Катерина Боровська: Привіт, безвіз! 6 викликів для України
Угода про безвізовий режим – досягнення для всієї України, однак вона не розв’язує всіх проблем українських мандрівників. Все ще є кілька викликів, над якими ми в Україні повинні ще попрацювати.
Введення безвізового режиму стало, мабуть, найбільш позитивною новиною літа. Але не все пройшло гладко. Ось шість проблем, які підкреслив безвіз і які потрібно розв’язати – щоб українцям було ще простіше і комфортніше подорожувати.
Складнощі з отриманням біометричних паспортів
Найбільш очевидна проблема – складнощі з оформленням біометричних паспортів, а саме такий паспорт – обов’язкова умова для перетину кордону без візи.
У соцмережах і в особистому спілкуванні досі можна почути, що люди не можуть оформити цей документ. Іноді справа в чергах, іноді – в затримках з боку паспортного сервісу або відділення ДМС (Державної міграційної служби).
З чергами, звичайно, нічого не поробиш. Багато українців так скептично ставилися до перспективи безвізу, що не поспішали оформляти паспорт нового зразка. Коли візи в країни ЄС все-таки скасували, в центри надання адміністративних послуг, відділення ДМС і паспортні сервіси хлинув потік відвідувачів.
У багатьох відділах ДМС була черга з людей, записаних через електронну чергу, а поруч – ще й черга тих, хто «полює» за вивільненими місцями тих, хто не прийшов.
До кінця відпускного сезону черги помітно скоротилися, але ми можемо зробити висновки на майбутнє. Щоб зробити процес оформлення будь-яких документів максимально комфортним, можна повністю «комп’ютеризувати» чергу.
Тих, хто не зміг записатися онлайн, міг би записувати на місці секретар. Все ж краще повернутися на призначений час, ніж втратити цілий день у черзі.
Подорожі з дітьми: «біометрика» для найменших
Питання про те, з якого віку потрібно оформляти «біометрику», не надто широко висвітлювався. Якщо коротко, зараз паспорт потрібен в будь-якому віці, навіть немовлятам.
Дитину можна вивозити за кордон лише з особистим паспортом. В тому числі, це може бути «біометрика».
Ще нагадаю, що дитині для перетину кордону потрібні або присутність обох батьків, або нотаріально завірений дозвіл від того, хто відсутній. Відповідно, якщо на відпочинок летить бабуся з онуком, у неї при собі мають бути дозволи від обох батьків.
Впевнена, це питання заслуговує на окрему статтю. Батькам, які подорожують з дітьми, і без того буває непросто організувати збори.
Готові інструкції з оформлення документів стали би в нагоді багатьом.
Страховка не обов’язкова, але все ще важлива
Страховий поліс раніше вимагали при оформленні візи в багато країн. Після введення безвізу майже ніхто не нагадує мандрівникам про необхідність страхування.
Обов’язкова страховка тільки для тих, хто подорожує на власному авто: у них прикордонники вимагатимуть поліс страхування цивільної відповідальності, так звану «грін карту» для авто. А ось для перетину кордону на літаку, поїзді чи автобусі страховка не потрібна.
Деякі оформляють поліс, щоб уникнути зайвих розпитувань на кордоні. Тобто, люди страхують життя і здоров’я, аби їх тільки не завернули прикордонники. Добре, якщо хоча б так.
Насправді страхування дійсно необхідно, і не для галочки. Раджу оформляти страховку всім, включаючи поліс для дитини, і при цьому уважно вивчати умови.
Різні страхові компанії і банки компенсують різні витрати: лікування за кордоном, доліковування вдома, транспортування в закордонні та українські клініки, термінові стоматологічні послуги, фінансові втрати у разі нещасного випадку, скасування рейсу.
Комбінації скрізь різні, як і обсяги виплат і ціни.
У будь-якому випадку, страхування зовсім не дорого коштує, в порівнянні з витратами на лікування за кордоном. Так, швидше за все, лікування і не знадобиться, але це той випадок, коли краще «підстелити соломки».
Додаткові пункти пропуску на польському кордоні
Перевантажені пункти пропуску на кордоні з Польщею – питання, яке стояло задовго до введення безвізового режиму з Євросоюзом. Прикордонники не справлялися і раніше, черги на польському кордоні майже завжди величезні.
Ця тема час від часу порушується в ЗМІ, зокрема, кордон багато обговорювали під час польсько-українського Євро-2012.
