6 речей, яких варто чекати, коли ваша компанія виросте до 100 співробітників


6 речей, яких варто чекати, коли ваша компанія виросте до 100 співробітників

Співзасновник бізнес-інкубатора 500 Startups і колишній співробітник Google і YouTube Христина Цай побувала на щорічному з’їзді учасників програми 500 Startups і, надихнувшись розміром спільноти, написала пост про те, чого варто очікувати, якщо кількість співробітників вашої компанії перевалила за 100. Від себе зазначимо, що деякі рекомендації Христини подані швидше з точки зору інвестора, а не співробітника або керівника.

500 Startups зараз – це 100 членів команди, які розкидані по 20+ різних країн, понад $200 млн під нашим управлінням, 1300 компаній в портфоліо і дуже багато «гіфок» (GIF-зображень). Подорож до цієї точки була схожою на американські гірки. Високі злети. Глибокі падіння. Тякий процес зростання. Величезна кількість шрамів.

Ваша роль в якості засновника принципово змінюється, коли кількість людей у вашій команді досягає 10, 20, 50, 100 осіб і т. д. Іноді ви забуваєте про те, як виросли, і продовжуєте діяти, немов у команді, як і раніше, 10 осіб.

Ви робите помилку за помилкою.

Ви страждаєте від того, що вас сприймають як вискочку.

Ви постійно ставите питанням «якого хрена я роблю?».

Ось що я думаю стосовно того, чого варто чекати, коли ваша компанія досягає 100 співробітників.

1. Утримувати цінності компанії ТЯЖКО

Цінності – основа компанії. Культура компанії – це маніфест ваших цінностей – тобто щоденні дії і поведінка. Сплануйте свою тактику так, щоб вона допомагала вам діяти згідно з вашими цінностями (і це потрібно робити з першого ж дня). Наприклад, ось цінності 500 Startups:

- Будь сміливим, будь скромним. Забувайте помилки, але не боягузтво.
- Випробовуйте себе і оточуючих. Постійно підтримуйте один одного в робочому стані.
- Рухайся швидко, долай перешкоди. Ітеруйте, щоб домогтися успіху. Швидко.
- Будь різноманітним. Різноманітність і залучення – наша стратегія досягнення прибутковості і моральний імператив. Прийми його.
- Розважайся, заробляй гроші. Заробляти гроші – наша робота, але розважатися – теж наша робота.

Як тільки ваша компанія подолає певну відмітку, дотримуватися цінностей буде все складніше і складніше. На цьому моменті компанії і потрапляють в пастку. Тому критично важливо серйозно ставитися до ваших цінностей і їх підтримки щодня.

Стандартизація культури поведінки може варіюватися від публічних заяв до формальної політики (наприклад, створення правил вирішення конфліктів), а також позитивного стимулювання за допомогою нагород чи похвал. Про це й поговоримо далі.

2. Ритуали можуть як створити, так і зруйнувати вашу компанію

У багатьох людей алергія на формалізацію процесів і структурування, оскільки вони нагадують їм про болісний досвід роботи у великих корпораціях і страждання через бюрократію і бюрократів. Вони бояться, що це знизить креативність і сповільнить все, що можна.

Втім, ритуали (під ритуалами Христина має на увазі формалізовані обов’язки і звички всередині компанії, на кшталт щотижневих звітів про роботу — прим. ред.) абсолютно необхідні для того, щоб підтримувати життєздатність компанії і налаштовувати команду на успіх. Більше того, вони допоможуть нагадувати про ваші цінності щодня, що зробить їх більш зрозумілими.

Ритуали можна використовувати де завгодно: у комунікації всередині команди, під час зустрічей, здавання квартальних звітів, в продажах, спілкуванні з клієнтами, роботи з даними і т. д. Інвестиції в ритуали нічим не гірші від інвестицій в інфраструктуру компанії. Ви здивуєтеся наскільки вони позитивно позначаться на звітності і успіхах компанії.

Всередині команди 500 Startups система аналітики 15Five і зустрічі один на один – ідеальні канали для підтримки зв’язку та звітності між менеджерами. Команди постійно комунікують один з одним за допомогою щотижневих зустрічей або щомісячних звітів. Кожен набір акселератора починається з «вітальної вечірки», куди ми запрошуємо випускників та спільноту 500 Startups. Кожен раз виходить дуже веселий вечір. Останні кілька років ми також організовуємо з’їзди для всієї команди двічі на рік – у січні та червні.

Професійні спортсмени дуже серйозно ставляться до тренування і розминки. У них надзвичайно суворий режим і ритуали, які дозволяють їм продемонструвати найкращий результат. З компаніями – те ж саме.

3. Відпустіть

Ваша роль як засновника буде істотно змінюватися в ході того, як компанія почне переростати своїх фаундерів. Ви більше не зможете тримати все під своїм контролем. Найчастіше, відпустити – одне з найбільш складних дій для засновника. Але для вашої команди критично важливо відчувати, що ними керують правильно.

Це означає, що ви можете виявитися змушені самі себе усунути від виконання тих чи інших обов’язків і, може навіть, зменшити собі зарплату. Станьте безжальні до самого себе в питанні делегування і довіри до своєї команди в частині прийняття правильних рішень. За фактом, вам доведеться пожертвувати власним статусом. Часто, це найскладніше для засновників. Але зрештою, створювати продукт набагато цікавіше, ніж переглядати бюджет на 2016 рік, чи не правда?

Не будьте тим лідером, який береться за речі, за якими не встигає стежити, який перебирає на себе роботу, яку інші співробітники виконають краще.

Ваша команда вчиться діючи. Перспективність і нові можливості – це та причина, чому ви найняли саме цих людей. Дайте їм виконувати свою роботу. Втручайтеся тільки тоді, коли бачите, що їхні дії ведуть до катастрофічних наслідків.

4. Підліткові з’ясування стосунків не закінчаться ніколи

Страждання і з’ясування стосунків, ніби ви в старшій школі, пішло разом з тим як ви почали працювати, так?

Немає.

Разом із зростанням компанії автоматично формуються групи – вони можуть об’єднуватися за функціями в компанії, офісу, віком, хобі і т. д. Схожим людям властиво об’єднуватися і, як це не прикро, не всі люди знаходять спільну мову між собою.

Значну частину мого часу забирає підтримка робочих процесів через ритуали типу щотижневих зустрічей 1 на 1, відповіді на звіти через 15Five, мотивацію працівників і вирішення конфліктів. Якщо спочатку вашим завданням могло бути виправлення багів у коді, то тепер вам доведеться виправляти «помилки» в людях. Вам доведеться наймати, звільняти, розбиратися і налаштовувати їх на успіх. Але перш ніж вирішити, що це зайві клопоти, подумайте про це серйозно. Ваша команда має значення.

До того ж, не забувайте, що профілактика ефективніша, ніж лікування. Якщо будете надто довго чекати, поки ситуація перетвориться на реальну проблему, ви можете упустити момент. Витрачайте час на рішення (ритуали!), які допоможуть уникнути появи конфлікту. Це зробить простішим і ваше життя, і вашої команди.

5. Розвивайте різноманітність і залученість з усіх сторін

Ми говоримо не тільки про расову, вікову, етнічну або релігійну різноманітність. Важливо також підтримувати різноманітність стилів роботи і шукати шляхи їх поєднати в рамках компанії.

Наприклад, екстраверти та інтроверти. Після нашого з’їзду я чула закиди, мовляв, 500 Startups дуже сильно концентрується на культурі екстравертів і формат наших з’їздів бентежить людей, які не люблять говорити перед аудиторією 100+ осіб. Це була просто невдала реалізація принципу «виграє той, хто говорить голосніше», за яким багато людей працюють щодня (наприклад в ході нарад або оцінки інвестицій). Такий принцип сильно демотивує багатьох талановитих людей, які не надто сильні в ораторському мистецтві.

Для того, щоб інтроверти теж почали говорити, створіть для них спеціальні ритуали. Наприклад, це можуть бути письмові комунікації (наприклад, опитування, email або Slack), більш інтимні формати зустрічей (один на один або в маленьких групах), які будуть розуміти, що кожен висловиться. В іншому випадку ризикуєте втратити талановитих людей.

6. Не потрібно так сильно переживати через «я не повинен так робити»

Коли ваша компанія виросте, ви можете почати думати «Я не повинен так робити, оскільки ми більше не маленький стартап». Це схоже на те, як люди починають себе обмежувати в чомусь коли стають батьками – так, ніби вони перестали бути самими собою.

Незважаючи на те, що вам доведеться міняти щось через те, що команда виросла (наприклад, якщо прозорість одна з ваших головних цінностей, вам доведеться діяти трохи інакше, коли в команді буде не 10, а 100 осіб), це відмінна можливість скинути цвіль, що наросла.

Дотримуйтеся ваших цінностей, а інше прийде. Не робіть чогось, просто тому що це добре працює в Google або Facebook. Робіть те, що підходить вашій компанії.

Христина Цай

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua