Михайло Притула: недосвідченість не вада. Як і навіщо наймати співробітників без досвіду — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Михайло Притула: недосвідченість не вада. Як і навіщо наймати співробітників без досвіду

Фондовий ринок
1320
За даними Державної служби статистики, в 2016 році українські ВНЗ випустили 400 тисяч бакалаврів, фахівців і магістрів. Але диплом – вже давно не гарантія працевлаштування.
У Києві близько 70% безробітних мають вищу освіту. Майже половина цієї армії «молодих і перспективних» не зможе знайти роботу за фахом – в тому числі, тому що у них немає досвіду.
Втім, деякі компанії все-таки дають шанс початківцям. Чи варто це робити і як знизити ризики від роботи з новачками – розберемося в цій колонці.
Куди зникли кадри з ринку
Зростання попиту на молодих спеціалістів багато в чому пов’язане з дефіцитом кваліфікованих кадрів на внутрішньому ринку. За кордон виїжджають не тільки професіонали, а й учорашні студенти.
В середньому, три з п’яти випускників хочуть виїхати з України в пошуках роботи. Багато хто залишає країну ще на етапі навчання. За даними DW, тільки близько 20% українців, які навчаються за кордоном, повертаються на Батьківщину після закінчення освіти.
Відтік фахівців часто пояснюють рівнем зарплат, але тут все складніше. У таких сферах як IT, маркетинг і реклама, нерухомість, освіта, ЗМІ роботодавці готові платити навіть більше, ніж запитують кандидати. Про це свідчить, наприклад, статистика Work.ua. Але дефіцит кадрів нікуди не дівається.
Як повідомляє «Кореспондент» з посиланням на Rabota.ua, у 2017 році кількість вакансій для працівників без досвіду зросла вдвічі порівняно з 2016-м. Компанії охочіше стали залучати новачків.
До чого готуватися, наймаючи співробітника без досвіду
Людина без досвіду, особливо вчорашній випускник, не відразу може адаптуватися до умов роботи в комерційній компанії, з її ієрархією, набором обов’язків, ритмом.
Відсутність досвіду – це не тільки відсутність необхідних навичок, а й відсутність звички працювати в команді. Тут стануть в нагоді тренінги, групове або індивідуальне навчання. Корисне і спільне дозвілля співробітників – все те, що ростить командний дух і допомагає новій людині швидко влитися в колектив.
Ще одна негативна сторона працівника без досвіду – брак впевненості в собі. Сумніви, збентеження, навіть сором’язливість в сучасному світі точно не додають балів такому фахівцю. Вирішити цю проблему може менторство з боку старших колег і збалансоване навантаження на нового члена команди. З підтримкою більш досвідчених фахівців новий співробітник почуватиметься впевненіше, швидше повірить у свої сили і розкриється як командний гравець.
Переваги «свіжої крові»
Коли ми говоримо про залучення працівників без досвіду, зазвичай в першу чергу замислюємося про ризики. Але вони мають і плюси, які важливо вчасно помітити і використовувати на благо бізнесу.
Наприклад, у людей, які тільки починають будувати кар’єру, часто вища мотивація, а вона набагато важливіша від експертизи. Мотивовану людину можна навчити практично будь-чого. Невмотивованого фахівця, яким би досвідченим він не був, неможливо змусити викладатися на 100%.
Ще одна перевага молодих працівників – гнучкість розуму, яка дозволяє швидко адаптуватися до нових умов, завдань, вимогь. У людини з досвідом вже виробилися певні звички в роботі, способи вирішення завдань, усталені моделі поведінки. Не завжди це добре.
Початківець легше засвоїть посадові інструкції і вбере корпоративну культуру – без оглядки на минулі помилки і успіхи.
Він також подарує команді нові ідеї. Тут мова не тільки про тих, хто тільки випустився з університету. Свіжий погляд забезпечить і той, хто вирішив змінити сферу діяльності. Крім іншого, така людина зможе привнести в робочий процес свій досвід з минулоЇ сфери, синтезувати його і адаптувати до нових завдань.
Тестуємо недосвідченого новачка на співбесіді
Варто враховувати особливості співбесіди з кандидатом без досвіду. Коли рекрутер розмовляє з уже сформованим фахівцем, він в першу чергу акцентує увагу на досвіді: досвід роботи, взаємодії з колективом, з керівництвом. Такого кандидата можна розпитувати про завдання, які перед ним стояли, про успіхи і помилки, про зроблені висновки. А які запитання ставити вчорашньому випускнику?
У такій ситуації завдання рекрутера – передбачити моделі поведінки, які може демонструвати потенційний співробітник. Ворожити на кавовій гущі не доведеться. Щоб передбачити поведінку людини в певній ситуації, потрібно оцінити, як вона діяла в схожих умовах раніше. Так, у кандидата немає робочого досвіду, але є життєвий. Можна протестувати його здатність до організації роботи і управління часом, досвід вирішення проблем, звички поведінки в стресових ситуаціях, здатності до комунікації.
Можна моделювати ситуації, пов’язані з навчанням. Наприклад, людина застудилася, пропустила кілька днів у ВНЗ, а потім з’ясувала, що їй потрібно написати есе з пропущеної теми. Що вона робила? Підготувалася вдома за підручниками? Якщо ні, то як вирішила проблему? Чи змогла домовитися з викладачем про відстрочку? За відповідями на ці запитання можна оцінити, чи готовий кандидат працювати у вашій компанії.
Як працювати з людьми без досвіду
Наймаючи співробітника без досвіду, потрібно бути готовим до того, що його доведеться навчати, допомагати з організацією робочих процесів, знайомити з правилами командної гри.
Коли таких співробітників кілька, завдання ускладнюється на порядок. Але все можна вирішити. Так, ви можете визначити серед більш досвідчених співробітників декількох менторів, які будуть «підтягувати» новеньких. Тільки не забудьте врахувати цю задачу, складаючи для них графік роботи або список завдань.
Також потрібно буде стежити за процесом адаптації нових працівників. Поведінка, реакція на колектив, комунікація з керівником, підходи до виконання поставлених завдань – все це може вимагати корекції на перших порах.
Уважно стежте, як протікає процес адаптації, щоб вчасно зрозуміти, на що звернути додаткову увагу. Важливо: це повинен бути не нагляд, а підтримка і бажання допомогти.
В цілому, не така страшна робота зі вчорашніми випускниками, як її представляють у багатьох компаніях. Не бійтеся приймати на роботу недосвідчених фахівців – принаймні, на ті позиції, де вам потрібен виконавець, а не менеджер.
Комбінуйте різні інструменти навчання, персональний менторинг, тренінги, онлайн-курси. Не забувайте про тімбілдінг. Не надто тисніть на новачків, не підганяйте їх без причини, заплануйте таке навантаження, яке дозволить в комфортному темпі освоїти потрібні навички і влитися в команду.
Згодом з таких працівників виростуть не тільки висококласні, але і глибоко віддані компанії фахівці.
Михайло Притула, head of HR онлайн-маркетплейсу для пошуку репетиторів Preply
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас