Пілотна фаза роботи BankID може завершитися наприкінці жовтня: що система дасть банкам і їхнім клієнтам — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пілотна фаза роботи BankID може завершитися наприкінці жовтня: що система дасть банкам і їхнім клієнтам

Фінтех і Картки
527
Із приватного сектора в державний. Відтепер займатися розвитком дистанційної ідентифікації клієнтів банків за допомогою системи BankID буде Національний банк. Відомо, що подібний сервіс уже успішно працює в Скандинавських країнах, а також в країнах Прибалтики. Участь України не за горами.
У розмові з Валерієм Майбородою, керівником проектів та програм департаменту стратегії та реформування НБУ, а також з Сергієм Биковим, заступником начальника управління мережевих технологій (департаменту інформаційних технологій) НБУ, вдалося дізнатися, що до повноцінного запуску єдиної національної системи варто готуватися до кінця жовтня. У свою чергу, це дозволить українцям без проблем і черг в дистанційному режимі отримувати будь-яку адміністративну послугу. Незабаром Національний банк планує не обмежуватися тільки цим видом послуг, регулятор хоче також пропонувати населенню банківські продукти у віддаленій формі.
Розкажіть докладно, як буде працювати система дистанційної ідентифікації клієнтів банків BankID?
Сергій Биков: Для фізичних осіб система BankID працюватиме таким чином: коли фізична особа хоче отримати адміністративну послугу віддалено (грубо кажучи, не виходячи з дому), їй необхідно зайти на портал адміністративних послуг – це може бути Єдиний державний портал Міністерства економічного розвитку і торгівлі , а також інші портали.
Вибираючи потрібну послугу людині необхідно пройти шлях ідентифікації, далі йде перехід на BankID НБУ, де зі списку банків користувач (фізична особа) вибирає той банк, де у нього відкрито поточний рахунок, або пластикову картку, яка у нього на руках.
Далі система переносить людини на сторінку комерційного банку, де вона проходить процедуру аутентифікації, і в разі успішного проходження всіх етапів дані відправляються на портал у вигляді анкети. Після чого портал, бачачи всі дані, може надати обрану раніше адмінпослугу.
Проект BankID з’явився на ринку з ініціативи фінансових установ, але кілька місяців по тому Національний банк дуже зацікавився даним продуктом. Чому виник різкий «стрибок»: з приватного сектора в державний?
Валерій Майборода: Ви правильно говорите, що ініціатива спочатку виходила від комерційних банків, і ми цю ініціативу підхопили. Власне, комерційні банки прагнули до того, щоб ця система була побудована на базі Національного банку, оскільки є довіра до Нацбанку, і НБУ має всі інструменти: в захисті інформації, в захисті банківської таємниці. Тому правлінням НБУ було вирішено взяти на себе цю ініціативу і почати її реалізацію.
Назвіть дві-три основних переваги системи BankID?
Сергій Биков: В першу чергу – зручність, а також швидкість в отриманні адміністративних послуг. Швидше за все, після запуску системи бізнес знайде їй комерційне застосування, і цілком можливо, будуть надаватися інші сервіси.
На початку літа заговорили про те, що Нацбанк вибрав платформу Ощадбанку для запуску технології BankID через те, що він є некомерційною організацією. Після цієї новини два найбільші банки (Ощадбанк і ПриватБанк) посварилися. Були навіть звинувачення з приводу того, що Ощадбанк вкрав у Приватбанку програмний код для запуску системи. Чому це сталося?
Сергій Биков: Я можу сказати, що Приватбанк на ринку України першим відчув необхідність цього сервісу, послуги. І реалізувавши її на своїй платформі, він запропонував іншим комерційним банкам використовувати цей сервіс.
Але ситуація склалася таким чином, що комерційні банки просто не захотіли використовувати систему іншого банку для передачі персональних даних своїх вкладників, побоюючись за збереження цих даних.
На засіданні міжвідомчої комісії розглянули варіант реалізації BankID на базі Приватбанку, також розглянули на базі Ощадбанку, і вирішили взяти до уваги базу Ощадбанку як основоположну. А хто у кого вкрав коди, вважаю, що ці питання потрібно адресувати безпосередньо фінансовим установам.
Валерій Майборода: Я хочу додати ще одну причину, чому був обраний Ощадбанк. Річ в тому, що систему розробила українська компанія Юніті-Барс. Це компанія розробляла автоматичні системи для багатьох банків, і ми цю інформацію взяли до уваги.
А що стосується того факту, що хтось у когось щось вкрав, то в принципі BankID базується на системі AUX 2.0 – протоколі взаємодії, який є у відкритому доступі, тому навіщо щось красти, якщо все у відкритому доступі .
Наскільки надійно захищена інформація від злому і незаконного використання? Адже клієнти завжди бояться інновацій.
Сергій Биков: Скажімо, для простих користувачів система вже захищена. У захисті використовуються протоколи безпеки, які прийняті в усьому світі для захисту передачі інформації. Я можу сказати, що дані клієнта з бази даних комерційного банку, за згодою клієнта будуть передаватися в бік порталу в захищеному вигляді, і ніде по дорозі інформація зберігатися не буде.
Були вже зафіксовані випадки злому системи?
Сергій Биков: Ні, поки що випадків злому не було. Звичайно, що далі система буде входити в ужиток простих користувачів, то більше буде з’являтися інтересів зловмисників.
Наскільки швидко система BankID буде розвиватися? Скільки витрачено на реалізацію ідеї впровадження технології BankID?
Валерій Майборода Щодо доконцепціі цього проекту, то ми хочемо розглядати можливість використовувати також банківські послуги, тому що адміністративні ми вже відпрацювали. Перспектива розвитку банківських послуг досить цікава комерційним банкам.
Сергій Биков: Можу лише додати, що зараз ми перебуваємо в стадії передачі майнових прав від Ощадбанку в НБУ на комп’ютерну програму – BankID. Після передачі прав збираємося допрацьовувати цю систему і підтримувати працездатність і розвивати її. У розрізі вкладення коштів, скільки це буде коштувати, думаю, що це зарплата програмістів.
Як запуск системи BankID позначиться на конкуренції між банками?
Валерій Майборода: Якщо брати до уваги адміністративні послуги, якщо клієнт одного банку розуміє, що його картка дає йому перевагу в отриманні дистанційних адміністративних послуг – це вже конкурентна перевага того банку, який підключився до нашої системи. Якщо ми далі почнемо розвивати нашу систему в наданні банківських послуг, то це істотно підвищить конкуренцію на ринку, тому що отримання банківських послуг буде простим і швидким.
Сергій Биков: По суті це механізм лояльності до клієнта якогось конкретного комерційного банку.
Національний банк може заробляти на запуску системи BankID?
Валерій Майборода: На сьогоднішній день не стоїть питання заробітку. Свої послуги ми надаємо безкоштовно комерційним банкам і сподіваємося, що комерційні банки свої послуги надаватимуть клієнтам на безкоштовній основі. Можливо, коли ми перейдемо на банківські послуги, там вже з’явиться комерційний інтерес, але це питання вже буде розглядати правління НБУ.
Давайте подумаємо над тим, що до системи BankID вже підключилася значна кількість банків, що буде далі? Чи будуть банки створювати нові продукти в разі отримання можливості дистанційного обслуговування клієнтів інших банків? Наприклад, можуть серед таких продуктів виступати кредити, не виходячи з дому, кредити під заставу і т.д.?
Валерій Майборода: Ми на це і розраховуємо, для цього все і створювалося, щоб мати розвиток у подальшому. В цілому платформа BankID створена для інновацій, для банків, з метою нових інноваційних продуктів, послуг.
Взагалі, ми плануємо не обмежувати себе тільки банківськими послугами, наступним етапом йде використання нашої системи з метою взаємодії між клієнтами, тобто можна буде використовувати систему ідентифікації при онлайн-покупках.
Ви говорили про переваги, а які можуть бути проблеми в роботі з системою?
Сергій Биков: Проблема може бути одна, коли немає підключення до інтернету (сміється, – ред.). Потрібно розуміти, що ми надаємо цей сервіс, який працює в середовищі інтернету, тому, якщо доступ є, то все буде працювати, а якщо немає, то не буде.
Поки такої великої кількості банків в системі немає, але що потрібно зробити, щоб банки швидше підключилися до системи BankID при НБУ?
Валерій Майборода: Потрібна воля керівників банків і розуміння того, що це інноваційна платформа, яка надає великі перспективи для розвитку нових банківських продуктів.
Є ще банки, які бояться вступати в цю систему?
Валерій Майборода: Не те, щоб бояться. Підключення до системи спричиняють певні витрати, тому що банки повинні налагодити свої автоматизовані системи. Але це не великі гроші, які необхідно витратити банкам на першому етапі.
Коли система BankID з тестового режиму перейде в повноцінний режим роботи?
Валерій Майборода: Я думаю, що в жовтні ми будемо запускатися.
Сергій Биков: Вважаю, що, можливо, до кінця року ми запустимо систему. Бо є низка технічних аспектів, які необхідно узгодити з Мін’юстом, з Держспецзв’язку щодо безпеки.
Річ в тому, що абоненти порталу адміністративних послуг підкоряються закону України про інформаційно-телекомунікаційні системи, і якщо на цих порталах обробляються персональні дані користувачів, то вони повинні отримувати атестат відповідності Держспецзв’язку.
НБУ для банківської сфери цим же законом керується, але регулює власний механізм захисту інформації. Нам потрібно домовитися про протоколи, про параметри взаємодії двох систем, щоб не виникали слабкі місця при переході від однієї системи захисту до іншої.
Валерій Майборода: Але важливо також розуміти, що основний пунк – розробка регуляторного поля. Власне, це те, що НБУ вже реалізував. І все ж я залишаюся оптимістом і вважаю, що в жовтні система вже запуститися.
Сергій Биков: Насправді – так. З технічної точки зору нам ніщо не заважає з кінця жовтня сказати, що пілотна фаза закінчилася.
Розмовляла Юлія Кузнєцова
Матеріал підготовлений на основі випуску: Фінтех Подкаст 110. НБУ: Запуск єдиної національної системи BankID
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас