Як позначиться на перспективах України відмова від грошей МВФ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як позначиться на перспективах України відмова від грошей МВФ

Казна та Політика
768
Міжнародний валютний фонд (МВФ) зробив дипломатичне попередження українським депутатам про те, що готовий розірвати домовленості про надання фінансової допомоги Україні в 2016 році.
Приводом для обурення представників Фонду стали вчорашні баталії у Верховній Раді щодо голосування за запропоновані Кабінетом міністрів проекти Податкового кодексу і Держбюджету на наступний рік. Після того як нардепи заслухали законопроекти, спікер Верховної Ради Володимир Гройсман закрив позачергове засідання парламенту, повідомивши, що створюється робоча група, яка доопрацює проекти законів, відповідно до зауважень народних депутатів.
“Із занепокоєнням вчора спостерігали дискусії в парламенті, якими фактично відкинуті пропозиції уряду щодо нового Податкового кодексу та проекту Держбюджету на 2016 рік, – наводяться в повідомленні слова першого заступника директора-розпорядника МВФ Девіда Ліптона. – Ухвалення бюджету, який відхиляється від цілей програми [EFF] на 2016 рік і середньострокової перспективи, перерве програму і неминуче порушить пов’язане з нею міжнародне фінансування”.
Для того щоб не зірвати надання Україні третього і четвертого траншів фінансової допомоги, за словами Ліптона, бюджет має бути побудований таким чином, щоб знизився загальний дефіцит Держбюджету до 3,7% ВВП. І одночасно мають бути скорочені державні видатки, скасовані пільги та розширена податкова база.
Наша пісня гарна…
Україні не вперше відмовлятися від програми підтримки МВФ, цей серіал триває ще з 1997 року. Тоді уряд відмовився виконувати низку умов Фонду після трьох років співпраці. 1994-го МВФ вирішив надати на системні перетворення в економіці близько $392 млн. На початку 1995-го схвалив річну програму stand-by і направив на це $1,57 млрд. 1996 року в межах другої річної програми stand-by МВФ вирішив виділити ще $867 млн. І ось у середині 1997 року, коли заговорили про розвиток економіки та реалізацію структурних реформ, на що МВФ готовий був виділити ще $542 млн, українська влада відмовилася від допомоги. Хоча перший транш у межах цієї третьої річної програми stand-by у розмірі $49 млн Україна отримала.
1998-2002 рр. Україна зобов’язалася виконувати програму розширеного фінансування, під яку МВФ виділяв $2,6 млрд. Програма кілька разів гальмувалася через нездатність уряду здійснити дерегуляцію ведення бізнесу, пенсійну реформу та реформи у сферах енергетики і сільського господарства. Половину кредиту Україна все ж таки взяла.
У розпал фінансової кризи МВФ схвалив дворічну програму stand-by на 2009-2010 роки, передбачивши $16,4 млрд. На ці гроші уряд обіцяв провести реформу в енергетичній галузі: оздоровити НАК Нафтогаз, підвищити ціни на газ і електроенергію, очистити банківську систему від нездорових банків, націоналізувавши при цьому системні банки. Через політичні протистояння між різними гілками влади зобов’язання повною мірою виконані не були, хоча Україна встигла отримати на це $10,5 млрд. Восени 2009 року, коли через політичні ігри не вдавалося ухвалити Держбюджет на 2010 рік, МВФ заморозив програму. Перезапустити її спромоглися тільки влітку 2010-го, сума майбутнього стабілізаційного кредиту була збільшена до $15 млрд. Після отримання приблизно $3,4 млрд Рада директорів МВФ припинила фінансування через відсутність прогресу у виконанні умов програми.
Після Революції гідності, що призвела до зміни влади, МВФ погодився протягом 2014-2015 років профінансувати заходи, орієнтовані на стабілізацію економіки та реформи. Україна отримала $4,6 млрд.
Після загострення воєнних дій на сході держави стало зрозуміло, що передбачених раніше заходів недостатньо. І на початку 2015 року програму stand-by переглянули. Нова програма Extended Fund Facility передбачає необхідність проведення в Україні низки ключових реформ, зокрема у сфері енергетики, банківської та податкової систем, державної служби. Ключові завдання – скорочення державних витрат, боротьба з корупцією й ефективне керування економікою. Рада директорів МВФ схвалила виділення $17,5 млрд і вже встигла направити два транші у $5 млрд і $1,7 млрд відповідно. Умови та обсяги виділення наступних траншів залежать від ступеня виконання українською владою критеріїв програми. Очікувалося, що до кінця поточного року Україна має отримати ще два (щоквартальні) транші загальною сумою $3-$4 млрд, але підстав для подальшого фінансування у МВФ не побачили.
Як прожити без грошей
Те, що заплановані фінансові надходження від МВФ до уряду поточного року не дійдуть, стало зрозумілим, ще коли через конфлікти між Міністерством фінансів України та Комітетом Верховної Ради з питань оподаткування не вдалося вчасно затвердити новий Податковий кодекс, без ухвалення якого Кабмін не міг прописати Держбюджет-2016.
На думку опитаних НВ експертів, навіть за несприятливого розвитку ситуації МВФ навряд чи розірве програму фіндопомоги повністю. Ймовірніше, її буде заморожено до того моменту, поки українська сторона знову не почне виконувати умови EFF. Але довго прожити без грошей МВФ, зберігаючи економічну стабільність, уряду не вдасться, і країну поглине ще більша економічна криза.
“Контролювати процеси буде дуже важко. Ми фактично повторимо сценарій 2014, 2015 років. У нас буде суттєва девальвація національної валюти, й уникнути її буде неможливо. Валютний ринок і так ще дуже зарегульований, тож у Національного банку вже не буде можливості далі закручувати гайки [як це було зроблено на початку 2015 року]. Природно, відразу зреагують ціни. Нинішня 40%-на інфляція є наслідком саме девальвації”, – пояснює головний економіст ІК Dragon Capital Олена Білан.
Звісно, ці процеси відбудуться не відразу, адже Національний банк ще має буфер у вигляді резервів. Але, як говорить Білан, враховуючи зростання негативних економічних та девальваційних очікувань у наших агентів, у бізнесу і населення, надовго резервів не вистачить – це питання кількох місяців.
Незважаючи на економічну дестабілізацію, українців може очікувати гальмування здійснення реформ і впровадження затверджених раніше механізмів подолання корупції. Адже, як вже неодноразово заявляли українські та міжнародні експерти, ті зміни, що спостерігаються в країні, приймалися лише під тиском МВФ і українських громадських організацій.
“Є приклади країн, які відмовилися від допомоги МВФ – і кризи не сталося. Але для цього потрібно робити різкі кроки і змінювати законодавство та підходи до керування державою. За умов застабілізованості [за відсутності системних реформ] без коштів МВФ нам не прожити”, – говорить керівник податково-юридичної практики Ernst & Young Володимир Котенко.
У попередні роки українська влада припинила виконувати свої перші обіцянки, як тільки стабілізувалася макроекономічна ситуація. Положення економіки дозволяло їм виходити на зовнішні ринки запозичень і залучати кошти у кредиторів, хоч і коштували такі кредити значно дорожче, порівняно з кредитами МВФ. Поточна ситуація відрізняється тим, що при економічної стабілізації ринки запозичень для нас закриті, говорить Белан. Україна, навіть за умови співпраці з МВФ, не зможе залучати кредити мінімум до 2017 року. А якщо втратить підтримку Фонду, то будуть розірвані і ті домовленості, які вдалося укласти в минулому році. “Американські кредитні гарантії, макрофінансову допомогу ЄС ніхто не відкриває, якщо ми поза програмою ГО”, – заявила раніше міністр фінансів України Наталія Яресько.
Також не слід забувати, говорять співрозмовники НВ, що в минулому Росія не вела військових дій на території України і не вимагала погашення кредиту в розмірі $ 3 млрд. Держава-агресор неодмінно скористається ситуацією, якщо Україна втратить підтримку МВФ, урядів США і ЄС.
Леся Виговська
За матеріалами:
НВ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас