Повільна “смерть” дизельного пального


Повільна “смерть” дизельного пального

Інвестори нафтової галузі добре знайомі з таким поняттям, як “вразливі активи”: ризик того, що вимоги до збереження клімату призведуть до нерентабельності використання вуглеводнів. І це стосується не лише нафти. В Європі електростанції, що працюють на вугіллі та газі, сіли на мілину внаслідок стрімкого розвитку сонячної та вітрової енергетики, що вилилось у знецінення активів на мільярди євро.

Є підстави вважати, що автомобільна галузь Європи також може зазнати значних втрат.

Автовиробники замовляють значну частину робіт у субпідрядників, але все ще самостійно займаються виготовленням двигунів внутрішнього згорання. Двигуни є наріжним каменем ідентичності бренду, забезпечуючи додану вартість виробництва. На ці роботи все ще витрачаються мільярди євро, але стосовно активів існує ризик знецінення внаслідок збільшення частки електромобілів.

Така небезпека є особливо гострою в Європі, оскільки тут правила щодо викидів вуглекислого газу є жорсткішими, ніж в США. Ставка континентальних автовиробників (на наведеному нижче графіку показано відсоток продажу дизельного пального в Європі) лише погіршує ситуацію. Частково завдяки компанії “Фольскваген” [Volkswagen], у цієї технології небагато прихильників.

!

Зокрема, у випадку невеликих автомобілів, технічні зусилля з приведення дизельних двигунів у відповідність правилам, стають нерентабельними. У той час, коли половина автомобілів, що продаються на континенті, працюють на дизельному пальному, консультанти з компанії “Елікс Партнерс” [Alix Partners] вважають, що у 2030 році цей показник становитиме лише 9 відсотків. Заводи з виробництва двигунів внутрішнього згорання зупиняться.

Скорочення виробництва

Кількість європейських заводів з виробництва двигунів внутрішнього згорання за прогнозами різко скоротиться.

Проблема галузі полягає у тому, що заводи, технології та інструменти, потрібні для виготовлення двигунів внутрішнього згорання, трансмісій та коробок передач автомобілів складають велику частину балансів автовиробників. Як зазначає Філіп Хучуа з компанії “Джефріз” [Jefferies], існує реальний ризик того, що Європі доведеться списувати інвестиції.

На балансі

У випадку швидкого скорочення частки дизельних автомобілів та стрімкого розвитку ринку електромобілів, деякі з цих активів можуть наражатись на ризик.

Важко сказати, якою є ступінь цього ризику, оскільки балансові звіти не містять достатньо докладних даних. Але певну інформацію про ризики, з якими стикнулась галузь, можна отримати від “Фіат Крайслер” [Fiat Chrysler], за оцінками якої на силову установку та науково-дослідницькі роботи припадає 20 відсотків вартості розробки автомобіля.

Інженерні роботи зі створення автомобіля

Розробка двигуна є дуже недешевою справою, а тому важливо будувати з використанням правильної технології.

Tesla, електричне страхіття для німецьких автовиробників, має власні проблеми, які відстежує Ліам Деннінг. Натомість, Ілону Маску не доведеться списувати велику кількість застарілих заводів з виробництва дизельних двигунів. Недивно, що автовиробники здійснюють продажі з такими низькими коефіцієнтами ціна/прибуток.

Показники балансового звіту залежатимуть від того, наскільки швидко електромобілі завоюють ринок. На сьогодні їх частка у продажах автомобілів на території Європи складає менше 2 відсотків, і представники галузі вважають, що протягом кількох років ця частка залишиться міноритарною, даючи час на знецінення інвестицій протягом прийнятного терміну часу.

Проте, з огляду на падіння цін на акумуляторні батареї, компанія “Блумберг Нью Енерджі Файненс” [Bloomberg New Energy Finance] очікує, що вартість володіння електромобілем впаде нижче вартості автомобілів на традиційному паливі не пізніше 2022 року.

Не кваплячись з прогнозами, навіть у Volkswagen заявляють, що станом на 2025 рік чверть продажів компанії припадатиме на електричні автомобілі.

В ідеальному варіанті автовиробники повинні були б припинити витрачати кошти на розробку дизельних двигунів. На жаль, їм доведеться продовжити інвестувати у забезпечення дотримання високих цільових показників Європи на 2021 рік.

До того часу електромобілі не встигнуть здобути домінуюче положення на ринку. Таким чином, виникає патова ситуація. “Даймлер” [Daimler] оголосила про інвестиції у розмірі 3 мільярди євро (3,4 мільярди доларів США) у розробку дизельних двигунів цього року.

В компанії заявили, що вони все ще прогнозують довге життя для двигунів внутрішнього згорання – як для нових автомобілів, так і для запасних частин.

Новий керівник Фольксваген Матіас Мюллер, здається, принаймні усвідомлює небезпеку. Він каже, що може наступити час, коли інвестувати у дизельні двигуни стане недоцільним. Схожі речі каже й шеф BMW Гаральд Крюгер. Але цей час невблаганно наближається.

Є певні речі, які можна зробити, щоб пом’якшити наслідки такого переходу. Окрім скорочення до мінімуму інвестицій у розробку дизельних двигунів, автовиробники можуть об’єднуватись з конкурентами.

На сьогодні вже існують спільні підприємства з виробництва двигунів. Наприклад, спільне підприємство Renault та Daimler.

Профспілки ж вимагатимуть від автовиробників зберегти робочі місця. Очікується, що деякі виробники спробують перевести фабрики з виготовлення двигунів внутрішнього згорання на електричні технології. Одним з виробників, який розглядає можливість інвестувати у виробництво акумуляторних батарей, є Фольксваген.

Тож, враховуючи усі перспективи для дизельних двигунів, можна очікувати що деякі компанії та інвесторів може в майбутньому вразити “електричним струмом”.

Кріс Брайант, Bloomberg

Переклад здійснено за підтримки бюро перекладів “Антей”

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua