Олег Кузнецов: Mobile commerce. Які перспективи і проблеми в Україні? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олег Кузнецов: Mobile commerce. Які перспективи і проблеми в Україні?

Фінтех і Картки
568
У 2015 році кількість запитів з мобільних девайсів в Google остаточно і безповоротно перевищила кількість звернень з комп’ютерів. Тоді ж компанія Google, коментуючи цю знакову подію, зазначила, що світ на порозі нової ери – ери Мобайл. І вона, звісно, мала рацію. Смартфон вже став центром життя людей. А мобільну комерцію експерти взагалі називають майбуттям бізнесу.
Mobile commerce в Україні та світі
Термін «мобільна комерція» (mobile commerce, m-commerce) в активний вжиток увійшов порівняно недавно, хоча і саме це поняття, і бізнес-напрямок, який під ним криється, зародилися майже 10 років тому.
Ще в 1997 році компанія Кока-Кола встановила в Гельсінкі «безгрошові» автомати. Купити в них напій можна було за допомогою відправки СМС-повідомлення.
Тоді ж у фінському Merita bank of Finland з’явилася послуга мобільного банкінгу. Ще через рік, знову ж у Фінляндії, запустився сервіс з продажу мобільних рингтонів. Ці три події стали стартовим майданчиком, трампліном, що підштовхнув популярність m-commerce вгору.
За 10 років сегмент надзвичайно зріс. За обсягом продажів він стрімко наздоганяє е-commerce. А скоро і пережене.
Експерти компанії Mobify вважають, що це станеться вже до кінця цього року, до Чорної П’ятниці – великого розпродажу в Європі і США, який традиційно проводять у кінці листопада. А вже до 2021 року частка m-commerce в інтернет-торгівлі перевищить 50%.
У 2016 році, згідно зі звітом Mobify, середній чек в мобільних додатках на 27% перевищив середню суму замовлення з робочого столу. Для порівняння: середня сума замовлень, зроблених з мобільного девайсу, в 2016 році була меншою, ніж сума замовлень з десктопів, всього на 9%.
Інвестиції в мобільну комерцію також ростуть в геометричній прогресії. За даними Сoupofy, тільки в 2014 році кількість вкладень в галузь зросла на 32 млрд – це на 255% більше, ніж в 2013-му.
Найбільшу кількість мобільних покупців – більше половини населення – відзначено в Китаї, а також в Туреччині і ОАЕ.
Китай також є і одним з лідерів за темпами зростання m-commerce. За даними Сoupofy, з 2013 по 2016 рр. даний сегмент зріс з 23 до 52%. А країни Західної Європи за цими показниками навіть перегнали Країну сходу сонця. Наприклад, в Данії за аналогічний період m-commerce зріс з 11 до 55%, а в Норвегії – з 11 до 54%.
Україна поки відстає за всіма показниками. Згідно зі звітом Google за минулий рік, в нашій країні тільки 35% населення активно використовували смартфони.
Кількість мобільних пошукових запитів досягала 42% – це в рази менше, ніж в розвинених країнах Європи та Азії.
Проте, ситуація незабаром повинна змінитися на краще. Цьому сприяє, по-перше, зниження цін на смартфони, а по-друге – поширення 3G. Виходячи з цього, можна припустити, що через рік-два більше половини українських користувачів мережі Інтернет стануть мобільними. Бізнесу варто підготуватися до цього заздалегідь.
Чому Mobile commerce – це вигідно?
Логіка тут проста. Мобільник завжди під рукою, а разом з ним – і доступ до кредиток і електронних грошей. Достатньо лише натиснути кнопку – і покупку зроблено. Не треба нікуди їхати, навіть вмикати комп’ютер не треба.
При цьому мобільний шопінг часто відбувається спонтанно. Людина просто «гуляла» по ​​Інтернету, випадково натрапила на сайт, випадково побачила щось, а в підсумку і купила. А на початку навіть і не думала про це.
У цьому сенсі е-commerce чимось нагадує рекламу – він дозволяє захопити користувача, зацікавити і нав’язати йому товар або послугу. При цьому мобільна комерція може і продати їх в той же момент. Реклама, що очевидно, на таке не здатна.
Тонкощі просування в m-commerce
Щоб розвивати бізнес в сегменті mobile commerce, перше, з чого потрібно почати – це створити мобільну версію свого сайту. І не просто зробити її, але зробити добре, так, щоб користувачеві було зручно відвідувати ресурс з мобільного гаджета.
За статистикою, розміщеною Google, більше 60% покинуть сайт, якщо їм буде незручно переглядати їх вміст. Більше 40% залишають відразу ж, якщо він вантажиться довше 5 секунд.
Варто також звернути свою увагу на мобільну рекламу. У світі ця сфера дуже активно розвивається. Ще в 2011 році ринок мобільної реклами оцінювався в 5,3 млрд доларів. Такою сумою оцінювався і ринок зовнішньої реклами.
Мобільна реклама працює по-різному. Наприклад, вона дозволяє розмістити інформацію про свій продукт всередині додатків і мобільних сервісів. Деякі види мобільної реклами запускаються на сайті тільки тоді, коли користувач заходить з нього зі смартфона.
Найпростіший і найдешевший різновид мобільної реклами – це розсилка користувачам SMS і MMS повідомлень. До категорії простих також можна віднести push-повідомлення.
Останні пару років набирає популярності WI-FI реклама. Така реклама запускається тоді, коли користувач намагається підключитися до громадської мережі Інтернет і дозволяє охопити відразу велику аудиторію.
Проблеми m-commerce в Україні
Одна з проблем m-commerce в Україні – це, як не дивно, самі українці. Якщо говорити про підприємців, то більшість із них ще до кінця самі не зрозуміли, що таке мобільна комерція і які вигоди вона обіцяє.
Багатьма вона сприймається як щось ефемерне, далеке або безглузде. Люди просто не розуміють, навіщо витрачатися на ту ж мобільну рекламу в Інтернеті, коли є традиційна контекстна реклама, яка теж розміщується в Інтернеті.
Про WI-FI рекламу багато людей і зовсім не чули. Та й в самій Україні компаній, що пропонують подібну послугу, теж дуже мало.
За даними Google, торік у мобільну рекламу інвестували лише 2% українських підприємців. Це неймовірно мало і зовсім не витримує ніякої конкуренції з іншими країнами.
Якщо ж говорити про покупців, то серед них високий рівень недовіри до мобільних платежів. Багато хто побоюється віддалено платити за товари і охочіше йдуть в офлайнові магазини, де зможуть особисто проконтролювати весь процес купівлі.
Втім, для вирішення цієї проблеми просто потрібен час. Людям потрібно звикнути до мінливих тенденцій. Але підприємцям, які хочуть бути «на коні», необхідно діяти зараз, поки в українському m-commerce ще немає сильної конкуренції і захопити свою нішу простіше.
Гірше інше. У багатьох українських банках і інших комерційних структурах технології мобільних платежів розвинені слабко або недостатньо. Наприклад, в тому ж Приват24 – кращому в Україні банківському сервісі для мобільних платежів – реалізований далеко не весь функціонал.
Кульгає в українському m-commerce і рівень безпеки. Наприклад, рахунки в американському MobilePay прив’язані до номерів соціального страхування громадян – це гарантує більш надійний захист від злому. У нашій країні такого немає, оскільки і немає єдиного цифрового ідентифікатора громадянина. Хоча ми активно до цього йдемо і, можливо, колись все ж прийдемо.
Тривалий час в Україні також були проблеми з оподаткуванням мобільної комерції. Спочатку на мобільні платежі нараховувався пенсійний збір. Через це багато користувачів не бажали платити за допомогою мобільників – дорогувато виходило.
Відповідно, і розвиток m-commerce в Україні гальмувався. Але влітку цю проблему нарешті вирішили. Тепер пенсійний збір на мобільні платежі не нараховується, що має серйозно підштовхнути розвиток даного сегмента в нашій країні.
Олег Кузнецов, партнер Kreston GCG
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас