Рецепт реформаторського супу для України від "шефа" МВФ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рецепт реформаторського супу для України від "шефа" МВФ

Казна та Політика
933
Ключовий кредитор країни – МВФ для виділення чергового траншу кредиту наполегливо порекомендував владі України переглянути податкове законодавство, пом’якшити банківські обмеження, удосконалити роботу з держактивами і показати результати боротьби з корупцією.
Питання відносин України з основним кредитором – Міжнародним валютним фондом повернулося до порядку денного політичного життя країни. МВФ засумнівався в здатності Києва проводити реформи і ефективно боротися з корупцією. Якщо півроку тому директор-розпорядник Фонду Крістін Лагард розповідала, як «Україна своїми реформами здивувала світ», то на минулому тижні чітко дала зрозуміти українській владі – програму співпраці ось-ось зупинять. «Фонду буде складно продовжувати програму співробітництва в разі, якщо не будуть продовжені реформи, а боротьба з корупцією буде припинена», – дипломатично заявила Лагард.
Не змусив себе чекати і посол США в Україні Джеффрі Пайетт. «Заява МВФ – це ще один аргумент на користь завершення перезавантаження орієнтованого на реформи українського уряду і нульової терпимості до корупції», – підкреслив посол, збентеживши весь український політикум терміном «перезавантаження уряду».
Захвилювалися і перші особи держави. Президент Петро Порошенко і прем’єр-міністр Арсеній Яценюк публічно в черговий раз принесли присягу на вірність реформ і нетерпимості до корупції.
Прем’єр анонсував нову програму роботи уряду на 376 пунктів, а глава держави навіть подзвонив Лагард. У підсумку народилася ідея «дорожньої карти» першочергових реформ української влади. Цей документ, по всій видимості, покликаний доповнити коаліційну угоду проєвропейської більшості в парламенті і інші заяви різних гілок влади про наміри здійснювати швидку трансформацію національної економіки та системи держвлади.
Міністр фінансів Наталія Яресько повідомила, що над дорожньою картою реформ «вже працюють» – і уряд, і Адміністрація президента. Причому охоплює вона першорядні питання розвитку економіки і держуправління, включаючи приватизацію і антикорупційну політику в частині, наприклад, електронного декларування доходів чиновників.
Словом, про МВФ говорили багато, включаючи тих, хто зазвичай критикує владу за надмірну любов до кредитних ресурсів. Один з них – екс-міністр фінансів, народний депутат Віктор Пинзеник на своїй сторінці в Facebook написав: «Нам не обійтися без кредитів МВФ».
Пігулка від МВФ виявилася гіркою, але ефективною. Перспектива побачити замок на дверях штаб-квартири ключового кредитора розворушила Київ і змусила не тільки над «дорожньою картою» реформ подумати, але і поквапитися з меморандумом про другий перегляд програми співпраці EFF, схваленої Фондом рік тому і за якою ми розраховуємо отримати 5,8 млрд дол. в поточному році.
Проекти меморандумів у великих кількостях вже «гуляють» по українських ЗМІ. Але наскільки їх варіанти «остаточні» – питання. В Вашингтон ще нічого не відправляли. Джерела кажуть, що папери з підписом перших осіб держави можуть відіслати в МВФ не раніше 16 лютого – дати звіту уряду у Верховній Раді.
А ось з Вашингтона пакет пропозицій Київ уже отримав. На допомогу українським реформаторам Фонд вислав не меморандуми, а дві великих доповіді – щодо податкового кодексу та управління держактивами, які за точністю приписів нагадали куховарську книгу.
У Фонді, звичайно, підкреслили, що документи є рекомендаціями, і справа України прийняти їх або відхилити. Але ціна вільного поводження з рецептурою відома: не скористаємось порадою – відкотимося до економічної рецесії, ще більш глибокої девальвації гривні і нового витка політичної турбулентності. І український суп в черговий раз буде зіпсований.
Болісний рецепт податкового оздоровлення
У частині податкових перетворень Фонд вважає за необхідне переглянути підходи до «спрощеного» оподаткування, змінити ставки низки податків, зберегти єдиний соцвнесок, а також ввести прогресивну шкалу оподаткування доходів громадян.
На думку аналітиків МВФ, юридичні особи і платники ПДВ більше не можуть претендувати на «спрощену» систему оподаткування, оскільки така «пільга» стала лазівкою для ухилення від сплати податків.
ЄСВ, впевнені в Фонді, слід платити, причому за досить високою ставкою – 28% проти нинішньої 22%. Різке зниження розміру соцвнеску у Фонді вважають небезпечним, і можливим тільки в разі наявності компенсаторів.
«Компенсувати зниження ставки ЄСВ рекомендуємо шляхом підвищення ставки ПДВ до 21% з 20%, скасування пільгового ПДВ для лікарських засобів (зараз ця ставка становить 7% – ред.), скасування спецрежиму оподаткування для аграріїв, підвищення ставки акцизного податку, податку на прибуток підприємств до 20% з 18%, а також шляхом введення прогресивної шкали оподаткування доходів фізосіб за ставкою 25% для доходів понад 15 тис. грн», – йдеться в доповіді.
Частково «прогресивною» пропонують зробити і ставку податку на прибуток. В умовах різких інфляційних стрибків МВФ вважає допустимим продумати механізм індексації податку на прибуток з урахуванням показника інфляції.
Не менш жорсткою є рекомендація посилити контроль нарахування податкових платежів. У цьому контексті Фонд пропонує піти на безпрецедентний захід – послабити вимоги до банківської таємниці. «Державна фіскальна служба через стуворість законодавства про банківську таємницю може лише отримати банківські виписки, і ті – за приписом суду. При цьому отримана інформація зводиться, як правило, до інформації про залишки на рахунку, – йдеться в звіті. – Для того, щоб зробити реальні кроки по боротьбі з неформальним сектором (тіньовим сектором економіки – ред.), необхідно пом’якшити законодавство про банківську таємницю. Наприклад, зробити так, щоб для отримання інформації досить було тільки відповідного рішення Національного банку».
Не залишилася без уваги і вічна при пошуку додаткових бюджетних доходів тема – акцизів. «Рекомендуємо підвищити протягом двох років акцизи на пиво до 3,10 грн за літр (проти нинішньої ставки в 2,48 грн за літр – ред.), на вино – до 0,1 грн за літр (проти нинішньої ставки 0,01 грн – ред.), на міцний алкоголь до 123 грн за літр (проти нинішньої ставки 105,8 грн за літр – ред.) », – йдеться в доповіді. Реалізацію спирту теж рекомендують обкласти податком з подальшим його відшкодуванням у разі, якщо спирт продається не для виробництва алкогольних напоїв.
А ось ставка акцизу на нафтопродукти, на думку аналітиків МВФ, знаходиться на оптимальному рівні – 13%. Справа залишається за ефективним адмініструванням цього акцизу і боротьбою з контрабандою.
Порядок в держактивах
Рекомендації з управління держвласністю теж грунтовні. По-перше, владі України наказано провести інвентаризацію державної власності, нерухомості і землі. У Фонді переконані, що всі ці багатства навіть не підраховані толком – існуючі реєстри не охоплюють усього масиву наявних розрізнених даних. І тому зараз важко чекати від держави ефективного управління і використання своїх активів. Але приходить час почати це робити.
По-друге, Фонд рекомендував визначити критерії створення та ліквідації державних підприємств та уніфікувати їх звітність. Звітність, на думку МВФ, варто було б представляти раз на рік, причому не на корпоративних сайтах, а в стінах Верховної Ради. Таким чином до управління держпідприємствами будуть причетні всі гілки влади.
Крім того, Фонд підтримав ідею створення одного або декількох держхолдингів, які об’єднали б держкомпанії і управлялися б незалежними директорами, позбавленими політичного тиску. Раніше цю ідею активно лобіювало Мінекономрозвитку, але в силу цілого ряду причин вона так і не розвинулася в будь-яку чітку модель.
Втім, в МВФ теж немає поки єдиного бачення формування холдингів. Найбільш оптимальним виглядає створення декількох структур для управління групами держактивів.
«Недоліком такої моделі є її дорожнеча через необхідність залучення великої кількості кваліфікованих управлінців, а також ризик повернення до існуючого стану справ, коли є певний пласт експертів і управлінців і вони знову приведуть до фрагментарного підходу до управління держвласністю», – відзначають в МВФ.
Важкий компроміс
По суті, Україні дана нова установка на перетворення в найбільш знакових сферах. Про виконання завдань з України потім спитають і поставлять оцінку. Як зазначала міністр фінансів Яресько, «транші не дають без реформ». Але є в пропозиціях МВФ і «тонкі місця», які явно викличуть багато суперечок.
Так, українські банкіри не в захваті від перспектив розкриття частини банківської інформації. «Важко сказати, як буде або може бути реалізована дана рекомендація. У всьому світі в останні роки після світової кризи вимоги до розкриття даних банками для податкового контролю тільки посилюються», – зазначив в коментарі головний економіст відділу стратегічного планування UniCredit Bank Андрій Приходько.
Фінансисти з побоюванням чекають і реакції на зміни «спрощеної» системи оподаткування. На їхню думку, обмеження для «спрощенців» приведуть до зростання тіньового сектора економіки: середній клас підприємців з доходом вище 5 млн грн не перейде на звичайну систему оподаткування. Експерти відзначають, що запропонований підхід МВФ багато в чому «кабінетний», він не враховує можливі наслідки для економіки.
З цим згоден і директор аналітичної групи DA VINCI Анатолій Баронін. «МВФ пропонує шаблонні варіанти, які абсолютно не враховують ситуацію в країні. Так, наприклад, підвищення акцизів на пиво і міцний алкоголь, попит на який традиційно зростає в період криз, призведе до збільшення частки кустарного виробництва спиртного, – зазначає експерт. – Пропозиції МВФ не враховують ті зміни купівельної спроможності, які відбуваються в Україні. Ресурсні можливості наповнення бюджету за рахунок підвищення акцизів вже знаходяться на тій межі, коли введення нових заходів призведе до зворотного ефекту – зниження надходжень до бюджету за рахунок падіння попиту і продажів».
Баронін впевнений, що пропоноване посилення податкового тиску в цілому не дасть позитивного ефекту вже тому, що звузить і без того вкрай нестабільний внутрішній попит на тлі очевидної стагнації зовнішніх ринків для України.
«Мені здається, що з боку МВФ було б простіше ставити конкретні параметри, скажімо, знизити на 1,5% бюджетний дефіцит, підвищити на 2% доходи бюджету, а не пропонувати неробочі рішення, які будуть мати зворотний ефект», – підкреслив Баронін.
На це звернув увагу і доктор економічних наук Анатолій Гулей. Він підкреслив, що прийняти всі пропозиції – нескладно. Складно опрацювати стратегію під кожну цифру і рекомендацію. Відсутність такої стратегії, впевнений експерт, лише додасть турбулентності в ділове середовище, якому потрібні рішення, а не «добрі наміри з минулого».
«По суті пропозиції МВФ – це теж добрі наміри, які повинні бути зустрінуті з нашого боку такими ж добрими намірами знайти компроміс. Потрібно взяти аналітику сьогоднішнього дня і на її основі провести розрахунки, уявити рішення. Пропозиції Фонду – це основа для діалогу», – підкреслив економіст.
Ключовим у цьому діалозі має стати здатність сторін чути аргументи співрозмовника, як і рішучість української влади перейти від обіцянок дій до реального реформування. Двадцятирічна історія взаємин України з Міжнародним валютним фондом, на жаль, повна прикладів гірких провалів. В силу цього зрозуміла обережність, з якою функціонери Фонду дивляться на нові обіцянки Києва. Однак, проблеми у взаєминах не повинні затягнути туманом виняткову важливість мети – перетворення України на успішну в економічному і соціальному аспектах державу. І тут головне, щоб використання безлічі рецептів не зіпсувало суп. Представниця нації, яка розуміє значення точності рецептури і своєчасності дій при приготуванні, – француженка Лагард повинна це також розуміти.
Олеся Сафронова
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас