Приватизувати не можна помилувати — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Приватизувати не можна помилувати

Казна та Політика
494
Держава продовжує залишатися найбільшим власником у країні. При цьому інформація про корупцію на держпідприємствах з’являється з регулярною постійністю.
За останні 25 років неефективного управління більшість держпідприємств стали збитковими, а то й зовсім зупинили свою роботу. З 3500 держкомпаній майже половина простоюють, а з 1800 підприємств, що працюють, більшість збиткові, тягнуть гроші з бюджету і не приносять державі ніякої вигоди.
Чи стане приватизація панацеєю?
Простій і збитки
За даними центру соціально-економічних досліджень «CASE Україна», загальна вартість активів державних підприємств України становить понад 1,5 трлн грн, це третя частина від вартості активів великих і середніх підприємств у країні. На підприємствах держвласності працює 900 тис. осіб.
Держава продовжує залишатися не тільки найбільшим, але і найбільш неефективним власником майна. З 3500 підприємств, що належать державі, не було створено навіть десяток успішних компаній, які можуть ефективно працювати і конкурувати на світовому ринку.
Так, 1700 підприємств, що перебувають у держвласності, взагалі не працюють, а з 1800 тих, що працюють, близько 80% є збитковими. За результатами 2016 року збитки підприємств держвласності склали 82 млрд грн.
З кожним роком у державних підприємств зростають борги з заробітної плати і податків. На держпідприємства припадає 40% заборгованості з заробітної плати.
За даними Мінекономрозвитку, на 100 найбільших держкомпаній припадало 82% чистого доходу і 86% активів держави. Виникає резонне питання, куди поділися активи решти 3,4 тис. держпідприємств і чому їх давно не позбулися, якщо від них немає користі державі?
При цьому держава змушена з бюджету покривати збитки держпідприємств, субсидувати їх і надавати їм дотації і пільги. За даними МВФ, сума державної допомоги таким підприємствам перевищує 5% ВВП країни.
Крім того, державна підтримка ставить держпідприємства в вигідніші умови в порівнянні з приватними компаніями, що економічно невиправдано і не сприяє підвищенню ефективності та конкурентоспроможності.
Серед державних підприємств є і прибуткові, але це, як правило, монополії. Прибутковість таких підприємств визначається не ефективністю їхньої роботи, а тарифною політикою держави, яка дозволяє заробляти, використовуючи монопольне становище.
 
При цьому держпідприємства продовжують залишатися фактором розширення корупції в країні. Тому на держорганізації припадає так багато корупційних скандалів. За даними НАБУ, з 85 млрд грн завданих державі збитків, 45% збитків припадає на державні підприємства.
По чайній ложці
Щорічно уряд декларує великі плани з приватизації держмайна, але вони, як правило, не виконуються. За останнє десятиліття закладений в держбюджеті план надходжень від приватизації був виконаний тільки один раз – в 2011 році. За даними ФДМ, при запланованих 17,1 млрд надходжень від приватизації в 2016 році, до бюджету надійшло 331 млн грн, це всього 1,9% від плану.
За період з 2013 по 2016 рік сумарні надходження від приватизації склали всього 2,3 млрд грн, це ніщо в порівнянні з 82 млрд збитку держпідприємств тільки за один 2016 рік. Не доводиться сумніватися в тому, що в 2017 році план надходжень від приватизації держмайна в розмірі 17 млрд грн теж не буде виконаний.
Фактично, в останні роки процес приватизації зведений до нульового рівня, і проводиться більше для імітації, ніж з метою ефективного управління держвласністю.
Невиконання плану приватизації небезпечне тим, що з року в рік в дохідній частині бюджету виникає розрив в 10 і більше мільярдів, які державі доводиться закривати шляхом емісії, збільшення держборгу або зниження витрат бюджету.
Приватизувати не можна помилувати
Навіщо потрібна приватизація
Якщо за останні 25 років держпідприємства так і не змогли стати ефективними і конкурентоспроможними компаніями, немає ніяких підстав думати, що це вдасться зробити зараз. В існуючому статусі вони приречені на поступове згасання, аж до повної зупинки.
Держпідприємства сьогодні – це розсадник корупції, що дає можливість високопоставленим чиновникам і наближеним до влади бізнес-групам збагачуватися, контролюючи господарську діяльність і грошові потоки держорганізацій.
Як правило, відбувається це за рахунок завищення вартості закупівель для держпідприємств і заниження вартості їхньої продукції. В результаті потенційно прибуткове державне підприємство працює в нуль, або навіть у збиток, а весь прибуток осідає у посередницьких, як правило, офшорних компаній.
При цьому саме держпідприємство не має можливості розвиватися і проводити модернізацію, нарощує борги по податках і заробітній платі, які потім покриваються з державного бюджету, фактично з нашої з вами кишені.
 
Майже немає прикладів успішної модернізації підприємств держвласності, що привело до підвищення їхньої продуктивності та конкурентоспроможності. Як правило, все обмежується поверхневим ремонтом, для підтримки підприємства на плаву.
Якщо зараз нічого не змінювати, це призведе до повної зношеності і подальшої непридатності промислових активів. І тоді доведеться або закривати підприємство, або повністю перебудовувати його з залученням приватного капіталу.
Таким чином, в нинішній ситуації єдиним способом підвищити ефективність держпідприємств залишається їх приватизація через пошук ефективного власника.
Залучити інвестора
Давно назріла потреба змінити концепцію ФДМ, і перетворити його зі звичайної бюрократичної організації на майданчик для залучення внутрішніх і зовнішніх інвестицій. І залучити в організацію досвідчених і висококласних інвестиційних менеджерів, які зможуть створити в Україні інвестиційний майданчик за аналогією з найуспішнішими проектами в інших країнах.
Іноземний інвестор, який зацікавлений вкласти капітал в українську економіку, заходячи на сайт ФДМ, повинен мати можливість отримувати на свій запит повну, вичерпну, точну і оперативну інформацію, в зручному і зрозумілому для інвестора форматі, як це прийнято у світовій практиці.
ФДМ потрібно перетворити на магазин, головним завданням якого буде роздержавлення економіки і пошук ефективного власника для держмайна, що приватизується.
Олександр Єжель
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас