Український автопром: чого чекати в 2015 році
У січні українські автозаводи, за даними галузевої асоціації “Укравтопром”, випустили всього 352 машини – майже в 10 разів менше, ніж рік тому, і на 30% менше, ніж у грудні-2014. Майже дві третини виробництва – 224 авто (-12,8% до грудня і -93% до аналогічного показника минулого року) – припало на “легковики”. Їх у січні випускав лише один завод – “Єврокар” Олега Боярина, який займається великовузловим складанням марки Skoda.
Інші великі українські автовиробники з початку року простоюють: Запорізький автомобілебудівний завод (ЗАЗ) Таріела Васадзе, “Богдан”, Олега Свинарчука, Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ), що входить до групи “АІС”, підконтрольної Дмитру Святашу та Василю Полякову, не випустили жодного автомобіля. КрАСЗ зупинив виробництво ще в серпні минулого року: “АІС” переорієнтувалася на імпорт китайських Geely. Корпорація “Богдан” перестала випускати легкові авто в червні-2014 і відтоді виробляє автобуси та комерційні машини. Найдовше тримався ЗАЗ: ще в листопаді-2014 завод, за даними “Укравтопрому”, випустив 212 машин, але вже в грудні з конвеєра ЗАЗ вийшло лише три легкові автомобілі.
Глибока заморозка
Ситуація не нова: у січні українські автовиробники досить часто йдуть у відпустку через низький попит і затовареність складів після свят, розповідає старший аналітик ІК “Арт Капітал” Олексій Андрейченко. У січні-2015 в Україні було реалізовано всього 2,6 тис. автомобілів, що в 4,6 рази менше, ніж рік тому. Проте цього року канікули можуть затягнутися. “Поки немає передумов для відновлення роботи “Богдан Моторс” і КрАСЗ. ЗАЗ може почати випуск до березня, – говорить Андрейченко. – ЗАЗ і “Богдан Моторс” робили ставку на дешеві автомобілі, а цей сегмент через фінансову кризу просів більше від інших, продажі бюджетних авто в минулому році впали більше, ніж в середньому по ринку”.
Легше, ніж іншим, “Єврокару”: через низьку вартість робочої сили та відсутність імпортних мит “єврокарівські” автомобілі на 10-15% дешевші від європейських марок аналогічного класу – як тих, що збирають в Європі, так і тих, що збирають в Росії, розповідає Андрейченко. Втім, проблеми є і у компанії Олега Боярина: торік “Єврокар”, за даними “Укравтопрому”, скоротив випуск в 3,2 рази до 2013 року – до 3649 машин.
Очікування на 2015-й поки песимістичні: Андрейченко прогнозує падіння випуску на 37% до 18 тис. авто. “Найгірше становище у “Богдан Моторс”, який програв суд Укрексімбанку і може почати процедуру банкрутства, яка, втім, може звестися до санації”, – резюмує він.
Чи є перспективи? “На жаль, варто констатувати, що в Україні немає не тільки внутрішнього ринку збуту, достатнього для існування автовиробництва, закритий також єдиний донедавна зовнішній ринок – Російська Федерація”, – заявляв Delo.UA голова наглядової ради ПрАТ “Єврокар” Олег Боярин.
Девальвація чи бюджет?
Допомогти українському автопрому може девальвація, вважає Андрейченко: попит на автомобілі ЗАЗ, JAC і Geely українського виробництва може відновитися, якщо на них буде готовий перейти покупець середнього класу, розуміючи, що девальвація незворотна, і вона ж зробила іномарки непосильно дорогими на невизначений термін. “Завдяки девальвації з’являються експортні можливості: серед потенційних ринків – країни СНД поза Митним Союзом та Близький Схід”, – говорить він.
Виробники більше розраховують на традиційний для України спосіб вирішення проблем автопрому – держпідтримку. “Укравтопром” в середині грудня 2014 р. відправила відкритий лист міністру економічного розвитку Айварасу Абромавічусу, який відразу після призначення міністром на початку грудня зазначив, що не вважає за необхідне підтримку автопрому державою. 15 січня в Мінекономіки відповіли, що для підтримки вітчизняного автопрому вже є низка законодавчих ініціатив, у тому числі запланована розробка якоїсь державної цільової програми розвитку вітчизняного автомобілебудування до 2020 року. На цьому листування поки припинилося.
Інна Рослик
За матеріалами: Діло
Поділитися новиною