Як безпечно економити на подорожі: всі принади та небезпеки сервісів пошуку попутників — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як безпечно економити на подорожі: всі принади та небезпеки сервісів пошуку попутників

Особисті фінанси
988
На травневі свята українці знову зіткнулися з браком квитків. Репетиція літа підтвердила: виїхати на відпочинок спонтанно, як і раніше, складно, і найпопулярніші напрямки розкупили на місяць вперед.
Вирушити до Львова чи Одеси в годину пік можна або на “верхніх бічних”, або в дорогому СВ, або автобусом — що ненабагато дешевше від СВ і так само незручно, як бічні полиці у плацкартному вагоні. Поїздка на своєму авто при нинішніх цінах на бензин обійдеться ще дорожче — якщо, звичайно, не розділити витрати на пальне між кількома пасажирами.
Саме тому в останні кілька років в Україні набирає обертів такий спосіб пересування, як спільні поїздки в одній машині. Це вигідніше, швидше і часто набагато зручніше, ніж подорож громадським транспортом. Причому щоб потрапити в бажане місце, голосувати на трасі не потрібно — попутку чи попутника легко можна знайти в інтернеті. Але під питанням залишається безпека: кілька годин в авто з незнайомцем залишають приємні враження далеко не у всіх. Як зробити поїздку приємною і безпечною.
СТАРИЙ НОВИЙ АВТОСТОП
Карпулінг (від англ. car — машина і pool — об’єднання) або райдшеринг (ride — поїздка і share — ділитися) в Європі і США являє собою цілий рух. Це частина культури спільного споживання (Sharing Economy), яка спрямована на економію природних ресурсів. У західних країнах водія і пасажира стимулюють об’єднуватися на державному та муніципальному рівні: наприклад, у багатьох містах авто з салоном, заповненим пасажирами, можуть їхати по окремій смузі, тоді як водії-одинаки в годину пік повинні рухатися в загальному потоці. Розрахунок тут простий: чим більше людей їде в одній машині, тим менше машин на дорозі. І, відповідно, тим менше пального буде спалено, і тим менше вихлопів піде в атмосферу. Додатково до цього карпулери отримують серйозну економію власних коштів — адже поїзд, автобус і навіть метро в Європі і Штатах коштують набагато дорожче, ніж у нас.
Українці, на відміну від іноземців, поки тільки освоюють культуру спільних поїздок на автомобілі. Онлайн-майданчики з пошуку попутників масово почали з’являтися в нашій країні всього три-чотири роки тому. Сьогодні “зловити тачку” чи знайти пасажира в інтернеті можна як мінімум на десяти різних сайтах і тематичних сторінках в соцмережах. Достатньо задати в пошуку маршрут і дату виїзду і вказати, кого ви шукаєте, — водія чи попутника для поїздки.
Втім, цивілізованих сервісів (з реєстрацією, підтвердженням контактних даних та системою рейтингу водіїв і пасажирів) у нас все одно залишаються одиниці. І проблема насправді в нашому суспільстві, що не звикло до зобов’язань: часто і водії, і пасажири просто не хочуть витрачати час на заповнення реєстраційної форми, і не вважають за потрібне розповісти про себе і свої вимоги. А між тим онлайн-автостоп має як безсумнівні плюси, так і чимало мінусів. І чим більше ви будете знати про своїх невипадкових попутників — тим нижчий ризик отримати погані враження від поїздки, залишитися з валізами на порожній трасі або півдня прочекати несумлінних пасажирів.
ВОДІЄВІ НА ЗАМІТКУ
Карпулерам-водіям також варто дотримуватися низки правил задля безпеки і комфорту. “Неприємно, коли пасажири зривають заплановану за часом поїздку, — зазначає власник Nissan Ілля (регулярно їздить зі Львова до Харкова через Київ). — Іноді пояснюєш, що проїздом у місті, а людина змушує себе чекати 30-40 хвилин. Тому уточнюйте, скільки часу готові чекати пасажира. Також відразу обговорюйте маршрут поїздки і місце, де висадите людину — щоб потім не було претензій. Вкажіть приблизний час, який плануєте провести в дорозі: одного разу пасажир звинуватив мене в тому, що запізнився на поїзд. Я не курю, тому попереджаю одразу, що не роблю зупинки для перекуру. І обов’язково обговоріть багаж, особливо якщо берете кілька пасажирів: валізи не повинні стояти людей на колінах”.
“Що стосується безпеки, то я не беру в поїздку двох і більше знайомих між собою чоловіків. Знаю випадок, коли люди на задньому сидінні нишком розпивала алкоголь, а потім одному стало погано прямо в машині, — каже Ілля. — Можу взяти сімейну пару або подружок-жінок. Якщо виходить, погоджуюся на попередню зустріч, якщо подорожній з іншого міста — вивчаю профайл на сайті і прошу посилання на сторінку в соцмережах. Також я беру у пасажирів паспортні дані і відправляю їх родичам. І залишаю за собою право оглянути багаж пасажира, якщо він викликає у мене підозру”.
ПАСАЖИРСЬКЕ СИДІННЯ: ПРАВА ТА ОБОВЯЗКИ
Негласно вважається, що під час поїздок автостопом більше ризикує саме пасажир. Він повинен підлаштовуватися під водія, приймати його музичні вподобання, терпіти його шкідливі звички. “Але так бути не повинно, — впевнена карпулер з трирічним стажем, киянка Ольга Мисниченко. — Не треба думати, що водій робить вам послугу, тому що везе дешевше. Ви платите гроші, а значить, маєте право вимагати до себе повагу. Але для цього треба шукати адекватного водія. Раджу ніколи не вибирати за ціною: головними критеріями вибору повинні стати водійський стаж, статус і рейтинг людини на сайті. Багато майданчиків публікують відгуки людей, які вже їздили з цим водієм, — їх потрібно обов’язково читати.
Добре, якщо водій заздалегідь описав у профайлі свої переваги: ставлення до швидкості, куріння, музики, домашніх тварин. Якось мені довелося їхати на задньому сидінні з величезним, хоч і доброзичливим, лабрадором”.
Перед поїздкою потрібно зателефонувати з водієм і обговорити поїздку. “Потрібно домовитися про місце зустрічі та ціну, дізнатися особисту інформацію — прізвище, ім’я, вік, місце роботи. Ці дані після розмови я завжди перевіряю в соцмережах, — розповідає Ольга. — Також уточніть техстан машини і дізнайтеся, що буде робити водій у випадку поломки: мені одного разу довелося давати водієві гроші на виклик евакуатора.
Щоправда, гроші він потім мені повернув. Якщо є можливість, краще зустрітися з водієм до поїздки, і попросити його показати вам документи. Паспорт і права краще сфотографувати, а фото перед поїздкою обов’язково розішліть своїм близьким. Якщо вам не хочуть показувати документи або забороняють їх фотографувати, від поїздки варто відмовитися. І порада для дівчат: вибирайте водія-жінку, а якщо такої можливості немає — віддавайте перевагу водієві, у якого вже є кілька пасажирів, і серед них є жінки. Так їхати вам буде набагато спокійніше”.
ШВИДШЕ, БЛИЖЧЕ, ДЕШЕВШЕ
Переваг у спільних поїздок досить багато.
По-перше, що особливо актуально для українців, — це економія. Дістатися з пункту А в пункт Б карпулерам можна в півтора-два рази дешевше, ніж поїздом або рейсовим автобусом.
По-друге — комфорт і швидкість пересування. Якщо не брати до уваги поїзд “Інтерсіті”, залізничний транспорт в цьому плані дуже програє автомобілям: наприклад, на дорогу до Харкова звичайним поїздом доведеться витратити 9 годин, тоді як в машині відстань можна подолати за 5-6 годин.
По-третє, можливість виїхати звідти і доїхати туди, куди потрібно саме вам. Наприклад, далеко не завжди карпулеру треба їхати з передмістя Києва на столичний залізничний вокзал, а водії іноді погоджуються забрати пасажира мало не з дому.
По-четверте, велику роль відіграє компанія: в довгій нічній поїздці за кермом багатьом потрібен співрозмовник, який не дасть заснути і розвіє монотонність дороги.
Про недоліки карпулінгу говорять не так часто і переважно на інтернет-форумах. Але від цього менше не стає. Найголовніший — так званий людський фактор. Як водій, ви не можете передбачити, хто сяде до вас в машину, і чи не доведеться після поїздки віддирати від заднього сидіння жуйку. А пасажиру складно прогнозувати, чи буде водій лихачити на дорозі, палити в салоні, або яку музику доведеться слухати протягом кількох годин шляху.
Буває і так, що хтось із супутників порушує домовленість — наприклад, не приїжджає або не приходить на місце зустрічі. Потім це може пояснитися поломкою авто або хворобою, але плани все одно будуть зірвані. І, нарешті, не можна уникнути ситуацій, коли водій запитує ціну вищу, ніж було обумовлено заздалегідь, або висаджує пасажирів там, де йому зручно, а не там, де раніше домовилися.
АВТО ВЕЛИКОГО МІСТА
Виїхати з попутником або як попутник можна не тільки в інше місто. Останнім часом в Україні стали популярними сервіси динамічного карпулінгу — спільних внутрішньоміських поїздок. Якщо раніше люди підвозили на роботу сусідів і друзів, то тепер в пошуках економії готові поділитися своїм авто з усіма, кому підійде їхній щоденний маршрут — щоб заощадити, розділивши з іншою людиною витрати на пальне. Виглядає це так само, як і для міжміських поїздок: завантажуєте мобільний додаток або відкриваєте потрібний сайт на комп’ютері, вибираєте маршрут і шукаєте водія або попутника.
“Я живу на Троєщині, а працюю на Південній Борщагівці, — розповідає киянка Олена Шпак. — Дорога щодня забирає 3 години мого часу. Нещодавно в інтернеті знайшла людину, яка живе на сусідній вулиці, і три рази на тиждень вранці їздить в мою сторону. Підвозить він мене за 15 грн, а на дорогу йде від сили 40 хвилин”.
Зараз у нас таких сервісів небагато: окремий ресурс є тільки в Києві. Але багато хто успішно шукає попутників на роботу в соцмережах і на сайтах безкоштовних оголошень. “З точки зору безпеки, це не дуже хороше рішення, — вважає Ольга Мисниченко. — Будь-яка поїздка з незнайомою людиною, навіть у межах рідного міста, піддає вас ризику.
Тому, перш ніж вирушити в дорогу, вивчіть профіль водія та повідомте близьким номер авто, в якому ви будете їхати. Важливо, щоб водій теж побачив, що інформація про нього та його машині передана іншим людям”.
СЕРВІСИ ПОШУКУ ПОПУТНИКІВ
BlaBlaCar. Один з найбільших і найпопулярніших ресурсів з пошуку попутників. Працює у вигляді сайту і як мобільний додаток. Націлений на міжміські і міжнародні поїздки (можна знайти попутника в Польщі, Білорусі, Чехії). Потрібна попередня реєстрація і/або прив’язка профілю з соцмереж. Є підтвердження мобільного телефону та адреса електронної пошти, система відгуків, рейтинг карпулера на сайті, його вимоги до поїздки. Є пошук попутників за критеріями (наприклад, тільки серед жінок).
Попутка. Сайт з пошуку попутників між містами України, мобільного додатка немає. Багато маршрутів в Крим (пропозиції від перевізників). Реєстрація на сайті обов’язкова, але лише для подачі оголошення. Для пошуку попутників реєструватися необов’язково. Є можливість додавати та переглядати відгуки, присутній рейтинг карпулера. Сайт зручний, але погано модерується: багато спаму у відгуках і самих оголошеннях.
Підвезу. Сайт міжміських поїздок. Багато пропозицій з пошуку попутників для регулярних поїздок по Києву. Мобільного додатка немає. Щоб додати оголошення або зв’язатися з людиною, яка опублікувала свою пропозицію, необхідна реєстрація. Є система рейтингу, багато карпулерів розміщують своє фото.
Автостопом. Невеликий сайт без мобільного додатку. Напрямки переважно міжнародні (Росія, Німеччина). Реєстрація через електронну пошту обов’язкова для подачі оголошення. Розміщують оголошення в основному перевізники. Система рейтингу і можливість додавати відгуки відсутня.
Easy2go. Сервіс пошуку попутників для поїздок по Києву. Працює як сайт і як додаток, є можливість “підписатися на маршрут” (отримувати повідомлення про нові пропозиції щодо потрібного вам напрямку). Для подачі оголошення і зв’язку з іншими карпулерами потрібно зайти на сайт через Facebook. Пошук маршруту здійснюється із зазначенням точної адреси відправлення та прибуття, причому система часто видає на запит 3-4 більш-менш підходящі маршрути. Є пропозиції дістатися з одного кінця міста в інший за символічні 10 грн.
Аліна Поліщук
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас