Амбарний замок: МАУ Коломойського хоче заробити на літаках Порошенко — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Амбарний замок: МАУ Коломойського хоче заробити на літаках Порошенко

Фондовий ринок
1433
Апетит у авіакомпанії Ігоря Коломойського “Міжнародні авіалінії України” розігрався. Перевізник ускладнює бізнес-діяльність невеликій авіакомпанії “Буковина” з двома її літаками. Але на цьому МАУ може й не спинитися – вона намагається заробити за рахунок авіакомпанії президента Украіни.
На вихід
Лідер українського авіаринку – компанія “Міжнародні авіалінії України” – робить нові кроки з витіснення конкурентів з ринку. Тепер у хід пішов недопуск літаків конкурентів у єдиний ангар в аеропорту “Борисполя”. Там перевізники проводять техобслуговування своїх літаків. МАУ Коломойського орендує цей ангар у Фонду держмайна з літа минулого року.
Зокрема, в розпорядження РБК-Україна потрапив лист МАУ, який перевізник надіслав 13 травня авіакомпанії “Буковина”, де лідер авіаринку попросив з 13 червня “Буковину” вивезти обладнання з ангара в “Борисполі”. При цьому МАУ попросила “Буковину”, “по змозі, не планувати виконання технічного обслуговування літаків вашої авіакомпанії, оскільки виділення місця стоянки буде можливим тільки в тому випадку, якщо технічного обслуговування повітряних судів не буде заплановано для літаків нашої авіакомпанії”.
Директор державної авіакомпанії “Україна” Юрій Солончук розповідає, що ангар є частиною всього комплексу аеропорту. “До 2015 року авіакомпанії, які базуються в аеропорту, мали договори з “Борисполем” на технічне обслуговування повітряних суден в ангарі. Є великий перелік технічних робіт, які необхідно робити лише в ангарі. Це передбачається технологією проведення ТО кожного літака. Авіакомпанії, до повної передачі ангара в оренду МАУ, надавали заявки аеропорту. Він їх обробляв, складав графік, і всі вчасно обслуговували свої повітряні судна”, – розповідає він.
За словами Юрія Солончука, після того як пройшов конкурс, на якому перемогла МАУ, оператором ангара став не аеропорт, а ця авіакомпанія. “У проекті договору на послуги в ангарі, який ми отримали від компанії МАУ, ціна вже була збільшена в два рази. У 2015 році за 12-годинний цикл робіт в ангарі ми платили аеропорту 5 тис. гривень, у цьому році – 11 тис. гривень ми платимо авіакомпанії МАУ. Але навіть за такими цінами авіакомпанії, які базуються в “Борисполі”, готові платити, у них немає виходу – вони будуть платити й більше”, – розповідає Юрій Солончук.
Конкурс для одного
Історія з передачею бориспільського ангара в оренду МАУ Коломойського триває вже понад півтора року. Як повідомили РБК-Україна в Регіональному відділенні Фонду держмайна по Київській області, 5 листопада 2014 року на адресу відділення надійшла заява МАУ з проханням про укладення договору оренди ангара.
Після цього регіональне відділення запросило у Мінінфраструктури, яке уповноважене управляти цим майном, чи погоджується воно передати ангар в оренду.
Мінінфраструктури, погодившись із таким проханням, надіслало до Фонду держмайна умови договору оренди й умови конкурсу, яким повинні були відповідати потенційні орендарі, зокрема умову про наявність у претендента не менше 10 літаків, базування авіакомпанії в “Борисполі”, наявність сертифікату на обслуговування повітряних судів в Україні тощо.
Після цього, як повідомили РБК-Україна в регіональному відділенні Фонду держмайна, відділення вивчило попит на оренду ангара – крім МАУ Коломойського нею зацікавилися авіакомпанії “Буковина” і “Браво”.
Надалі конкурсна комісія регіонального відділення ухвалила рішення про визначення орендаря на конкурсі. Крім того, ця ж комісія, враховуючи пропозиції Мінінфраструктури, затвердила умови конкурсу.
Але, попри все це, оголошення щодо проведення конкурсу було опубліковано в пресі 13 травня 2015 року. Свої документи подали тільки дві авіакомпанії – МАУ і “Буковина”. В результаті конкурс виграла авіакомпанія Ігоря Коломойського – МАУ, з якою 24 червня минулого року регіональне відділення ФДМУ і уклало договір оренди.
По суті, умовам конкурсу могла відповідати лише авіакомпанія МАУ, яка належала Ігорю Коломойському.
У Мінінфраструктури заперечують авторство умов конкурсу. У відповіді відомства на запит РБК-Україна зазначено, що умови конкурсу й техніко-економічне обґрунтування доцільності передачі ангара в оренду були підготовлені “Борисполем”.
У відповіді аеропорту на запит РБК-Україна не сказано, хто саме розробляв умови конкурсу.
У прес-службі Мінінфраструктури, коментуючи умови конкурсу, повідомили, що умовами конкурсу було передбачено необхідність використання ангара за цільовим призначенням, тобто для технічного обслуговування повітряних суден перевізників, які мають відповідні сертифікати і використовують флот літаків для розвитку перевезень через аеропорт. “Звичайно, перевізник, який володіє двома або трьома повітряними судами, не в змозі заповнити ангар і, як наслідок, використовувати його для забезпечення істотного розвитку перевезень”, – заявили у відомстві.
Отримати коментар у МАУ не вдалося.
Президентське обслуговування
Передача ангара в оренду МАУ Коломойського призвела до несподіваних наслідків і для авіакомпанії, яка займається перевезенням вищих посадових осіб України, – держпідприємства “Україна”.
За словами Юрія Солончука, раніше “Україна” мала певний пріоритет у користуванні ангаром. “Оскільки ми не завжди можемо знати заздалегідь, коли потрібно виконати виліт, нам складно своєчасно подавати заявки на обслуговування в ангарі. Маючи особливі взаємини з аеропортом, ми могли в терміновому порядку звернутися із заявкою і поставити на ніч на обслуговування літак в ангар для того, щоб на наступний день він міг вилетіти”, – продовжує він.
Після того як ангар був переданий в оренду МАУ, у президентській авіакомпанії стали виникати складнощі з обслуговуванням в ньому. “Нам кілька разів відмовляли у заявках, коли ангар був зайнятий літаками МАУ Ігоря Коломойського. Якщо Президенту необхідно буде летіти в США, то для перельоту через океан літак повинен в обов’язковому порядку пройти ангарне обслуговування при підготовці до трансконтинентальних польотів. МАУ може сказати: “Вибачте, у нас там лежить розібраний літак, і ми зможемо вас обслужити через тиждень” – і Президент не зможе полетіти в США, коли цього вимагають питання зовнішньої політики держави. Слава Богу, такої ситуації ще не було”, – розповідає керівник “України”.
Крім того, через передачу ангара МАУ в “України” зросли витрати на обслуговування літаків. “Літаки ДАП “Україна” не виконують регулярних рейсів, вони можуть перебувати на спецстоянці в “Борисполі” і тиждень, і два, але все одно їм необхідно проводити календарне технічне обслуговування. Є певні технічні роботи, які можна провести на спецстоянці, а є, які необхідно робити лише в ангарі”, – розповідає Юрій Солончук.
“Наприклад, взимку, коли літак стоїть на спецстоянці, він піддається впливу змін погодних умов (сніг, дощ, перехід температури через “0”). У такому випадку, для того щоб літак підготувати до вильоту, ми максимально очищали планер і ставили повітряне судно на ніч в ангар, де він максимально висихав, перед вильотом проводилася обробка проти обледеніння, після чого повітряне судно було готове до вильоту”, – продовжує керівник “України”.
Але минулої зими, за словами Юрія Солончука, коли ангар уже передали МАУ Коломойського, було два або три випадки, коли літаки “Україна” не потрапляли в ангар в ніч перед вильотом через отриману відмову. “І нам доводилося проводити повну процедуру з видалення льоду і снігу і обробку проти обмерзання повітряного судна за допомогою нанесення рідини, що збільшувало витрати на обслуговування за кожен такий випадок з 30 тис. гривень до 200 тис. гривень, а це гроші державного бюджету”, – розповідає Юрій Солончук.
Виконавчий директор авіакомпанії “Аероджет” Анатолій Мазуренко вважає, що в “Україні” дещо згущують фарби, але погоджується, що процес ТО, особливо в зимовий час, ускладнюється без ангара. “Наприклад, снігові погодні умови дійсно можуть призвести до затримки рейсу без ангарного зберігання, коли необхідно обробляти літак рідиною від обледеніння. Ясна річ, що взимку для забезпечення польоту Президента зручніше на ніч поставити літак в ангар. Але якщо ангарного зберігання немає, то технічна служба авіакомпанії завжди забезпечить виліт літака і без ангара. Тільки може бути затримка”, – відзначає він.
Виходу немає
“Ми як державна авіакомпанія, що перевозить вищих посадових осіб, не можемо поміняти базовий аеропорт. Але інші авіакомпанії поступово йдуть з “Борисполя” і в цілому з України. Як наслідок, вони витрачають кошти на техобслуговування за кордоном, а не в Україні”, – відзначає Юрій Солончук.
Анатолій Мазуренко каже, що авіакомпаніям ангар необхідний у місці базування. “Адже перельоти на інші аеродроми для технічного обслуговування вимагають додаткових витрат”, – пояснює він. За словами Анатолія Мазуренка, базуватися авіакомпанії повинні там, звідки вони виконують найбільше своїх рейсів.
Експерт із транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк каже, що українські правила сертифікації зобов’язують авіакомпанію визначити базовий аеропорт, в якому треба налагодити всі необхідні умови, зокрема і для проведення певних видів технічного обслуговування і ремонту літаків.
“Деякі види робіт можна проводити в інших аеропортах, однак це суттєво збільшує витрати авіакомпанії, наприклад, на порожні перельоти повітряного судна. Як правило, кожна авіакомпанія намагається проводити ці роботи в своєму базовому аеропорту або в тому місці, куди регулярно виконує рейси. Оскільки в “Борисполі” базується кілька авіакомпаній, а ангар лише один і невеликий, виникають певні складнощі: як розподілити обмежений ресурс”, – продовжує Сергій Хижняк.
На думку експерта BRDO, суперечка навколо ангара, який аеропорт “Бориспіль” нещодавно передав в оренду авіакомпанії МАУ Ігоря Коломойського, неоднозначна. “З одного боку, правила конкурсу були прописані таким чином, що одна авіакомпанія отримала переваги перед іншими українськими перевізниками. Ці умови також обмежили участь компаній, які спеціалізуються на технічному обслуговуванні та ремонті літаків, але авіакомпаніями не є. Наприклад, Lufthansa Technik, яка, крім літаків своєї материнської авіакомпанії Lufthansa, обслуговує літаки безлічі інших авіакомпаній по всьому світу”, – відзначає він.
Разом з тим Сергій Хижняк критикує небажання авіакомпаній будувати власні ангари, а не тільки орендувати. “Відсутність повноцінної інфраструктури в подальшому стане серйозним обмеженням для розвитку вантажних і пасажирських авіаперевезень в нашій країні. І це ті інвестиції, які повинні зробити авіакомпанії. Аеропорти їм в цьому допомогти не зможуть. Так авіаційний бізнес працює в усьому світі”, – говорить він.
Цікаво, але авіакомпанії не прагнуть оскаржити підсумки конкурсу в суді. За словами партнера юрфірми “Анте” Андрія Гука, який обслуговує кілька авіакомпаній, оскаржити конкурс вже важко, бо минуло досить багато часу і відразу не було скарг в АМКУ або суд. “Крім того, наскільки мені відомо, авіакомпанії, які постраждали від передачі ангара в оренду МАУ Коломойського, не вірять, що суд об’єктивно розбереться, і вважають, що без ініціативи держави не повернути ангар. Розірвати договір оренди можна за ініціативою аеропорту або Фонду держмайна, але їх поки що влаштовує нинішній стан речей”, – робить висновок Андрій Гук.
Дмитро Уляницький
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас