2916
Чому «безвиз» небезпечний для заробітчан?
— Казна та Політика
Несприятлива економічна обстановка, невпевненість у майбутньому, і низький рівень життя змушує багатьох українців залишати країну у пошуках кращих умов праці і більш високих доходів.
Але з набуттям чинності угоди про безвізовий режим між Україною і Євросоюзом для багатьох українців помітно зміняться правила працевлаштування та роботи в країнах ЄС. І далеко не в кращий бік.
Виїхав кожен третій
Нездатність держави створити привабливі умови для працевлаштування та підприємництва, найнижчий у Європі рівень зарплат, високий рівень безробіття і втрата довіри до обіцянок влади призвели до того, що значна частина працездатних громадян зараз допомагає зростанню економіки інших країн, а не України.
Всього за кордоном трудиться приблизно кожен третій працездатний українець, від 6 до 8 мільйонів осіб. При цьому офіційний дозвіл на роботу мають не більше 1,5 млн людей, інші зайняті нелегально. Близько 2 мільйонів наших громадян постійно проживають за кордоном.
Українці, що працюють за кордоном, вже давно стали важливим чинником підтримки нашої економіки і поповнення валютних резервів країни. За період з 2009 по 2016 рік в Україну ними було перераховано близько 52 млрд грн, що в 1,5 рази більше від суми прямих іноземних інвестицій, що надійшли в країну за той самий період.
За даними Світового банку, українські мігранти традиційно посідають перші місця за обсягом коштів, що перераховуються за межі ЄС.
За останні 20 років роль трудових мігрантів в українській економіці зросла з 0,01% до 6,5% ВВП, або в 650 разів. Внесок в економіку працюючих за кордоном українців за своїм обсягом перевищує будівництво, видобувну промисловість, фінансову та страхову діяльність.
Фактично, трудова міграція стала одним із ключових чинників підтримки слабкої української економіки. Іноді створюється враження, що в Україні навмисно гальмується встановлення сприятливого економічного клімату, щоб збільшити валютні надходження в країну за рахунок працюючих за кордоном українців.

Безвізовий камінь спотикання
Якщо для українського туризму, бізнесу і підприємництва угода про безвізовий режим з Євросоюзом несе нові переваги, то для трудових мігрантів «безвіз» може створити нові труднощі і перешкоди.
Для захисту від напливу мігрантів скасування віз пов’язане з прийняттям механізму призупинення безвізового режиму, який може бути застосований у таких випадках:
- Різке зростання кількості громадян, яким відмовлено у в’їзді на територію ЄС.
- Зростання кількості звернень в органи ЄС про надання притулку від громадян цієї країни.
- Істотне збільшення кількості громадян, які перебувають на території ЄС без необхідних документів і дозволів.
- Зростання ризиків внутрішньої безпеки для країн Євросоюзу.
- Відмова країни повертати на батьківщину своїх громадян, які перебувають на території ЄС без відповідних документів.
Іншими словами, в угоді про безвізовий режим Євросоюз вніс запобіжники, що дозволяють зупинити безвізовий перетин кордону в будь-який момент, коли виникне політична або економічна необхідність.
Збільшення на 50% хоча б одного з показників порівняно з рівнем минулого року може стати підставою для зупинення «безвізу».
Тепер у Євросоюзу з’явився більш дієвий механізм для виявлення нелегальних трудових мігрантів та повернення їх на батьківщину. За рахунок тієї країни, звідки вони приїхали.
Складності для трудових мігрантів полягають у тому, що з введенням безвізового режиму посилюється контроль за нелегальним працевлаштуванням не тільки з боку Євросоюзу, але тепер і з боку України. Наша країна буде змушена посилювати бар’єри для нелегальної міграції громадян в ЄС, щоб не втратити безвізовий статус.
З візою надійніше
Досвід інших країн, які вже мають безвізовий режим з ЄС, показує, що скасування віз не гарантує швидкого і простого перетину кордону. Наприклад, в Молдові вже переконалися, що на кордоні помітно почастішали випадки відмови у в’їзді в ЄС.
Навіть при «безвізі» при поїздці в Європу потрібно мати повний пакет документів, включаючи бронювання готелів, зворотний квиток та інші документи, що підтверджують тимчасове перебування в Євросоюзі.
В результаті може виявитися, що українці, які мають візу, опиняться в більш виграшному положенні і будуть почуватися більш впевнено на кордоні, ніж ті, хто їде в Європу без візи за біометричним паспортом.
Пакет документів, які раніше здавали в консульство, тепер доведеться пред’являти на кордоні. Отримати відмову у в’їзді в ЄС на кордоні буде куди більш прикро, ніж якщо це відбудеться в консульстві. Наявність довгострокової візи може стати значною перевагою у порівнянні з необхідністю щоразу збирати повний пакет документів для безвізового в’їзду.
Для трудових мігрантів скасування віз особливих переваг не додає. Безвізовий режим стосується лише короткострокових поїздок, при працевлаштуванні українців в країнах ЄС, як і раніше, потрібно оформляти візу.
З роботою в ЄС стане складніше
Більш жорсткий контроль за трудовою міграцією з боку ЄС, а тепер і України, може призвести до того, що кількість українців, які працюють у країнах Європи, може не тільки не зрости, але і почне знижуватися.
Зараз в ЄС на легальній основі працюють близько 20% наших громадян. Проблеми з легалізацією виникнуть у 5 – 6 мільйонів українців, що працюють в Євросоюзі на нелегальній основі.
Якщо буде посилено контроль над трудовою міграцією, нелегали будуть змушені залишити межі ЄС і повернутися в Україну або шукати спосіб трудової легалізації в Європі, або їхати на заробітки в інші країни. Українців, які втратили можливість працювати в ЄС, може виявитися мільйони.
У разі масового виїзду наших трудових мігрантів з ЄС можна прогнозувати подальше зниження добробуту українців і різке зниження валютних надходжень в Україну, що вдарить не тільки по окремим громадянам, але і по країні в цілому.
Джерело латання дірок
Поступово набирає сили тенденція, коли трудові мігранти забирають з собою сім’ї і намагаються облаштувати свій побут у новій країні, тепер їм немає необхідності перераховувати гроші в Україну. Якщо тенденція збережеться, протягом найближчих 5 років суми перерахувань мігрантами в Україну можуть помітно знизитися. І уряду доведеться змиритися з фактом: джерело латання дір в бюджеті і поповнення валютних запасів вичерпалося.
Масовий відтік на роботу за кордон може призвести до зростання соціальної напруженості вже всередині країни. Зараз в Україні працює 11 – 12 млн осіб, тобто на одного працюючого припадає один пенсіонер. А за рахунок працюючих ще доводиться утримувати безробітних,надмірно роздутий державний апарат, силовий блок і соціальну сферу.
Україна сама незабаром може відчути брак робочої сили: цінність працівника істотно збільшиться. А український бізнес ризикує втратити одну зі своїх конкурентних переваг – наявність дешевої робочої сили.
Українські чиновники, за всяку ціну намагаючись отримати безвізовий режим з ЄС, пішли на максимальні поступки, пожертвувавши інтересами трудових мігрантів.
Результатом цього кроку може стати зниження добробуту українців, які втратили роботу в Європі і стали безробітними. А зниження валютних надходжень в Україну загрожує черговим витком девальвації, подальшого падіння економіки і зростанням соціальної напруги в країні.
Сергій Савенко
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною