Кредитна кабала, або Чи так Україні потрібні гроші МВФ? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кредитна кабала, або Чи так Україні потрібні гроші МВФ?

Казна та Політика
900
Вирішувати фінансові проблеми країни шляхом потрапляння в кредитну кабалу – це все одно, що боротися з небезпечною хворобою через усунення наслідків, а не причин. При такому підході фінал може бути плачевним.
Береш на час, а віддаєш назавжди
За 22 роки спіпраці між Україною та міжнародними фінансовими організаціями наша країна так і не змогла пред’явити світові позитивні результати від отриманого фінансування. Від 1994 року МВФ виділив Україні кредитних позик на 28 млрд дол. Є й інші фінансові структури, наприклад, ЄБРР, МФК, і інші, які також фінансують Україну.
Якщо порахувати всі відсотки, без врахування основної суми боргу, сплачені міжнародним кредиторам за 22 роки, то на ці гроші можна побудувати в країні не один високотехнологічний завод під ключ.
Успішні країни прагнуть до збільшення грошових надходжень від економічного зростання та залучення зовнішніх інвестицій. Менш успішні країни змушені перебиватися за рахунок кредитів, оскільки розвивати бізнес всередині країни не виходить, інвестицій немає не тільки зовнішніх, але і внутрішніх.
Відомий гуру інвестицій Уоррен Баффет радить, що ні в якому разі не можна використовувати кредитні кошти для проїдання. Має сенс брати кредит у тому випадку, коли він дає можливість заробити додатковий прибуток, що покриває витрати на обслуговування боргу. Будь-яке інше використання кредитів рано чи пізно призводить до боргової залежності та банкрутства.
Так вважає найуспішніший інвестор сучасності, який самостійно заробив капітал в 65 млрд дол., творець однієї з найповажніших інвестиційних компаній світу. Його порада однаково добре підходить не тільки для окремих громадян чи компаній, але також і для країн.
Якщо подивитися, як були використані міжнародні кредити Україною, то з’ясується, що в нашій країні вони не стали драйвером для інвестицій в модернізацію економіки, розвиток інфраструктури, створення технопарків і вільних економічних зон. У позитивному сенсі взагалі ніяк не вплинули на розвиток економіки. При цьому дуже помітно зріс зовнішній борг, який доведеться віддавати ще не одне десятиліття за рахунок наших коштів, які можна було би використати значно більш розумно.
За останні 12 років валовий зовнішній борг України в доларах зріс з 23,8 до 118,7 млрд дол., або в 5 разів. У гривневому еквіваленті зовнішній борг у 2004 році становив 119 млрд грн (курс 5 грн/дол.), а в 2016 році – вже 3086 млрд грн (курс 26 грн/дол.), показавши зростання в 26 разів. У 2016 році розмір зовнішнього боргу перевищив ВВП України в 1,3 рази.
Щоб погасити весь зовнішній борг без відсотків, вже не достатньо всієї вартості товарів, робіт і послуг, вироблених у нашій країні за цілий рік. Такий рівень боргового навантаження говорить про те, що без нових кредитів наша країна вже не може обслуговувати старі борги, і скочується в боргову залежність від кредиторів.
Кредитна кабала, або Чи так Україні потрібні гроші МВФ?
Справжня користь
В уряді вважають, що фінансування МВФ стабілізує фінансову систему. Насправді для уряду цінність МВФ у тому, що співпраця з МВФ дає доступ до отримання кредитів від інших міжнародних фінансових організацій, наприклад від ЄБРР.
Отримуючи фінансування, уряд закриває дефіцит бюджету і повертає старі борги, а проблему повернення нових боргів переносить на майбутнє. При цьому всі розуміють, що допомога уряду і НБУ валютними кредитами не допоможе ні економічному розвитку, ні припливу прямих інвестицій в країну. Навіть якщо Україні в черговий раз виділять кошти, економіка від цього не буде зростати.
Валюта, що надійшла, скоріше всього буде використана для збільшення імпорту і виведення за кордон, що призведе до погіршення зовнішньоторговельного балансу і тиску на курс гривні. Для стабілізації курсу гривні виникне потреба в нових позиках, таким чином економіка скочується в спіраль девальвації гривні.
Кредити від МВФ та інших фінансових організацій – найпростіший шлях для уряду закривати дефіцит бюджету, при цьому відпадає необхідність займатися розвитком економіки і реформами в країні.
Операція імітація
У США і ЄС також починають розуміти, що просте вливання грошей в Україну не дає потрібного результату, і лише посилює проблему реформування нашої держави. Стаття «How Western aid enables graft addiction in Ukraine» , що вийшла у Washington Post, звертає увагу на те, що виділення західними країнами фінансової допомоги Україні посилює корупцію і розкрадання країни, і блокує проведення реформ.
Замість обіцяних реформ економіки, виділені гроші використовуються для збагачення вузького кола осіб. Навіть поверхневий аналіз взаємовідносин України з західними донорами показує, що зусилля в реформуванні економіки в нашій країні провалилися. Фінансова підтримка України призводить лише до посилення корупції.
При цьому зовнішня допомога дозволяє українській владі ігнорувати реформи в країні. Для виділення чергового траншу фінансування від міжнародних фінансових організацій достатньо лише імітувати проведення реформ, але не проводити їх насправді, вважають автори статті, професор Каліфорнійського університету Стівен Фіш і експерт з політичних ризиків в країнах, що розвиваються, Нейл Абрамс.
Як відмовитися від кредитної голки
Зарубіжні кредити в нинішніх обсягах не здатні запустити економічне зростання в Україні. Наївно розраховувати, що кредит МВФ на 1,3 млрд дол., який так чекає уряд в листопаді цього року, здатен хоч трохи поліпшити економічне становище в країні.
Особливо, якщо він буде витрачений на соціальні програми, як планують в уряді. Частина грошей за традицією буде вкрадена корумпованими чиновниками. Без будь-якого економічного ефекту в черговий раз збільшиться зовнішній борг країни, для повернення якого з’явиться потреба в нових кредитах, і так до нескінченності.
Єдиний раціональний шлях відмови від зовнішнього фінансування – стимулювання сталого зростання економіки, яке дозволить вирішити проблему дефіциту бюджету за рахунок внутрішніх надходжень, а не зовнішніх запозичень.
Для відновлення економічного зростання необхідно підвищити інвестиційну привабливість України, провести структурні реформи, створити привабливі умови для ведення бізнесу, відкриття нових виробництв та залучення іноземних інвестицій. Передусім потрібно ліквідувати корупцію, гарантувати права приватної власності, мінімізувати державне регулювання економіки і можливість впливу чиновників на приватний бізнес, забезпечити ефективні можливості захисту підприємцями своїх законних прав.
Олександр Єльцов
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас