"Тесла" для депутатів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Тесла" для депутатів

Технології&Авто
848
Турбота народних депутатів про неіснуючих українських виробників електромобілів і бюрократична система сертифікації імпортованих авто зробила з України аутсайдера світового електромобільного мейнстріму.
Уряди більшості розвинених країн світу дають своїм громадянам для купівлі електрокарів гранти на тисячі доларів.
В Україні народні депутати змогли лише скасувати імпортне мито для таких транспортних засобів.
Покупець електромобіля в Україні як і раніше повинен заплатити 20% ПДВ, акциз 109 євро і податок до Пенсійного фонду 5%.
Чинне оподаткування екологічно чистого інноваційного транспорту змушує українців знову і знову вибирати традиційні авто. Їм залишається тільки із заздрістю спостерігати за європейцями, які стрімко пересідають на електрокари.
Ситуацію посилює і те, що в Україні неможливо сертифікувати електромобілі, привезені з США. Вони на 2-2,5 тис дешевше, ніж з Європи, але через бюрократію американські авто залишаються в Україні поза законом.
2025 – рік масової міграції на електрокари
Неспішне зростання світової галузі електрокарів до 2014 року в 2015 році змінилося майже двократною динамікою. У провідних економіках світу урядові програми підтримки електричних автомобілів показали вражаючий результат. Про це говорять дані Аргонської національної лабораторії при Міністерстві енергетики США за лютий 2016 року.
"Тесла" для депутатів
Це тільки початок світового тренду популяризації електрокарів. Ряд країн Західної Європи вже назвали рік, коли відмовляться від автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння. Парламенти Нідерландів і Норвегії заборонили продавати авто з ДВЗ, починаючи з 2025 року.
Федеральна рада Німеччини проголосувала за впровадження аналогічного обмеження з 2030 року. Німецькі землі висловилися за те, щоб до 2050 року рівень викидів всього дорожнього руху звести до нуля.
Влада більшості розвинених країн виділяє покупцям електромобілів багатотисячні гранти, надає податкові кредити і пільги.
"Тесла" для депутатів
"Тесла" для депутатів
З 2008 року по червень 2016 року в світі було продано 536 тис електромобілів. З них 228 тис – Nissan Leaf і 129 тис – Tesla Model S.
Фантомні страхи народних депутатів
В Україні держпрограми стимулювання ринку електрокарів не існує. Поява такої програми навіть не стоїть на порядку денному.
При цьому країна займає перше місце в світі за кількістю смертей від забруднення повітря і продовжує витрачати мільярди доларів на купівлю нафтопродуктів, вироблених з російської нафти.
"Тесла" для депутатів
Спроба лібералізації імпорту екологічно чистого транспорту була зроблена в листопаді 2015 року. Тоді парламент провалив голосування законопроекту №1912. Він повинен був скасувати ПДВ на електромобілі.
Документ дозволив би знизити вартість Nissan Leaf на 2-3 тис дол до 11-12 тис дол за машину, стверджують імпортери електромобілів.
Не вистачило голосів чотирьох депутатів. Олег Березюк, Василь Гуляєв, Ігор Мірошниченко та Петро Юрчишин підтримали законопроект у першому читанні, але утрималися від голосування за документ в цілому.
За словами співавтора законопроекту №1912 Геннадія Кривошея, ці чотири народні депутати відмовилися голосувати за закон, тому що його дія не поширюється на українських виробників електромобілів.
Те, що неіснуючі українські виробники електромобілів стали предметом дебатів народних депутатів, підтвердив Олег Назаренко, гендиректор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів.
Він брав участь в обговоренні законопроекту профільним парламентським комітетом з питань податкової та митної політики.
Назаренко говорить, що в комітеті думки розділилися. Одна група виступила за скасування ПДВ на імпорт електромобілів. Друга група порахувала, що проект не мотивує інвестора прийти в Україну і побудувати завод з виробництва електромобілів. Третя група просто боялася чорного піару. Народні обранці стверджували, що закон в народі назвали “Тесла для депутатів”.
“Воскресити” проект №1912 вже не вдасться. Зараз всі надії ідеологів електрокарів пов’язані з законопроектом Олександра Опанасенка №4033а. Документ вносить до Податкового кодексу норму про податкову знижку в розмірі вартості електромобіля і про скасування акцизу 109 євро на імпорт електрокара.
Ця норма тимчасова, вона буде діяти до 1 січня 2020 року. Коли законопроект винесуть на голосування в парламент, поки невідомо.
Суворі українські стандарти
Ще однією істотною перешкодою для зростання продажів електрокарів в Україні є система сертифікації транспортних засобів. Вона забороняє експлуатацію в країні автомобілів, привезених з США і не переобладнаних під українські стандарти.
Машини, в тому числі електричні, вироблені в світовій колисці автопрому, за мірками українських стандартів недостатньо безпечні.
Якби такого бар’єру не було, імпорт електрокарів з США став би сильним стимулом для українського ринку. У США Nissan Leaf, на який припадає 60% електромобілів в Україні, на 2-2,5 тис дол дешевше, ніж в Євросоюзі.
Питання сертифікації авто знаходиться у веденні Міністерства інфраструктури. Міністр Володимир Омелян повністю підтримує скасування обмежень на сертифікацію автомобілів, імпортованих з США.
“На мій погляд, сертифікувати американські автомобілі – нісенітниця. Нам необхідно знайти компроміс між європейськими директивами (вони в Україні є основою національного порядку сертифікації автомобілів. – Ред.) і відкинути зайве”, – говорить Омелян.
Міністерство 21 жовтня провело нараду з представниками Мінекономрозвитку та ДФС з приводу пошуку рішення лібералізації сертифікації автомобілів із США.
У прес-службі Мінінфраструктури також повідомили, що відомство планує зробити порівняльний аналіз європейського законодавства і законодавства США з питань оцінки відповідності транспортних засобів.
В результаті “буде розглянута можливість внесення відповідних змін до порядку затвердження конструкції транспортних засобів”.
Половинчасті реформи
У січні-лютому 2016 року в Україні було продано 125 електрокарів. У березні 2016 року в країні налічувалося 693 електромобіля, 60% з них – Nissan Leaf. В українців є попит на такі авто. Про це говорять ринкові дані і імпортери. Однак ціни на екологічно чистий транспорт як і раніше високі.
Скасування мита зіграло позитивну роль, але в цілому ця роль виявилася незначна. Зараз неновий електрокар в Україні продається за 16-19 тис дол. За такі гроші можна купити бензинове авто класом вище або будь-яке інше дешевше – з таким бюджетом вибір величезний.
Народних депутатів у 2015 році, як часто буває, вистачило на прийняття половинчастої реформи. Формально вони провели лібералізацію імпорту електромобілів, але на ділі реформа не призвела до відчутного ефекту.
При цьому в комітеті з питань податкової та митної політики навідріз відмовилися обговорювати створення урядової програми із субсидіювання купівлі електромобілів. В результаті шанувальникам електрокарів залишається сподіватися на законопроект Олександра Опанасенка.
А ось розраховувати на швидке зняття обмежень на сертифікацію машин з США не варто. Обговорювати цю тему в Мінінфраструктури тільки почали. Для внесення змін до нормативних актів може знадобитися рік.
Всеволод Некрасов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас