З гармати по горобцях. Чому ліміт "три посилки на місяць" не зупинить контрабанду


З гармати по горобцях. Чому ліміт "три посилки на місяць" не зупинить контрабанду

Разом з ухваленням держбюджету на 2018 рік Верховна Рада схвалила низку змін до Податкового кодексу. Найбільш резонансним нововведенням цього документа серед громадян стало введення так званого ліміту “три посилки на місяць”.

Всупереч хибному враженню, нововведення це набуває чинності з 1 січня 2019 року, а не в 2018-му. Тому українці можуть ще рік без будь-яких побоювань замовляти на китайському маркетплейсі AliExpress корисні дрібнички.

Наступне різночитання, яке можна зустріти в ЗМІ, стосується суми ліміту безмитного ввезення. У законопроекті зазначено, що одна фізособа без мита може отримати з-за кордону тільки три відправлення на місяць. При цьому сумарна вартість товарів в одній посилці не повинна перевищувати еквівалент в 150 євро.

Тобто протягом місяця можна, не сплачуючи мита, отримати в трьох посилках товарів на 450 євро, а не на 150, як говорилося в деяких публікаціях. За четверту посилку мито доведеться платити, навіть якщо в перших трьох відправленнях був копійчаний товар.

Як пояснюють українським покупцям на сайті популярного китайського маркетплейса AliExpress, одержувач оплачує мито в розмірі 10% від вартості товарів і 20% ПДВ, що сумарно становить близько 32% від суми, що перевищує ліміт. Отже, після 1 січня 2019 року, отримавши четверту посилку за місяць, скажімо, з чохлом для мобільного телефону вартістю близько $5, доведеться заплатити еквівалент $1,6.

Резонанс навколо введення ліміту “три посилки на місяць” підтверджує, наскільки масовим серед українців останнім часом став шопінг на зарубіжних онлайн-майданчиках. Щоб скласти уявлення про масштаби явища, Фокус запросив статистику у операторів доставки.

В Укрпошті відзначають: найбільшою популярністю серед жителів України користується шопінг на таких зарубіжних онлайн-майданчиках, як AliExpress, eBay, Amаzon.com, Amаzon.de, gearbes.com і bonprix. Однак яка частка посилок від зарубіжних онлайн-магазинів в 16 млн поштових відправлень, які щомісяця проходять через Укрпошту, в компанії не підраховують.

Підрозділ “Нова пошта Інтернешнл” також доставляє в Україну товари з AliExpress, eBay, Аmazon і багатьох інших маркетплейсов і інтернет-магазинів Європи, США і Китаю. За інформацією прес-служби компанії, загальна вартість товарів в посилках, доставлених з усіх імпортних напрямків у 2017 році, склала $20,5 млн, що в 10 разів більше за минулорічний показник.

Безумовним лідером за кількістю оброблених “Новою поштою” відправлень з-за кордону залишається Китай. За січень-листопад 2017 року компанія доставила більш ніж 5 млн посилок з Піднебесної, що майже в 5 разів більше, ніж за весь 2016 рік.

Згідно зі статистикою “Нової пошти”, в основному з Китаю надходить техніка, запчастини та аксесуари до них (70% від загального обсягу відправлень), а на одяг припадає лише 8%. Середньостатистична посилка з Китаю важить не більше 200 грамів, а її вартість не перевищує $4-6.

Білі проти сірих

На перший погляд, нововведення має зіграти на руку “білим” імпортерам товарів масового споживання. “Якщо офіційно розмитнювати товари, їх вартість стає неконкурентоспроможною на ринку, затопленому нелегальною продукцією, яка пересилається в приватних посилках без сплати податків”, – говорить Олег Добровольський, партнер юридичного об’єднання ID Legal Group.

На думку Добровольського, в цій площині стикаються інтереси великого офіційного і малого бізнесу, який щосили використовує схеми роботи з ФОПами, що не вимагають документального підтвердження походження товарів. Ще однією стороною, яка страждає від засилля неофіційних товарів, Добровольський вважає вітчизняних виробників, які, працюючи в білу, не можуть конкурувати з дешевим китайським ширвжитком.

Бачення офіційних імпортерів багато в чому відображає позиція Європейської бізнес-асоціації (ЄБА). Представники цієї бізнес-спільноти підтримують введення дієвого механізму запобігання ухиленню від оподаткування при пересиланні товарів через кордон України. Однак в ЄБА стурбовані можливими труднощами в зв’язку з реалізацією цієї ініціативи на практиці і тому просять створити робочу групу за участю ДФС, Мінфіну і бізнес-спільноти для вироблення механізму, який не призведе до ускладнень в роботі поштово-логістичних операторів.

Листоноші проти

Після прийняття резонансного нововведення про три посилки на місяць на сполох забили оператори ринку доставки.

“Згідно з раніше озвученою концепцією Мінфіну, відповідальність за видачу відправлень без сплати податку і мита буде покладено на операторів поштового зв’язку та експрес-перевізників. При цьому ДФС через інформаційну систему повинна буде забезпечити ринок інформацією про кількість відправлень, отриманих конкретним громадянином протягом місяця”, – пояснює Інна Хомич, директор з правових питань “Нової пошти-Центр”. Якщо на пошті припустяться помилки і видадуть четверту посилку без сплати всіх зборів, компенсувати їх доведеться за рахунок оператора доставки.

Запуск системи обліку відправлень з-за кордону викликає чимало сумнівів, не можна виключити, що 2019 рік в Україні почнеться з поштового колапсу.

Те, що ДФС зможе забезпечити безперебійне функціонування інформаційної системи для обліку поштових відправлень, викликає в операторів ринку великі сумніви. Адже, як зазначає Хомич, стан розвитку інформаційних технологій в країні поки що не найкращий, рівень покриття інтернетом недостатній, а в роботі баз даних податкових органів нерідко трапляються збої.

Для операторів ринку доставки нововведення, очевидно, виллється в додаткові витрати. Зокрема, Укрпошта повинна знайти ресурси, щоб комп’ютеризувати близько 9 тис. відділень по всій Україні, і вкласти в розвиток IT близько 150 млн грн. В кінцевому рахунку ці додаткові витрати держкомпанії ляжуть на плечі платників податків.

З огляду на складнощі впровадження та обслуговування системи контролю і незначну ціну більшості відправлень з-за кордону, можна припустити, що витрати держави помітно перевищать гіпотетичну вигоду від нововведення.

Кому гірше

Запуск системи обліку відправлень з-за кордону викликає чимало сумнівів, не можна виключити, що 2019 рік в Україні почнеться з поштового колапсу. “Після вступу нововведення в силу можна прогнозувати збільшення періоду доставки відправлень через перевірки митницею кожної посилки і ідентифікацію отримувача”, – вважає Ярослава Борка, юрист юридичної компанії “ВОЛХВ”. На її думку, відсутність у митниці технічних і людських ресурсів для таких перевірок призведе до утворення величезних черг.

В Укрпошті вважають, що наслідком таких нововведень для громадян також стане подорожчання доступних товарів, а також підвищення тарифів операторами доставки з метою компенсації коштів, витрачених на додатковий персонал і IT-послуги.

Ось тільки контрабанди в країні навряд поменшає. На підтвердження цього в Укрпошті наводять приклад Білорусі, де обмеження безмитного ввезення еквівалентом в 22 євро призвело до скорочення обсягів відправлень з-за кордону і активізації “сірих” перевізників. Як пояснює Борка, дрібні підприємці цілком зможуть обійти ліміт, замовляючи товар на родичів, друзів, знайомих, сусідів, співробітників тощо.

“Дії, пов’язані з обмеженням кількості приватних посилок, повинні стосуватися тільки нелегального бізнесу, а не громадян, які здійснюють покупки для своїх потреб, без подальшого перепродажу”, – робить висновок Олег Добровольський. – Адже позбавляючи споживача можливості придбати товар, якість якого його влаштовує, ми обмежуємо свободу громадян, гарантовану Конституцією України”.

З огляду на, що таке урізання можливостей виглядає в очах українців вкрай непопулярним заходом, не можна виключати, що за рік влада знайде інше компромісне рішення для боротьби з нелегальним імпортом. Адже йти на репутаційні ризики напередодні виборів ніхто не захоче.

Марія Бабенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
В Контексті Finance.ua