У зв’язку з введенням безвізу Польща вже почала додатковий набір митників, повідомляє «Голос.ua». За інформацією видання, Україні потрібно побудувати 6-7 нових пунктів пропуску та дороги до них.
Ще одна причина черг – велика кількість автомобілів з польськими номерами, які згідно із законом повинні кожні 5 днів перетинати кордон (10 днів, якщо в’їжджати і виїжджати через різні пункти пропуску).
Про ці недоробки керівництво країни вже знає, робота в цих напрямах активно ведеться.
Портал Finance.ua в червні повідомляв, що президент Петро Порошенко підписав указ «Про заходи, пов’язані з впровадженням Європейським союзом безвізового режиму для громадян України».
Там йдеться, зокрема, про реконструкцію наявних пунктів пропуску, ремонт та розширення доріг до них, про проблему нерозмитнених автомобілів.
Як багато часу знадобиться підлеглим Порошенка, щоб виконати всі розпорядження глави держави, вже інше питання. Тут ми, громадяни, зі свого боку можемо тільки уважно стежити за розвитком подій, не закривати очі на корупцію і працювати, платити податки, заробляючи в бюджет гроші на будівництво доріг.
Популяризація бюджетних подорожей
Багато українців у віці 40+ за замовчуванням налаштовані на те, що подорожі – це занадто дорого, це не для них. І якщо людина вже розвинула в собі таку установку, вона навіть не намагається шукати варіанти.
Багато українців у віці 40+ за замовчуванням налаштовані на те, що подорожі – це занадто дорого, це не для них. І якщо людина вже розвинула в собі таку установку, вона навіть не намагається шукати варіанти.
Насправді подорожувати можна і без великих витрат. Можливо, це будуть не такі часті поїздки, як хотілося б, і без далеких перельотів. У багатьох випадках раціональніше буде вибрати автобус.
Жити можна в хостелі, скромному міні-готелі або невеликих апартаментах, обідати – в нетуристичних місцях, де буває і дешевше, і смачніше. Ще можна готувати на кухні орендованої квартири з місцевих продуктів.
В європейських музеях бувають дні відкритих дверей, та й інших безкоштовних або недорогих розваг вистачає. Головне – ретельно все спланувати.
Враження варті цих зусиль. Поки комусь здається нереальною думка про те, щоб поїхати на вихідні до Парижа або хоча б до Варшави, потрібно активніше показувати можливості подорожей для різних бюджетів.
Рівень англійської: як допомогти тим, хто не знає мови
Якщо людина не знає іноземних мов, вона може відчувати страх самостійних подорожей. Думаю, частина українців саме тому їздить виключно в Єгипет і Туреччину: там в готелях часто є російськомовний персонал, та й агентство завчасно вирішує основні питання. В Європі ж доведеться якось домовлятися про житло, їжу, розваги – не знаючи мови.
Хороша новина в тому, що мандрівникові і не потрібен fluent English. Достатньо коротких курсів або навіть домашнього вивчення, при належній самодисципліні.
Потрібно вивчити зовсім невеликий запас слів: як спілкуватися з персоналом готелю, як зробити замовлення в кафе або ресторані, як запитати дорогу або купити квиток в музей. Вистачить і пари місяців. А далі залишиться тільки побороти бар’єр, для чого існують розмовні клуби. У Києві діє кілька на постійній основі, можна сходити і перевірити себе.
Наостанок нагадаю, що безвізовий режим не так давно набрав чинності, і зараз прикордонники все ще можуть ставити подорожуючим українцям багато запитань.
Наостанок нагадаю, що безвізовий режим не так давно набрав чинності, і зараз прикордонники все ще можуть ставити подорожуючим українцям багато запитань.
Це абсолютно нормально: робота цих людей – захищати власну країну і запобігати нелегальній міграції. Для цього, звісно, потрібно і про зворотний квиток запитувати, і фінансову спроможність перевіряти.
Чим простіше ми, українці, будемо йти назустріч цим вимогам, тим менше їх буде ставати згодом. А поки готуємо квитки в обидва кінці, бронь готелю, страховку і гроші з розрахунку 50 євро на добу – і думаємо у подорожі про нові враження, а не про невеликі тимчасові складнощі раннього безвізу.
Катерина Боровська, маркетолог міжнародного маркетплейсу для купівлі автобусних квитків Busfor.ua
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною