році. До нього увійшли 60 підприємств.

Всього під приватизацію підпадають близько 900 підприємств з активами 190 млрд грн. Серед них 60 підприємств відноситься до об’єктів великої приватизації.

На думку голови ФДМ Віталія Трубарова, отримати в цьому році заплановані 22,5 млрд від приватизації цілком реально.

Однак надмірний поспіх при продажу може нашкодити і знизить шанси держави отримати за об’єкт реальну ціну.

При цьому не варто забувати, що гонитва за швидкими грошима знизить ефективність процесу приватизації. Головна мета приватизації, до якої потрібно прагнути, перш за все – підвищення якості ведення бізнесу та ефективності управління підприємством.

Важливо, щоб бажання наповнити бюджет не переважило пріоритет переваги найбільш ефективного власника. При продажу держмайна, особливо це стосується великих підприємств, важливо враховувати здатність покупця виконати взяті на себе інвестиційні зобов’язання.

Щоб приватизація в результаті стала успішною, з боку держави потрібно розробити механізми контролю і передбачити відповідальність інвестора за виконання своїх зобов’язань.

Олександр Єжель

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua