АПК: регуляторні підсумки року — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

АПК: регуляторні підсумки року

Аграрний ринок
823
Почнімо з поганого. 2014 рік почався і закінчився питанням оподаткування АПК. Ті ж аргументи, та ж сама неясність до останнього дня. Те, що правила гри на основному експортному ринку країни встановлюються за три дні до нового року (причому суттєво погіршуються) – більш ніж ненормально.
Отже, експортерам зерна ПДВ не повертатимуть, принаймні в І кварталі. З 1 січня фіксований сільськогосподарський податок зріс удвадцятеро. Крім того, з 1 січня введено імпортне мито на засоби захисту рослин, насіння, мінеральні добрива, сільгосптехніку та запчастини, які вже й так значно подорожчали через знецінення гривні.
Наразі точно невідомо, якою буде фінальна версія закону про трансферне ціноутворення, чи справді не буде запроваджено оподаткування нерухомості, використовуваної для сільгоспвиробництва, адже багато поправок вносили «з голосу».
Цього року Міністерство аграрної політики поводилося погано. Якщо за підсумками 2013-го ми поставили Миколі Присяжнюку «двійку», то за 2014-й і Ігор Швайка отримує ту ж оцінку. Фактично рік втрачено, нічого путнього чи принципово нового не зроблено. Не роздаватимемо аванси і новому міністрові Олексію Павленку – для початку потрібно побачити, які кроки буде реально здійснено.
Як і в інших галузях, минулого року запит на реформи було задоволено слабо. Частково це пов’язано з пріоритетом розгляду військових законів над іншими, частково – із виборами і загальним настроєм попередньої Ради (ми пам’ятаємо, як навіть найважливіші законопроекти набирали 226 голосів далеко не з першої спроби).
Проте в 2014-му був і позитив. Депутатам удалося реалізувати низку дерегуляційних ініціатив: скасовано сертифікацію зерна та зерносховищ, дозволи на вивезення зерна за межі областей, обов’язковий державний техогляд сільгосптехніки. Та й коаліційна угода вийшла непоганою. Є думка, що вона недостатньо реформаторська, але на те вона і є коаліційною – до неї не увійшли ідеї, які не підходять комусь із учасників коаліції. І головне завдання Ради на сьогодні – реально виконати її, а це вже немало.
Аграрний комітет нової ВР посилився представниками агросектору, проте поки що неясно, чи він працюватиме так само злагоджено і продуктивно, як і комітет минулого скликання. Свого часу завдяки цьому вдалося заблокувати чимало шкідливих для ринку законопроектів і відвертих дурниць.
Депутатам вкрай важливо мати якийсь «імунітет» проти лобізму з боку чиновників, які вже не раз демонстрували, як добре вони вміють зіпсувати будь-яку реформу, вносячи в законопроекти численні правки і гальмуючи спроби зробити українське законодавство простим і однозначним. Наприклад, повалений прапор корупційної Держсільгоспінспекції підхопило інше відомство – Держветфітослужба. Саме від неї залежить, чи, наприклад, корабель із зерном вирушить вчасно, чи простоюватиме, приносячи власникові товару десятки тисяч доларів збитків. Проте настрій у депутатів бойовий, тож цілком можливо, що все нехороше, зокрема й Держветфітослужба, залишиться в минулому році.
Взагалі нардепам доведеться серйозно потрудитися: таки реалізувати плани щодо децентралізації влади, розв’язати, нарешті, проблему реєстрації договорів оренди, забрати у чиновників право втручатися в такі речі, як сівозміна, і дотримати баланс між європейським законодавством та інтересами українських товаровиробників.
Ну а якщо лінія економічної політики Кабміну не на словах, а на ділі залишиться без змін – захопити лідерство на глобальному ринку продовольства, нам усім доведеться докласти ще більше зусиль. Попереду цікавий, хоч і дуже непростий рік!
Володимир Макар, голова Української аграрної асоціації
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас