Андреас Целлер: Що заважає розвитку автолізингу в Україні?
За підрахунками експертів, у США за 1 півріччя 2016 року придбали рекордну кількість нових автомобілів з лізинговим фінансуванням – удвічі більше, ніж за той же період 5 років тому. В Європі за підсумками 2015 року обсяги ринку автолізингу також впевнено зросли, при цьому найбільш швидке зростання демонструє сегмент легкових автомобілів. Це говорить про те, що споживачі поступово змінюють підхід до вибору фінансових інструментів і своє ставлення до володіння автомобілем.
Ми відзначаємо, що за останні 5 років рівень обізнаності та довіри до лізингу серед українців значно зріс. Наприклад, в 2015 році в портфелі Porsche Finance Group Ukraine договорів лізингу було на 40% більше, ніж кредитів. Водночас, в Україні поки рано говорити про розвиток «лізингової культури» як про помітний тренд.
Для юридичних осіб як фінансовий, так і оперативний лізинг вже став зрозумілим і зручним інструментом. Познайомившись із лізингом, компанії часто неодноразово до нього повертаються, тому що лізинг вигідний для підприємств, які ретельно планують свої витрати. При цьому ключовим фактором, який впливає на попит на лізинг серед корпоративних клієнтів, є економічна ситуація і бізнес-клімат. У кризовий період – в 2014-2015 рр. – ми спостерігали відносне затишшя. В цьому році разом зі стабілізацією вже спостерігаємо пожвавлення інтересу до лізингу серед юридичних осіб, зокрема, до оновлення великих автопарків.
В Україні лізинг став доступним для фізичних осіб тільки 13 років тому. На сьогодні деякі автолюбителі вже спробували фінансовий лізинг, переконалися в перевагах і навіть скористалися повторно. Більше того, вони популяризують лізинг серед своїх знайомих, розповідаючи про свій позитивний досвід. З кожним роком все більше приватних осіб серйозно розглядають можливість лізингу поряд з іншими інструментами фінансування і купівлею автомобіля за свої кошти. Адже лізинг має низку істотних переваг.
Наприклад, економія початкових витрат: витрати, пов’язані зі страхуванням та реєстрацією автомобіля, сплачує лізингова компанія, а після цього для клієнта сума рівномірно розподіляється протягом всього терміну фінансування. Також лізингова компанія подбає про його реєстрацію – не важливо, в якому місті клієнт купує автомобіль.
Проте деякі причини, як і раніше, зупиняють розвиток автолізингу для фізичних осіб в Україні. З них найбільш вагомими на сьогодні є три фактори: низький рівень фінансової грамотності, консервативне мислення і законодавство, яке вимагає удосконалення.
Недостатня інформованість
Сьогодні скористатися лізингом готова порівняно невелика частка українців – «прогресивна» частина населення. Далеко не всі знайомі з перевагами лізингу і тому, як правило, перебувають під впливом поширених міфів. Наприклад, деякі люди вважають, що лізинг – це дуже дорого. Цікаво, що часом ми стикаємося і з діаметрально протилежними упередженнями, що лізинг – це доступний для всіх спосіб міняти машини представницького класу щомісяця без першого внеску.
Корінь цих помилок один – низький рівень фінансової грамотності та обізнаності українців. За результатами глобального дослідження Standard & Poor’s, лише 40% дорослих українців фінансово грамотні. Для порівняння, в США цей показник становить 57%, а в Нідерландах – 66%. Тому для лізингових компаній вкрай важливо донести до потенційних клієнтів суть і переваги цього фінансового інструменту в простій і доступній формі.
Консервативне мислення
Цікаво, що в США ключовою групою, що рухає розвиток лізингу, є мілленіали (представник покоління людей, які народилися в кінці 80-х — початку 90-х років, – ред.) – серед них найбільша частка при купівлі нового автомобіля обирає лізинг. Це цілком закономірно, адже для покоління мілленіалів володіння машиною (як, власне, й іншими дорогими речами) практично не становить цінності. Вони вибирають лізинг і оренду – і отримують доступ до товарів найвищої якості за вигідними умовами, не обтяжуючи себе «тягарем» власника.
В розумінні більшості українців автомобіль неодмінно має перебувати у своїй власності. Тому для багатьох потенційних клієнтів було складно змиритися, що машина реєструється на лізингову компанію. Довгий час це залишалося основною причиною, щоб відмовитися навіть від фінансового лізингу, який передбачає викуп автомобіля після закінчення терміну договору.
На Заході серед приватних осіб давно користується попитом послуга оперативного лізингу, який по суті є довгостроковою орендою без передачі клієнту автомобіля у власність після закінчення договору. Якщо в Україні фінансовий лізинг поступово набирає популярність серед фізичних осіб, то до оперативного лізингу поки що не підготовлені ні покупці, ні ринок. Українці не готові, насамперед ментально, але також зараз немає податкових і законодавчих механізмів, щоб зробити цей вид фінансування конкурентоспроможним. Ймовірно, становлення та популяризація оперативного лізингу – це вже наступний крок у розвитку українського авторинку.
Недосконалі правові рамки
Чинний закон «Про фінансовий лізинг» був прийнятий у далекому 1997 році, коли в Україні ще не було глибокого розуміння всіх нюансів цього фінансового інструменту. Очевидно, що для ефективного регулювання ринку необхідно більш досконале законодавство, яке врахує актуальну ситуацію. Погіршує ситуацію практика нотаріального посвідчення договорів лізингу для фізичних осіб, яка діє з кінця 2015 року. Для споживачів це означає значне збільшення витрат – вартість завірення досягає до 1% вартості автомобіля. Це відразу ж позначилося на попиті на лізинг з боку фізичних осіб. Наприклад, у 2016 році 77% клієнтів Porsche Finance Group зробили вибір на користь кредиту, в основному з міркувань економічної доцільності.
Разом з тим, у нас з’являються приводи для оптимізму. Зокрема, Нацкомфінпослуг зараз розробляє нову редакцію Закону України «Про фінансовий лізинг», а також працює над змінами у ряді законодавчих актів, що регулюють фінансовий лізинг. Крім того, нас чекають реформи в частині регулювання діяльності лізингодавців. Згідно з законопроектом, прийнятим за основу Верховною Радою, функції Нацкомфінпослуг з нагляду за лізинговими компаніями перейдуть НБУ. Ця трансформація неодмінно змінить ринок – сподіваємося, що це стане ще одним важливим кроком до більш прозорих і справедливих правил гри.
Андреас Целлер, директор Porsche Finance Group Ukraine
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною