Які банки розвивають відділення в 2016 році


Які банки розвивають відділення в 2016 році

В розпорядженні Forbes опинилися дані щодо розвитку українськими банками мереж продажів в 2016 році. За перше півріччя нинішнього року збільшилася кількість відділень у Акордбанку, Агрокомбанку, Артем-Банку, банку «Січ», «Асвіо», Таскомбанку, Діамантбанку, Платинум Банку, Укргазбанку та інших. За рахунок яких стратегій фінустанови розвивають свої мережі й до чого це має привести на нестабільному ринку.

До кризи велика банківська мережа була запорукою вдалого продажу установи перспективному покупцю. Банки намагалися відкрити якомога більше відділень, основні доходи одержуючи від кредитування. Тепер ситуація змінилася – з «приманки» для інвестора, розрахунково-касове обслуговування стає одним з головних джерел заробітку для фінансистів.

«Є банки, які приділяють особливу увагу комісійним і торговельним доходам: комісіям за обслуговування юридичних і фізичних осіб та валютно-обмінним операціям. Ці доходи утворюються у відділеннях банку. Тому одні банки, через відхід корпоративних клієнтів, закривають свої відділення, інші – для отримання комісійних відділень – відкривають нові», – говорить експерт фінансового ринку Ігор Львов.

«Дорослішання» обмінних пунктів

Зростання мереж відбувається за рахунок декількох стратегій. Наприклад, на початку 2016 року Нацбанком були змінені умови реєстрації пунктів обміну валют. Останні мали стати банківськими відділеннями, і перейти на роботу у фінансові компанії. Переобладнання пунктів обміну валют у відділення обрав для себе Агрокомбанк.

«Ми розвиваємо мережу, відкриваючи малі точки, в яких працюють 1-2 людини, які надають базові набори послуг: прийом платежів, перекази, обмін валюти, оформлення заявки на кредити. Ми відкриваємо нові відділення за рахунок пунктів обміну валют, які ми насичуємо новими бізнесами. Крім перерахованого, продаж страховок, кредити тощо», – розповів співвласник Агрокомбанку Євген Березовський. За його словами, мережа банку за півроку зросла майже на 30 нових точок, але по суті це було нескладне завдання.

Зазначимо, що формат міні-відділень може стати популярним серед фінансистів. Наприклад, у серпні своє перше міні-відділення на території Ocean Plaza відкрив Альфа Банк Україна.

Викуп відділень у ФГВФО

Друга стратегія – викуп або оренда приміщень у Фонду гарантування вкладів, у розпорядженні якого – сотні банківських точок. Частина з них за своєю природою були в оренді, але інтерес становирьт сама «начинка».

«Фонду невигідно розформовувати мережі відділень, які вони отримують разом з неплатоспроможними банками. ФГВФО стоїть перед вибором: або він закриває відділення, а це означає витрати мінімум 20 000 грн, бо треба вивезти і зберігати на складі стільці, комп’ютери, столи і так далі, або віддати банку, який працює, в оренду відділення разом з обладнанням, до того моменту, коли відділення буде виставлено на торги, – говорить експерт фінансового ринку Наталя Нападовська. – Одна тільки броньована касова кабіна коштує до 100 000 гривень. Якщо цю кабінку розібрати і звільнити орендовану площу, то продати її можна тільки за ціною металобрухту. Тому ліквідувати відділення ніхто не поспішає».

Так, Акордбанк викуповував у ФГВ відділення, що раніше належали банку «Фінанси та Кредит» (акціонером якого був Костянтин Жеваго). На 31 грудня 2015 року у Акордбанк було чотири відділення, на сьогодні у банку відкрито понад 50 відділень. Також, «Акорд» за даними Forbes, цікавився мережею банкоматів банку «Хрещатик».

Таскомбанк екс-голови НБУ Сергія Тігіпка став власником кількох відділень банку «Дельта». Агрокомбанк також розглядає для придбання відділення, що раніше входили в мережу «Хрещатика».

«Так, ми купували відділення у ФГВФО, оскільки, як правило, такі об’єкти вже мають необхідну інфраструктуру та обладнання, що робить їх найбільш цікавими в ключі мінімізації супутніх відкриттю витрат і швидкості відкриття порівняно з базовими будівлями. Це відділення банків, які робили ставку на роздрібний бізнес і розміщували відділення в найбільш вигідних для розвитку цього напрямку місцях. Вартість таких об’єктів визначається і фіксується на публічних аукціонах, де кожен бажаючий може зареєструватися й за встановленою процедурою взяти участь у торгах», – говорить заступник голови правління АТ «Таскомбанк» Олексій Бєров.

Втім, у самому Фонді гарантування вкладів зазначають, що банки не активні в придбанні мереж своїх колег, які пішли з ринку. «Ми не бачимо великих покупок банківських мереж як цілісних майнових позицій. Наприклад, з останніх: відділення банку «Михайлівський» були взяті в оренду. Та що там відділення, якщо навіть банкомати стоять вантажем. Колись банкомат встановлювався за $100 000, а тепер навіть лот з 200 банкоматів купувати ніхто не хоче. Втім, іноді банки купують інкасаторські машини», – розповів заступник голови ФГВФО Андрій Кияк.

За прогнозами експертів, поглинання мереж неплатоспроможних банків можуть відбутися у другій половині 2016 року. «Однозначно, банки підходять до відкриття нових відділень, чітко прорахувавши передбачуваний економічний ефект, і не прагнуть похизуватися «крутими» відділеннями, з великими площами і дизайнерськими наворотами. Щоб реанімувати одне банківське відділення – повісити нову вивіску, зробити косметичне оновлення – в середньому всього 50 000 гривень. І це одноразові інвестиції. Враховуючи, що сьогодні відкрити відділення «з нуля» обійдеться мінімум в 1 млн гривень, безумовно, брати в оренду, а потім викуповувати мережі неплатоспроможних банків вигідно», – каже Наталя Нападовська

Контракти та філії

Третій шлях розвитку – отримання банками вигідних контрактів, які дозволяють розвивати мережу. «Ми орендували у ФГВ кілька відділень. Але наше основне зростання мережі пов’язане з двома моментами. Це приєднання банку «Київ», разом з яким ми отримали частину їхніх відділень. У 2016 році ми виграли конкурс ДФС, за яким повністю перевідкриваємо 38 відділень на митних переходах. Частину відділень ми відкриваємо «з нуля», частину – перевідкриваємо колишні відділення банку РБА», – говорить голова правління Укргазбанку Кирило Шевченко.

Згідно зі звітом «Укргазу», 31 грудня 2015 року мережа банку налічувала 245 зареєстрованих відділень, з них діючих – 179. Тоді як роком раніше його мережа включала 261 зареєстровану точку, з яких діяло 175.

Крім того, на ринку є банки, які продовжують відкривати відділення за традиційним сценарієм. З трійки банків-лідерів по зростанню кількості точок продажів у першому півріччі 2016 року такий сценарій вибрав Артем-Банк.

«Якщо торік станом на 1 вересня 2015-го у нас в Україні було 11 відділень, то станом на 1 вересня 2016 року у нас вже 45 відділень. Артем-Банк покрив основні регіони – Харківська, Дніпропетровська, Київська, Львівська, Миколаївська, Одеська області. Банк розвиває роздрібний банкінг і транзакційний бізнес, відкриваємо відділення, наприклад, у Львові – в «Ашані», в Чернігові – в гіпермаркеті «Вена». Відділення банк відкриває як у нових приміщеннях, так і в місцях, де раніше були відділення банків», – пояснює директор банкнотного банкінгу Артем-Банку Андрій Львов.

Банк у телефоні

Описані вище тенденції формуються на тлі урізання багатьма банками мереж відділень. Припустимо, найбільший державний Ощадбанк на початок 2015 року мав 4949 відділень – а на початок 2016 року вже 4559, скоротивши мережу на 390 точок продажу.

При цьому, Ощадбанк проводить не розширення, а модернізацію мережі. «Модернізація найбільшої, в 4320 відділень, і найстарішої в Україні банківської мережі – одна з основних і найбільш помітних реформ банку. За два роки оновлена мережа налічує 340 відділень нового формату, до кінця року їх буде 500, а в наступному році – 750», – говорить голова правління Ощадбанку Андрій Пишний.

Як економічна нестабільність, так і діджиталізація поступово робитимуть формат роботи банків через відділення прерогативою преміум- і віп-банкінгу, тоді як масовий ринок фінансових послуг повністю перейде на цифрові канали. Можна сказати, що основна конкуренція у масовому сегменті вже проходить не між самими банками, а між банками – і термінальними мережами і онлайн-сервісами.

«Формати роботи з клієнтами будуть змінюватись за рахунок переходу на digital-канали обслуговування. Тому що занадто великі витрати банків на відділення призведуть до зміни стратегії, і частина філій через 2-3 роки можуть бути не затребувані. У відділеннях можуть у теорії зберігатися такі традиційні сервіси, як консалтинг клієнтів щодо складних банківських продуктів і каса. Хоча на практиці касові операції переходять в термінали, наприклад, термінали iBox», – прогнозує Євген Березовський.

Власник мережі EasyPay Володимир Авраменко вважає, що Україна повністю перебуває в світовому тренді, що говорить про те, що відділення – це дорого, а банкам пора вводити самообслуговування масового клієнта. «Всі хочуть користуватися фінансовими послугами вдома чи на роботі, щоб це було швидко і зручно. Подивіться на «Приват» – у них в кожному відділенні співробітники навчають людей, як користуватися терміналами», – вважає Авраменко.

Він доповнює, що Україна є країною готівки «Ми – кешева країна, і найближчі 10-20 років будемо залишатися такою країною. Тому людині потрібні будуть як мінімум термінали для роботи з кешем. Така суть української економіки», – резюмує бізнесмен.

Маргарита Ормоцадзе

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Фондовий ринок
Все, що ми знаємо про:ФГВФО
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua