Мода на поляків. Що ми знаємо про нового голову "Укравтодору" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мода на поляків. Що ми знаємо про нового голову "Укравтодору"

Фондовий ринок
495
Зазвичай кадрові перестановки в “Укравтодорі” не викликають особливого ажіотажу. За минулі три роки керівники цього відомства так часто змінювалися, що кожен міг би збитися з рахунку.
Але останні призначення не можна обійти стороною. Все тому, що новим керівником “Укравтодору” буде поляк – колишній міністр транспорту Польщі Славомир Новак.
Новий глава “Укравтодору” пішов з посади після скандалу з незадекларованим годинником – це перше, що українці дізналися про нового польського менеджера.
Ця ситуація може здатися “дикою” для українського обивателя, але Новак залишив крісло міністра через те, що не вказав в декларації про майно хронометр швейцарської фірми Ulysse Nardin вартістю 5,5 тис. доларів.
Тобто в порівнянні з українським чиновницьким світом, який упирається, як може, щоб зупинити або хоча б відтягнути момент запуску е-декларування, Новак майже ангел.
Але це далеко не все, що варто знати про людину, яка буде відповідати за українське “бездоріжжя”.
ЕП зібрала все найголовніше про нового главу “Укравтодору”, про його політичну кар’єру, транспортні досягнення і корупційні скандали, які викреслили ім’я Славомира Новака з політичного життя Польщі.
Міністр транспорту
Новак працював на посаді міністра транспорту, будівництва і морського господарства Польщі з 2011 по 2013 рік в уряді прем’єра Дональда Туска.
З 2007 по 2009 рік Новак був держсекретарем в канцелярії прем’єр-міністра і голови політичного кабінету прем’єр-міністра Туска. З 2009 по 2010 – віце-президент парламентської фракції “Громадянська платформа”.
З 2010 по 2011 – державний секретар у канцелярії президента з питань контакту з урядом і парламентом.
Новаку 42 роки, і на відміну від іншого поляка, голови “Укрзалізниці” Войцеха Балчуна, він знає російську мову. Пообіцяв вивчити українську.
Виступаючи з презентацією плану своєї роботи на засіданні Кабміну в середу, новий глава “Укравтодору” пообіцяв провести масштабну реконструкцію українських доріг та інфраструктури. Найближчим часом має намір представити план реконструкції доріг на наступні п’ять років.
“Відчуваю себе трохи фахівцем в цій галузі і думаю, що мій досвід і вміння допоможуть в будівництві продуманої інфраструктури разом з вами… Зауважу нескромно, що в тому цивілізаційному стрибку, який зробила Польща за останні роки, і моя заслуга”, – заявив він під час презентації.
Описуючи свої успіхи, Новак підкреслив, що відповідав за річний бюджет в 8-10 мільярдів євро, підготував національний план будівництва доріг на 2015-2023 роки.
Польський чиновник також відповідав за підготовку до Євро-2012, за транспортні плани та інвестиції на залізних і автомобільних дорогах і в аеропортах. До своїх успіхів Новак відносить реформу залізничного транспорту, яку вважає фундаментальною, і завершення автобану між Варшавою і Берліном.
“Всі інвестиції в Польщі – мої інвестиції”, – ще одне сміливе зауваження Новака, яке прозвучало на презентації.
 
За словами Омеляна, Новак отримав автодор Польщі в такому ж стані, в якому зараз знаходиться дорожнє господарство України.
“Повністю державний контроль, державні компанії, які абсолютно неефективні, заборгованість приблизно більш ніж 40 млрд злотих, повне нерозуміння, що, як і чому робити”, – зазначив міністр.
За словами Омеляна, Новак зміг децентралізувати автодороги Польщі, вибудувати правильну багаторівневу систему від міського до державного рівня, залучити зовнішні кошти і продати все непотрібне.
Хто в Польщі не був задоволений Новаком
Не все було гладко в його роботі в Польщі. За його вини на початку 2013 року почався масштабний страйк, сапричинений рішенням скоротити пільги для працівників галузі та залізничників-пенсіонерів.
Рішення міністерства збільшити кількість камер контролю швидкості на польських дорогах також зустріло великий опір з боку опозиційних на той момент партій “Право і справедливість” і “Об’єднана Польща”, які підготували законопроект про скорочення кількості камер.
В результаті компромісним варіантом стала підготовка законопроекту, який передбачав передачу зборів за дорожні штрафи в Дорожній фонд.
Також за Новака Польща ледь не залишилася без виділених Європейською Комісією коштів на будівництво доріг, зарезервованих для країни в рамках програм допомоги в поточному бюджеті ЄС. Тоді йшлося про 4 мільярди євро дотацій від ЄС.
За даними польських ЗМІ, близько десятка менеджерів і один з директорів GDDKiA домовилися між собою про те, хто який тендер виграє, щоб кожен отримав своє замовлення і зміг заробити. Через це в кінці 2012 року було заморожено 800 млн євро.
Скандали, інтриги, розслідування
Новак залишив крісло міністра після того, як прокуратура попросила позбавити його депутатського імунітету в зв’язку з тим, що політик не вказав в декларації про майно хронометр швейцарської фірми Ulysse Nardin.
Польське законодавство зобов’язує чиновників вказувати в декларації все майно, вартість якого перевищує 10 000 злотих, що становить близько 3,5 тис. доларів. Орієнтовна вартість годинника, який був помічений на руці Новака, становить 5,5 тис доларів.
Згідно з кримінальним кодексом Польщі, за неправдиві відомості в декларації про майно чиновнику загрожувало до трьох років позбавлення волі.
Однак в результаті апеляції 27 травня 2015 року обласний суд у Варшави змінив це рішення, і кримінальну справу стосовно Новака було припинено.
“Колишні керівники Укравтодора, облавтодорів володіють маєтками, дорогими авто тощо. Жоден з них не сидить в тюрмі, жоден з них не позбувся посади через скандал. Скандал у Польщі закінчився відставкою Славомира Новака з посади. В українських реаліях це взагалі історія фантастична. На сьогодні вона закрита”, – заявив Омелян.
 
Другий скандал, в якому Новак засвітився – це його розмови з податківцями з приводу перевірки рахунків його дружини.
Записи розмов Новака та інших польських політиків були опубліковані в ЗМІ десь в червні 2014 року. Виходячи з оприлюднених записів, за кілька тижнів до своєї відставки Новак розмовляв з колишнім главою департаменту податкових перевірок Мінфіну Анджеєм Парафьяновичем.
У цій розмові глава Мінтрансу розпитував податківця про те, як розуміти нову перевірку рахунків його дружини. Парафьянович у відповідь кинув фразу про те, що “все вже заблоковано”, тобто перевірка.
Ще однією темою для критики стали розмови політиків про вибори 2005 року, з якими можна було ознайомитися завдяки тим же записам. Зокрема, стало відомо, як “Громадянська платформа” прийшла до влади, і які методи політики “ГП” використовували, щоб позбутися конкурентів.
Плани Новака в Україні
На засіданні Кабміну Новак озвучив основні завдання.
По-перше, новий керівник “Укравтодору” вважає, що треба доводити до ладу Дорожній фонд і активізувати співпрацю з міжнародними банками.
По-друге, він розраховує швидко зробити технічний аудит доріг і поліпшити технічні стандарти їх будівництва.
За його словами, “Укравтодору” необхідно зробити план будови і реконструкції доріг, враховуючи їх трафік, ввести міжнародні стандарти для тендерів і контрактів.
“Я хочу запрошувати великі міжнародні компанії, які разом з українським бізнесом братимуть участь в тендерах. Необхідно зробити план реконструкції на наступні п’ять років”, – додав Новак.
По-третє, Новак сподівається на залучення капіталу для будівництва концесійних доріг.
Хороші умови Новаку для цього можуть створити народні депутати, якщо 3 листопада проголосують за інфраструктурні законопроекти, розроблені профільним міністерством.
“Якщо ми створимо Дорожній фонд, вирішимо питання децентралізації Укравтодору, введемо систему ФІДІК, проект постанови на узгодження якої буде поданий на Кабмін на цьому тижні, вирішимо питання вагового контролю та співпраці з міжнародними фінансовими організаціями, то у Новака буде широке поле для дій”, – каже Омелян.
По-четверте, Новак повинен буде навести лад в “Укравтодорі” і провести децентралізацію.
“Ми передаємо не тільки фінансування вниз, але і повноваження. І, відповідно, з 170 тисяч доріг, що знаходяться на балансі держави, мінімум 120 тисяч повинні піти вниз. Функція Новака – почати і завершити цей процес”, – говорить Омелян.
Завданням Новака також буде і знайти фахівців на місцях для наведення порядку в обласних відділеннях Укравтодору.
Все це Новак робитиме за зарплату в 10-12 тисяч гривень на місяць, що в порівнянні з мільйоном доларів на рік глави УЗ Войцеха Балчуна здається дуже смішними грошима.
“Зарплата Новака – дуже чутливе питання. Поки вона становить близько 10-12 тисяч гривень, що кидає його в дикий шок. Ми повинні знайти механізм, щоб зарплата була у нього точно вища. Я чітко розумію всі корупційні загрози, які є на посаді керівника “Укравтодору”, тому зарплата повинна бути нормальна, фіксована”, – зазначив Омелян.
Судячи з усього, міністр дуже впевнений в новому в.о. “Укравтодору”. За словами Омеляна, він покладає на себе всю політичну відповідальність в разі провалу Новака на цій посаді.
Федор Попадюк
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас