Енергоринок по-новому: що дадуть споживачеві інші правила в енергетиці — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Енергоринок по-новому: що дадуть споживачеві інші правила в енергетиці

Енергетика
2081
Баталії навколо прийняття закону про ринок електричної енергії склалися неабиякі. Тільки між першим і другим читанням законопроекту, за участю спеціально створеної робочої групи, у законопроект було внесено понад 1200 правок. Навіть після цього перша спроба прийняти закон у другому читанні виявилася неуспішною.
Прийняттю закону сприяли скандали за участю НКРЕКП, пов’язані з формулою «Роттердам+» і новим механізмом розподілу оплати за газ, що викликало неабияке роздратування у суспільстві. Комісія з енергетики в очах громадськості стала виглядати корумпованим органом, що виконує замовлення зацікавлених осіб. Що і додало аргументів парламентаріям за зміну правил на енергоринку.
Планова енергетика
На даний момент повноцінного ринку енергетики як такого в Україні не існує. Ключову роль у схемі продовжує відігравати державне підприємство «Енергоринок», яке і розподіляє кошти між виробниками. Саме таким нехитрим способом і був встановлений монопольний контроль над всіма грошовими потоками в енергетичній сфері. По суті, всі гроші в енергетиці контролюють державні структури.
Одна з головних проблем нинішнього механізму в тому, що розподіл коштів між генеруючими компаніями залежить від затвердженої собівартості виробництва електроенергії генерацією. Оскільки величина отримуваних генераціями грошей від ДП «Енергринок» безпосередньо залежала від рівня собівартості виробленої енергії, стало вигідно, щоб її величина в тарифі збільшувалася, а не знижувалася.
Таким чином, формування ціни на електроенергію проводилося в ручному режимі, були повністю виключені всі ринкові фактори. Можливості для здорової конкуренції також були виключені.
Природно, можливість встановлення цін неринковими методами призвела до маніпуляції статистичними даними, завищення собівартості виробництва, і як результат, до значного і безпідставного зростання ціни на енергію для кінцевих споживачів.
Механізм встановлення тарифів досі залишається таємницею. Не зрозуміло, чому в останні кілька років НКРЕКП підвищила тарифи на електроенергію ТЕС, в результаті чого сильно зросли ціни для споживачів. Одна з причин зростання тарифу – поява формули «Роттердам+», за якою вугілля, яке видобувалося в межах України, прирівняли до вартості поставок за імпортом.
Монополія на трьох
Існуючі неринкові умови дуже вигідні для тих, хто вже закріпився у сфері енергетики і заручився підтримкою чиновників, які впливають на прийняття рішень щодо цін і тарифів.
На думку Антимонопольного комітету, ринок енергії контролюють три компанії: Енергоатом, ДТЕК і Укргідроенерго. У 2016 році вони виробили 86% всієї електроенергії в країні.
Формально жодна з компаній монопольного становища на ринку не займає, але що заважає їм домовитися і погоджувати відпускні ціни на енергію.
Крім того, Енергоатом вже зараз самостійно виробляє 56% енергії країни. Оскільки через проблеми з вугіллям генерація енергії на ТЕС буде і далі знижуватися, частка Енергоатому в найближчій перспективі буде тільки зростати. Що в майбутньому може призвести до повної монополізації ринку однією компанією.
Енергоринок по-новому: що дадуть споживачеві інші правила в енергетиці
Закладена основа для конкуренції
Згідно зі світовою практикою, ринок підлаштовується під потреби споживача. В Україні все було якраз навпаки. Ціни та умови у сфері енергетики формувалися, виходячи з інтересів виробника та постачальника. Покупцеві доводилося погоджуватися, бо не було альтернативи.
З прийняттям закону про електричну енергію Україна отримає можливість розпочати впровадження норм Третього енергопакету ЄС з перспективою приєднання енергетичної системи України до енергосистеми Євросоюзу.
У рамках реформи в енергетиці планується поділ компаній за напрямками розподілу і передачі електроенергії. Функції оператора щодо передачі енергії покладено на НЕК «Укренерго», розподіл енергії залишається за обленерго.
ДП «Енергоринок» перестане виступати єдиним покупцем всієї виробленої електроенергії. Воно буде виконувати функції оператора ринку та гарантованого покупця, який буде викуповувати всю генерацію відновлюваних джерел енергії.
Зміниться і роль НКРЕКП, яка раніше встановлювала виробникам тарифи на відпуск енергії. Тепер ця система скасовується, а вартість електроенергії буде формуватися під впливом ринкових факторів. Регулятор буде контролювати тарифи тільки для природних монополій.
Не буде і «фонду балансування» для покриття високої собівартості теплової енергії, створення якого активно лобіювали представники ТЕС. Щоб залишатися конкурентоспроможними, компаніям теплової енергетики доведеться знижувати вартість енергії і провести модернізацію для зниження собівартості виробництва.
А ось атомна і гідрогенерації мають можливість підвищити свої доходи за рахунок зростання цін на енергію, що відпускається.
Протягом двох років планується сформувати всі сегменти нового ринку:
  • Двосторонні договори – коли генерація укладає зі споживачем довгострокову угоду на постачання енергії.
  • Ринок на добу вперед – генерація отримає можливість продати сьогодні ту енергію, яка буде гарантовано вироблена в майбутньому.
  • Внутрішньодобовий ринок – коли генерація о 12-00 продає енергію, яка буде вироблена протягом доби, наприклад, з 14-00 до 17-00.
  • Балансуючий ринок – якщо купівля енергії здійснюється за принципом «зараз на зараз». Наприклад, при зниженні постачання тепловою генерацією для заміщення відсутнього обсягу диспетчер ринку купує додаткову електроенергію на балансуючому ринку. Диспетчером ринку стане НЕК «Укренерго», яка має резервні потужності для усунення дефіциту енергії на ринку.
З’явиться і абсолютно новий учасник ринку – трейдер, яким може бути будь-який суб’єкт господарювання, який здійснює купівлю енергії виключно з метою її перепродажу, крім продажу споживачеві.
На думку авторів закону, поява трейдерів на ринку електроенергії повинна позитивно вплинути на ліквідність ринку і сприятиме обмеженню значних коливань цін на ринку.
Перевага прийнятого закону в тому, що з’являється багато нових інструментів і можливостей для розвитку конкуренції на енергоринку. Якщо раніше єдиним покупцем всієї генерованої енергії було ДП «Енергоринок», то після вступу в силу нових правил постачальник зможе купувати необхідний обсяг енергії у будь-якої генеруючої компанії на кожному з ринків.
Точка зору експертів
На думку Сергія Бедіна, директора центру з впровадження нової моделі ринку НАЕК «Енергоатом», прийняття нового закону надасть позитивний ефект на роботу компанії.
«Тепер немає необхідності відраховувати до фонду вартісного дисбалансу, ми повністю вільні і працюємо на всіх сегментах ринку. Виникнення конкуренції серед виробників – це питання. На ринку виробництва ті ж самі гравці і залишаться. А серед постачальників конкуренція однозначно буде, тому що піде монополія обленерго. Вартість енергії залишиться в тих самих межах. Можливо, трохи зросте – на 10-15%», – говорить він.
Те, що закон прийнятий – позитивний крок, незалежно від його змісту, вважає Юрій Саква, перший заступник голови Всеукраїнської енергетичної асамблеї.
«Все питання в тому, як цей закон буде реалізований. В ньому є маса ключових моментів і бар’єрів, які зараз потрібно вирішити. По-перше, це перехід на 100% оплату за електроенергію та погашення існуючих боргів. Це необхідні умови для того, щоб рухатися далі. По-друге, необхідно ліквідувати перехресне субсидування. Мені здається, зараз НКРЕКП повинно дати розгорнуту програму, як це буде зроблено, і куди надійдуть гроші від ліквідації перехресного субсидування, на які цілі вони підуть», – зазначає експерт.
Залишається питання, як забезпечити прозорість прийняття і дії вторинних підзаконних актів, способи переконання населення і переконання всіх зацікавлених осіб у їх правильності.
Сергій Савенко
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас