Костянтин Лікарчук: «Прем'єр абстрагувався від проблем митниці» — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Костянтин Лікарчук: «Прем'єр абстрагувався від проблем митниці»

Казна та Політика
585
Труднощі з призначенням заступників голови Державної фіскальної служби, відповідальних за митницю, в Україні вже набувають циклічного характеру. Після зміни влади на цю посаду призначили Віталія Науменка, який в результаті не спрацювався з інвестбанкіром Ігорем Білоусом, але пішов без гучних заяв і викриттів.
Наступним призначенцем став Анатолій Макаренко, згодом відсторонений після резонансних звинувачень з боку прем’єр-міністра Арсенія Яценюка та ініційованого ним розслідування, суть і результати якого так і залишилися загадкою для широкої громадськості.
Після звільнення самого Білоуса Мінфін ініціював грандіозний конкурс на заміщення цієї вакансії – за участі міжнародних HR-компаній, з прямими трансляціями і залученням громадськості. У результаті пост глави ДФС обійняв ще один виходець із бізнесу Роман Насіров.
Однак конструктиву у взаємодії Податкової та митниці не додалося: керівництво фіскального відомства знову оточують скандали. Заступник голови ДФС Костянтин Лікарчук, по суті так і не отримавши доступу до реального управління митницею, «гучно» пішов з посади, опублікувавши після свого відсторонення компромат на безпосереднього начальника. Інформація про лондонську квартиру Романа Насірова, не зазначену в податковій декларації, за європейськими стандартами, могла б спричинити відставку чиновника такого високого рангу.
Forbes поговорив із Костянтином Лікарчуком уже після його звільнення, обговоривши можливі причини відставки, розподіл ролей у ДФС і вплив на цей процес перших осіб держави. Поговорили ми і про те, чому митникам так складно ужитися під одним дахом із фіскалами; яка митниця дійсно потрібна бізнесу, а яка – державі; і де знайти точку перетину цих інтересів.
– Після революції в Податкову і митницю прийшло кардинально нове керівництво – вихідці з бізнесу. Однак у кращий для бізнесу бік нічого не змінилося, проблеми швидше посилилися. Було проведено новий конкурс, на якому обрали нового главу ДФС, причому вибирала його нібито «громадськість». А новий глава ДФС отримав двох помічників – у тому числі й вас. І знову бізнес запевняє: «нічого не змінюється». У чому тут, на ваш погляд, проблема: у відсутності політичної волі у вищого керівництва країни чи в тих людях, які приходять на роботу в ДФС?
– У даному випадку навколо конкурсу було багато шуму. У підсумку громадськість надала право вибору прем’єру, і, виходячи з його рекомендацій, бізнес знову отримав не ту людину.
- Я не розумію, чому ви вважаєте, що громадськість дала вибір прем’єру. Мені здається, що всі ці конкурси досить маніпулятивні. Це моє особисте враження.
– Хто в такому разі грав визначальну роль у призначенні нового глави ДФС – Кабмін чи Адміністрація президента?
- Важке питання. Чесно кажучи, я думаю, вони рівною мірою впливали на призначення керівництва ДФС. Враховуйте і те, що в будь-якому випадку ДФС призначається Кабміном, тому Кабмін, безперечно, мав грати – і відігравав – велику роль.
– Вас вибирали в АП?
- Не зовсім так. Конкурс проводився на замовлення Адміністрації президента, але в мене були співбесіди, в тому числі, і з прем’єр-міністром.
– Які прем’єр ставив перед вами завдання на цій співбесіді?
– Прийшовши в ДФС, ви спочатку намагалися більш лояльно висловлюватися про процеси, що відбуваються на митниці. Коли ви зрозуміли, що спроби якихось змін зустрічають опір?
- Практично відразу. У перші кілька днів.
– На рівні департаментів чи вищого керівництва?
- І те, й інше.
– Як це проявлялося?
- Це проявлялося таким чином, що 5 травня нас призначили, а 6-го Насиров уже забрав у мене з підпорядкування міжнародний департамент, який в основному обслуговує митницю. Зробив він це без особливих пояснень цього процесу і без фахових коментарів на цю тему. Потім через два дні він представив мені Геннадія Романенка і сказав, що кадрові питання стосовно митниці мені треба погоджувати з ним. Ну і ось відтоді все й почалося. У мене не було ніякого бажання узгоджувати щось із Романенком, тим більше, що мені при призначенні декларувалася незалежність кадрової політики на митниці.
– Після того, як ДФС номінально перейшла під керівництво Мінфіну, щось змінилося?
- Ні, нічого не змінилося.
– У Міністерстві фінансів була людина, яка курирувала роботу ДФС?
- Наскільки я розумію, це була Олена Макеєва.
– З вами хтось із Мінфіну намагався спілкуватися?
– Коли ви намагалися впроваджувати якісь зміни, чим керівництво ДФС аргументувало блокування прийнятих вами рішень?
- Нічим. Там аргументації особливої з питань митниці немає.
– В тому числі, у Міністерстві фінансів?
- Саме в Міністерстві фінансів, насамперед. На рівні Насірова теж.
– З чим пов’язана така позиція – з небажанням щось змінювати чи з нерозумінням процесів, що відбуваються?
- Я думаю, і з тим, і з іншим. Нерозуміння, насамперед, і з якихось причин – небажання. Чому саме – знову ж таки, можна тільки здогадуватися.
– Ви намагалися виносити проблеми на рівень міністра?
- Так. Але Наталія Яресько абстрагувалася від тематики митниці.
– З прем’єр-міністром були розмови?
- Він теж абстрагувався від цього.
– Тобто митниця повністю знаходиться під контролем Насірова і Романенка?
- Так.
– Що ви можете сказати з приводу заяви Романа Насірова про те, що Геннадій Романенко допоміг провести люстрацію і пішов?
-З приводу «пішов» – не буду коментувати. За моєю інформацією, навіть кабінет у нього там досі є. Він як виконував неформальні функції з керівництва митницею, так їх і виконує. А ось із приводу люстрації – це комічно. Сам Романенко потрапляє під люстрацію. І в Насірова виходить, що люстрований Романенко допоміг провести люстрацію. Мені здається, в даному словосполученні криється глибокий алогізм.
– Коли ви зрозуміли, що вас хочуть усунути від керівництва?
- Наприкінці липня…
– Які події цьому передували?
- Були мої публічні звернення до президента з описом значної частини тих проблем, які ми зараз обговорюємо в деталях. Різниця в митному оформленні на різних митницях, кадрові проблеми. Я це все на нараді президента з главами обладміністрацій висловлював публічно. Можливо, це вплинуло.
Можливо, діяльність, яка в мене зі словами не розходилася і яку мені доручали проводити. Мабуть, тоді всім стало зрозуміло, що це дійсно так і буде, і я буду це протискати, і тому нам з ними не по дорозі.
Перший раз у мене забрали повноваження постановою Кабміну від 22 липня, яку було опубліковано 6 серпня. З постанови вилучили поняття державної митної справи і всі мої кадрові повноваження в частині подань на призначення і звільнення начальників митниць і митних постів. А все інше відбулося вже потім.
– Навіщо було передавати вам в управління санаторій, відбираючи всі департаменти? Чому відразу не звільнити?
- Вони, мабуть, намагалися звільнити мене тиждень тому. У них не вийшло – і вони вирішили пожартувати. Жарти іноді бувають не смішними.
– Які основні проблеми з митницею, на ваш погляд, зараз заважають бізнесу?
- Бізнесу заважає розвиватися те, що у нас існує нездорова система тарифного регулювання з різними тарифами на різних митницях. У нас просто є можливість оформити дорожче тут, а дешевше там. Для легального бізнесу ця ситуація дуже некомфортна. Всі скаржаться, що замість першого методу оформлення, коли ми беремо контрактну вартість за основу митної вартості, постійно їх кидають на 6-й метод – це коригування митної вартості за певними критеріями, які бізнесу незрозумілі.
Саме так система функціонує в Європі: товар запускається в країну, що супроводжується серйозною роботою, в тому числі, щодо митної вартості. Але, в принципі, запускається більшість ввезених товарів. А вже коли бізнес далі ці товари продає, то приходить перевіряючий орган і дивиться, куди і за якими цінами всі вони були реально продані. І вже на підставі цього приходять до якихось висновків щодо правильного оформлення митної вартості.
Бізнес чекає саме такої моделі, так йому буде легше працювати. Але впровадити її без кардинальної реформи ДФС неможливо.
– Як би ви оцінили втрати бюджету від непрозорої роботи митниці на даний момент?
- Я думаю, що від 15 до 50% від щомісячних надходжень митниці – це втрати державного бюджету. Дуже складно оцінити, але десь саме в таких межах, хоча вони й дуже широкі. Насправді оцінку зробити складно, але я думаю, що з нинішніми обсягами експорту та імпорту бюджет втрачає від 3 до 9 млрд грн щомісяця.
– Ви побачили спектр проблем митниці. За наявності політичної волі наскільки складно їх подолати?
- Не складно.
– Що потрібно зробити?
- У першу чергу потрібно вивести митницю з ДФС, призначити нормального керівника, дати йому повноваження. Дати ті ж інструкції, що й мені. І через півроку запитати про їх виконання. Я впевнений, що всі будуть вражені – у позитивному значенні.
– У чому проблема спільного існування Податкової та митниці?
- Головна проблема в тому, що Податкова і митниця виконують різні функції. На митниці є ще дві важливі функції, які до податків не мають ніякого відношення. Це – функція забезпечення безпеки кордону і функція сприяння міжнародній торгівлі. Ніякого фіскального навантаження ці функції не несуть. Вони чужі для державної фіскальної службі.
Це повинні бути інституційно два різних органи. У них можуть бути спільні бази даних, спільні заходи (перевірки) – щоб не перевантажувати бізнес. Але функціонально – це різні органи, і в них різні завдання.
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас