МАУ проти Державіаслужби: чи заплатить Коломойський за боргами — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

МАУ проти Державіаслужби: чи заплатить Коломойський за боргами

Казна та Політика
338
З 17 травня набув чинності наказ Державіаслужби №222, який лібералізує і спрощує доступ до ринку авіаперевезень.
За новими правилами, компанії, які мають борги перед державою, не допускатимуться до ринку авіаперевезень.
Така авіакомпанія в Україні всього одна – “Міжнародні авіалінії України”, що належить дніпропетровському бізнесменові Ігорю Коломойському. Борг МАУ зі збору в спеціалізований державіафонд становить 147,1 млн гривень.
У МАУ вважають, що збори не відповідають законодавству, а спробу заборонити їм польоти через заборгованість шантажем по відношенню до їх авіакомпанії.
Напередодні МАУ звернулася до Окружного адміністративного суду Києва, і той дозволив компанії продовжувати польоти, не оплачуючи збори. Державіаслужба, в свою чергу, пообіцяла оскаржити рішення суду.
Лібералізація замість узурпації
Наказ Державіаслужби №222, який набрав чинності 17 травня, вносить за все три зміни в авіаційні правила.
Перше – виключає умова перевірки переважного володіння авіаційного перевізника при отриманні права на експлуатацію повітряної лінії. Раніше більше 50% статутного капіталу повинно було значитися за державою Україна або її громадянами.
Дана умова могла серйозно обмежити вхід на український ринок іноземних авіакомпаній, зокрема усіма очікуваних лоукостів. Їх число, згідно з програмою розвитку аеропортів, хочуть збільшити до 30 компаній до 2023 року.
За версією МАУ, виключення цього пункту з правил буде суперечити міжнародним нормам, які повинна виконувати Україна. В Державіаслужбі парирують, що ніяким нормам це не суперечить – переважне володіння завжди перевіряє відділ ліцензування, а зміна просто прибирає зайву бюрократію.
“Це вимога є в умовах ліцензування та Повітряному кодексі, ми просто прибрали необхідність подвійної роботи”, – пояснила прес-секретар Державіаслужби Ірина Кустовська.
Друге – виключено умову, яка зобов’язує авіакомпанії, літати рік в межах України, перш ніж виходити на міжнародні перельоти. Компанії тепер можуть самі без проблем вибудовувати мережу маршрутів.
І третє – авіакомпаніям, які мають заборгованість перед Державіаслужбою по державних зборах, будуть відмовляти в праві доступу до ринку повітряних перевезень при видачі нових прав на експлуатацію повітряних ліній.
Ці умови невеликі учасники ринку чекали приблизно півтора року. Умови, які були переглянуті нинішнім главою Державіаслужби Олександром Більчук, раніше вніс його колега Денис Антонюк.
Тоді наказ колишнього топ-менеджера МАУ №686, викликав шквал критики серед невеликих авіакомпаній, які звинуватили главу Державаіаслужби не просто в лобізмі на користь МАУ, а в створенні умов, яка закріплює монополію за авіакомпанією Коломойського.
Всі пункти були вигідні МАУ: перші два обмежили б доступ конкурентів МАУ до неба, а відсутність останнього дозволило б і далі не виплачувати державіазбір, сума заборгованості по якому перевищила 147 млн грн.
Правила скасували, але МАУ не збирається відсиджуватися осторонь. Авіакомпанія звернулася до Окружного адміністративного суду Києва з проханням визнати наказ Державіа незаконним і домоглася того, щоб при розгляді заявок МАУ їм не відмовляли в маршрутах.
“Ми переконані в тому, що ці правила не відповідають тим же самим європейським нормам, частково, а частково вони не дозволяють розвивати конкуренцію на внутрішньому ринку авіаперевезень. Одна з цих змін – це схоже дуже сильно чи то на шантаж, то чи на ще щось відносно компанії МАУ”, – заявив на прес-конференції президент МАУ Юрій Мірошников.
Про спірний збір
Збір, який не хоче виплачувати МАУ, стягується за видачу дозволів на експлуатацію повітряних ліній, існує з 1993 року і регулюється постановою Кабміну “Про створення державного спецфонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях”.
“Всім відомо, що у нас вже багаторічна суперечка з авіаслужбами саме з приводу цих зборів. Спір, який розглядається в судах. В судах він, тому що наші позиції радикально розійшлися щодо законності і методів стягнення цього збору, цільового призначення та всіх інших обставин”, – говорить Мірошников.
Державний збір розраховується на кожного пасажира, який вилітає з аеропорту: 0,5 долара – якщо внутрішній рейс, і 2 долари – якщо міжнародний, а також за кожну тонну вантажу: 2,5 долара на внутрішніх рейсах і 10 доларів – на міжнародних.
“Збір цей прописаний в 819 постанові Кабміну, сума його вказана. Сама процедура потребує вдосконалення, але цей документ діє і його треба виконувати”, – відзначають в прес-службі Державіаслужби.
Як заявив президент авіакомпанії під час недавньої прес-конференції, в компанії провели юридичний аналіз, який показав, що збір перестав відповідати нормам українського законодавства.
“Збір дійсно існує з 1993 року, регулюється постановою Кабміну. Але в 2011-2012 році кардинально змінилося законодавство, були змінені податковий і повітряний кодекси і звичайно після прийняття цих документів то регулювання, яке існує до цих пір, перестало відповідати кодексу”, – заявив на прес-конференіі партнер юридичного бюро “ECOVIS Бондар і Бондар” Олег Бондар, який захищає МАУ в суді.
На думку МАУ, Державіаслужба самостійно визначила порядок і термін оплати зборів, що виходить за межі її повноважень, тому що такими повноваженнями наділяється виключно Кабмін.
У судовій вирішенні МАУ посилається на те, що даний збір не вказано в Податковому кодексі. А оскільки Податковий кодекс має вищу юридичну силу над наказом Державіаслужби, то оплаті не підлягає.
Захист МАУ наполягає на тому, що Державіаслужба взагалі не має права “виставляти суб’єктам авіаційної діяльності рахунки з оплати державних зборів”, оскільки немає таких законів, які наділяли б її цим правом і функціями.
При цьому в Повітряному кодексі чітко вказується, на що йде збір. Згідно зі статтею п. 4 ст. 12 “Здійснення загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях” за рахунок цього збору фінансується участь України в міжнародних авіаційних організаціях.
Там же в 8 пункті сказано, що платежі є обов’язковими для всіх суб’єктів авіаційної діяльності.
У МАУ ж заявляють, що готові виплатити збір, як тільки нормативні акти будуть приведені в порядок відповідно до законодавства.
“Сам порядок стягування вимагає, щоб його вдосконалили. Ця робота вже почалася в Державіаслужбі, зараз у нас проходить обговорення змін до відповідної урядової постанови №819. Ми відкриті до всіх пропозицій від учасників ринку, готові обговорювати, виробляти позицію і починати реєстрацію документа зі змінами в цій постанові”, – говорить Кустовська.
Стягуємо, але не віддаємо
За словами Мірошникова, МАУ перестала виплачувати даний збір в 2014 році.
МАУ його платила фактично до заходу в цю компанію Арона Майберга та Ігоря Коломойського – співвласників МАУ. Як тільки вони стали господарями цієї компанії, а Главою Державіаслужби став їх колишній співробітник Антонюк, почали виникати питання щодо цього держбору і з’явилися адміністративні важелі для уникнення оплати. При попередньому уряді вони собі такого не дозволяли і платили все”, – говорить президент авіакомпанії UM Air Родриг Мерхеж.
При цьому до 1 березня 2016 року в розшифровці ціни квитка МАУ значився в тому числі і спірний держзбір, який компанія продовжувала стягувати протягом двох років, навіть після того, як вирішила його вважати незаконним.
“Зараз вони сперечаються з державою, повинні вони його платити чи ні. Припустимо, держава не має рації. Навіщо тоді МАУ вимагає його у пасажира? Суд таки не виніс постанову, що МАУ має його привласнити. Він або належить державі, або пасажиру. Заморожуйте його на рахунку і повертайте пасажиру”, – додає Мерхеж.
Чого очікувати далі, поки не ясно.
“На 6 червня призначено тільки попереднє засідання суду. Ми не можемо прогнозувати, що вирішить суддя, але в будь-якому випадку, ми будемо боротися за те, щоб боржники виплачували суми, які вони зобов’язані платити за законом”, – заявила Кустовська.
В цілому цей прецедент може мати і більш серйозні наслідки для Державіаслужби, адже будь-яка компанія може вирішити, що вона більше не зобов’язана виплачувати збори і точно так же може звернутися до суду, особливо, якщо МАУ зможе оскаржити наказ.
У бюджеті на 2016 рік прописано, що від надходжень до спецфонду фінансування витрат на авіаційну діяльність, держава очікує 188,9 млн грн. Через позицію МАУ, сума надходжень може бути значно менше.
МАУ – основний наповнювач цього фонду, і якщо збір не буде виплачуватися, Україна ставить під загрозу безпеку польотів, не виплачує членські внески в міжнародні організації, що загрожує їй виключенням з них”, – додає Мерхеж.
З іншого боку, якщо Державіаслужба зацікавлена в швидких надходженнях за держборгом і лібералізації авіаринку, доведеться якомога швидше вирішити питання зі змінами до нормативних актів, щоб у компаній на кшталт МАУ більше не залишалося лазівок для несплати боргів.
У будь-якому випадку, якщо МАУ виграє суд, про лібералізацію ринку на якийсь час доведеться забути, а більш дрібним авіакомпаніям доведеться потіснитися і втратити ту незначну частину маршрутів, яку вони мають зараз.
Федір Попадюк
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас