Українських водіїв чекають нововведення. Національна поліція спільно з Моторним транспортним страховим бюро України (МТСБУ) взялися за очищення ринку від фіктивних страхових полісів ОСЦПВ. Поки що все на рівні домовленостей і планів про майбутню інформаційну підтримку.
_Наскільки небезпечна дружба страховиків і патрульних для автовласників, і чим їм може загрожувати посилення контролю на дорогах _
Страховки будуть “пробивати” прямо на дорозі
Як розповів начальник адміністративно-господарського департаменту МТСБУ Роман Коваленко, Бюро підготувало довідкові та методичні матеріали з проблемних питань обігу полісів ОСЦПВ. Плануються виїзні теоретичні та практичні семінари для поліції в регіонах, а також проведення консультацій з питань обов’язкового страхування автотранспорту, при оформленні ДТП і складанні протоколів про адміністративне порушення.
Але до кінця неясно, як на ділі буде виглядати перевірка – поліси вимагатимуть лише в разі правопорушення або ж поліцейські будуть зупиняти всіх підряд.
В ідеалі, все має відбуватися за такою схемою: після впровадження електронних полісів (3-4-квартал цього року) поліцейські прямо на дорозі зможуть перевіряти актуальність полісів за Єдиною централізованою базою МТСБУ (патрульні отримають до неї доступ).
Перевірки – незаконні
Разом з тим, юристи попереджають: зупиняти автомобілі просто так, для перевірки полісів поліція не має права.
Законні причини зупинки транспортних засобів вказані в ст. 35 ЗУ “Про національну поліцію” і до них належать такі:
Разом з тим, згідно зі статтею 126 КУпАП, за непред’явлення або непередачу прав, реєстраційного документа або поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності передбачається штраф в розмірі 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425 грн).
Але справа в тому, що такої причини зупинки, як “Перевірка документів”, в тому числі поліса ОСЦПВ, в законі немає. Вимагати поліс поліцейський може лише в разі вчинення водієм іншого правопорушення.
“Показувати документи потрібно при законній зупинці авто працівниками поліції. Пред’являється водійське посвідчення, талон про реєстрацію і поліс”, – зазначив адвокат Євген Кузьмин.
Але поліцейські можуть шукати лазівки. Скажімо, зупиняти водія, нібито через перевірок у зв’язку з викраденням авто, адже це дозволена причина. А попутно попросити показати ще й поліс. У цьому випадку експерти радять водіям вимагати копію орієнтувань. Якщо їх немає, поліцейські, як правило, негайно йдуть.
За підроблений поліс – штраф або в’язниця
Наявність полісу ОСЦПВ є обов’язковим для українських автовласників, і їздити без нього не можна.
“Тобто, поліція має право вилучити авто і помістити його на штрафмайданчик, якщо водій не пред’явить поліс ОСЦПВ”, – застерігає адвокат, партнер адвокатського об’єднання “СК Груп” Юлія Курило.
Водночас, як кажуть юристи, чинним законодавством не передбачена відповідальність водія за керування транспортним засобом з підробленим полісом ОСЦПВ.
Притягнути до кримінальної відповідальності такого водія можна тільки встановивши факт, що або він підробив вказаний поліс, або наперед знав, що використовує підробку.
“Покарання за ч. 1 ст. 358 КК України передбачає штраф у 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до 2-х років. За ч. 3 ст. 358 КК України водієві загрожує обмеження або позбавлення волі на строк до 5-ти”, – розповіла адвокат АТ Spenser & Kauffmann Таміла Алексик.
Але для того, щоб встановити, що поліс ОСЦПВ дійсно підроблений, необхідно проведення спеціальної експертизи, яку, звісно, на дорозі не зробиш.
“Якщо водієві продали підроблений поліс, а він, дізнавшись про це, все одно його використовує – відповідальність загрожує тільки за використання завідомо підробленого документа – ч.4 ст.358 КК України. Однак тут можуть бути проблеми: як визначити, хто ж саме підробив документ і чи знав водій, що він несправжній”, – зазначив адвокат практики кримінального права АТ “Артіус” Володимир Фурман.
Водночас деякі юристи відзначають, що дієвими перевірки будуть тільки за умови невідворотності покарання для водіїв.
“Чим більше людей зіткнуться з негативними наслідками своїх дій, тим вищий шанс, що культура ОСЦПВ стане такою ж повсякденною, як і зупинка авто на пішохідному переході”, – зазначила Юлія Курило.
“Один із способів дисциплінувати ринок – ввести більш сувору відповідальність за відсутність страховок і максимально спростити порядок їх оформлення, продовження тощо”, – говорить Володимир Фурман.
Денис Вергун
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.
Топ новини | ОбговорюютьЧитають |
---|
Навіщо в Україні потрібна «нульова» декларація - думка експертів
Вчора, 13:05 - 1771 11Зеленський вважає, що Nord Stream 2 загрожує енергетичній безпеці Європи
Вчора, 16:13 - 379 7Сергій Сароян: Депозити в Україні. Чи варта шкурка вичинки в 2021 році?
Вчора, 10:33 - 5064 4У Кабміні назвали переваги отримання пільг на оплату комуналки готівкою
Вчора, 14:04 - 2917 4До кінця року планують вакцинувати 80% українців
Вчора, 14:48 - 424 4У Кабміні назвали переваги отримання пільг на оплату комуналки готівкою
Вчора, 14:04 - 2917 4Україна йде на довгі вихідні: як працюватимуть банки
Вчора, 07:16 - 2341Єдиний рахунок: українців попередили про нові нюанси для сплати податків
Вчора, 08:02 - 1820 4Навіщо в Україні потрібна «нульова» декларація - думка експертів
Вчора, 13:05 - 1771 11Міжбанк: інтрига щодо курсу долара наростає
Вчора, 11:20 - 1341У Львові Робот Da Vinci вперше прооперував дитину
01.03.2021, 11:45 - 450Українські вчені запатентували унікальний надчутливий тест на COVID-19
26.02.2021, 15:10 - 920Вченим США вдалося підняти в повітрі предмет за допомогою світла
23.02.2021, 12:57 - 2015Українці розробили перший у світі військовий електромобіль-амфібію (відео)
22.02.2021, 11:44 - 1764 7У Франції створили маску, що вбиває коронавірус
21.02.2021, 12:10 - 1607 5