Зарядка від розетки, а ламатися нічому: як модні електрокари підкорюють українців


Зарядка від розетки, а ламатися нічому: як модні електрокари підкорюють українців

Українськими дорогами їздять понад чотири тисячі електрокарів. При цьому половину з них українці купили в цьому році. Дев’ять з 10 електромобілів – це Nissan Leaf 2013-2014 років випуску. У трійці популярних електрокарів Ford Focus Electric і Tesla.

Сайт “Сегодня” поспілкувався з власником електромобіля і дізнався про плюси і мінуси електрокара.

“Я проїхав 35 тисяч км і заощадив 3,5 тис. доларів”

Богдан Бойко купив Nissan Leaf 2013 у червні минулого року в Одесі. Відразу стару батарею поміняв на новішу, доплативши 800 доларів.

“Рідної батареї вистачало на 110 км. Я знайшов батарею 2015 року з розбитого автомобіля і поміняв на свою. Доплатив за неї 800 доларів. Грубо кажучи, вона мені обійшлася в 1000 доларів”, – розповідає він.

За півтора роки Богдан проїхав 35 тисяч кілометрів. За цей час машину ні разу не ремонтував.

“Я навіть гумок ніяких не міняв. Заїхав на СТО розвал-сходження зробити, мені сказали: нічого не потрібно – машина в порядку. Загальний пробіг автомобіля – 70 тис. км. Там і ламатися нічому – немає ніяких рухомих частин, ременів, навіть коробки передач немає. Не купуючи пальне, на електромобілі кожні 10 тис. км економлю 1000 доларів”, – додає водій.

Електрокар заряджається від домашньої розетки. На роботі Богдан Бойко заряджає автомобіль біля офісу – це дозволяє збільшити пробіг з 150 км до 250-300 км на день. Для поїздок по Києву цього вистачає.

“До 80% вона заряджається досить швидко – десь години за дві-три. Цього вистачить кілометрів на 100. Решта заряду йде повільно. Загалом, заряд триває годин вісім від звичайної розетки. На заправках можна і за три години зарядити машину”, – ділиться Бойко.

Взимку витрата батареї більша, зізнається він. Але, коли ставиш машину на зарядку, можна поставити таймер на певний час, щоб вона прогрілася.

“Я виходжу з дому, просто сідаю і їду. Взимку приблизно 30% батареї забирає пічка. Якщо влітку на одному заряді можу проїхати 150 км, то взимку – 100”, – говорить Богдан.

На електрокарі можна поїздити і по Київській області – вже досить багато заправок обладнали електрозарядки на своїх станціях, розповідає водій.

“Для тривалих поїздок у мене інша машина, але, в принципі, по області без проблем. Люди взагалі в Одесу їздять на “Ніссанах”. По дорозі є точка, де можна заправитися. На Tesla їздять взагалі без проблем. Її можна за годину зарядити на кілометрів п’ятсот”, – говорить Богдан Бойко.

Єдиний мінус електрокарів, вважає водій – те, що в Україні немає офіційних продажів. Немає ніяких програм, підтримки для обслуговування електромобілів.

“І це проблема. Якщо з батареєю станеться щось серйозне, то нікуди звернутися”, – додає власник електрокара.

В Україну потрапляють в основному вживані електрокари

Tеsla, Nissan Leaf і Ford Focus Electric – електрокари, що найбільше купуються в Україні, але офіційно в країні не продаються. Тому 90% електромобілів в Україні вживані. В основному вони поставляються з США.

Існують “сірі” та “білі” імпортери “зелених” автомобілів, каже Сергій Боровик, директор з маркетингу Групи компаній “АІС”.

“Сірі” постачальники можуть закуповувати авто після серйозних ДТП або “потопельників”, відновлюють їх і продають за ринковою ціною, що на 30-70% вище реальної вартості такого автомобіля.

“Також “сірі” дилери часто ухиляються від сплати митних платежів. Наприклад, завозять автомобіль розібраним під виглядом запчастин. Як підсумок в гіршому випадку можуть анулювати реєстрацію такого авто і вимагати сплату всіх податків”, – зазначає Боровик.

“Білі” дилери поставляють авто офіційно через автоаукціони в США. Такий спосіб гарантує хороший технічний стан машини, відсутність серйозних аварій в історії авто і пошкоджень.

Щоб купити нову Tesla, можна на офіційному сайті зробити попереднє замовлення. Однак в списку країн для поставки України не буде. Потрібно або замовити в іншу країну, або через автодилерів замовляти б/у.

Поки в Україні продають свої електрокари тільки Mitsubishi, Hyundai та Renault. Ціни на нові електрокари виробників стартують від 35 тис. доларів. Електрокари з пробігом обходяться вдвічі дешевше.

“Продажі нових електро поодинокі через дуже високу ціну. 90-95% всіх продажів – це б/у електро”, – пояснює Сергій Боровик.

Це одна з причин, чому в Україні мало офіційних продажів нових електрокарів. Виробники бачать, що українці не готові купувати автомобілі за 35-80 тис. доларів. Навесні цього року Nissan планував запустити продажі свого електрокара, але вони так і не стартували.

Однак, електрокари стануть дешевшими від автомобілів з ДВЗ вже через 10 років, прогнозує Bloomberg New Energy Finance. Зараз батарея становить приблизно половину вартості електрокара. До 2030 року вартість акумулятора впаде приблизно на 70%. Через вісім років ціни на “зелені” авто будуть на рівні машин на бензині і дизелі. У 2030-му електрокари будуть на 10-20% дешевшими і продовжать знижуватися в ціні. А до 2040 року більше 50% автомобілів на ринку нових авто будуть електричними, підрахували аналітики.

Скільки економлять електрокари

“Якщо порівняти електрокар і дизельний автомобіль, то останній свою ж вартість подвоїть через два-три роки за рахунок пального. Електромобіль повертає в середньому 2 тис. доларів щорічно. Тобто за 5 років можна окупити автомобіль. Якщо брати б/у машину, то за рік-два її можна окупити. І в обслуговуванні електрокари простіші – у вас немає 450 деталей двигуна, які постійно ламаються, можуть бути не тієї якості і так далі”, – пояснює глава Клубу електромобілістів Володимир Романцев.

В Україні кВт·год електроенергії коштує 0,9 гривень, якщо споживати не більше 100 кВт·год на місяць. При більшій витраті електроенергії один кВт·год обходиться в 1,68 грн. За даними МВС, найбільше в Україні зареєстровано електрокарів Nissan, Ford і Tesla. Сайт “Сегодня” підрахував, скільки коштує зарядити акумулятор електрокара, з урахуванням, що 30% електроенергії при заряді втрачається.

Nissan Leaf 2015 року з батареєю 24 кВт·год може проїхати 228 км. Повна зарядка акумулятора обійдеться в 24×0,9×1,3=28 гривень. Якщо за місяць споживати більше 100 кВт·год, тоді за тарифом 1,68 грн зарядка авто коштуватиме 52,4 грн., при цьому зарядка вночі за нічним тарифом обійдеться в два рази дешевше.

Витрата електроенергії Nissan Leaf на кожні 100 км автомобіль становить приблизно 10,5 кВт·год або 9,45-17,64 гривні.

Ford Focus Electric 2014 роки з акумулятором 23 кВт·год на повному заряді може проїхати 200 км. Так, 100%-а зарядка машини обійдеться за денним тарифом в 23×0,9×1,3=26,9 грн, за дорогим тарифом – 50,2 грн. Ford Focus Electric на 100 км витрачає приблизно 8,6 кВт·год або 10-18,7 грн.

Tesla Model S 2012 року з батареєю 75 кВт·год на повному заряді проїжджає 490 км. Повна зарядка машини за денним тарифом обійдеться в 75×0,9×1,3=87,75 грн або 163,8 грн. Кожні 100 км електрокар споживає 6,5 кВт або 7,06-14,2 гривень.

Поки мінусом електрокарів є їх вартість. Але Міністерство інфраструктури пропонує до 2021 року звільнити імпортні електромобілі від: ПДВ – 16,8%, збору до Пенсійного фонду – 4,8% і акцизного збору – 109 євро. Крім того, в уряді хочуть зробити податкову знижку автодилерам на податок на прибуток і відшкодовувати частину вартості авто покупцеві. Для вітчизняних виробників електромобілів – скасувати ПДВ і ввести пільгову ставку податку на землю до 2028 року, збір до Пенсійного фонду скасують тільки до 2021. Також планують скасувати мито на імпорт комплектуючих для електрокарів і встановити відстрочку від сплати ПДВ на півроку.

Віталій Андроник

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua