Підприємство з пропискою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підприємство з пропискою

Казна та Політика
855
У децентралізації чимало складових. Одна з них – бізнес, який повинен стати основою для заробітку, розвитку і натхнення регіонів.
Кабмін розробив проект реформи, і парламент готується голосувати за зміни до Податкового та Бюджетного кодексів. Суть бюджетної та податкової децентралізації полягає в тому, щоб дати можливість регіонам збільшити свої доходи. Уряд передбачає, що інструментами заробітку стануть податок на нерухомість, держмито, екологічний та єдині податки, рента за використання надр, водних і лісових ресурсів і т.д.
Тобто децентралізація поставить регіони у нерівні економічні умови. У одних більше нерухомості, а в інших – ресурсів. Десь промисловість непогано заробляє, а десь вона простоює. Але передбачається, що за рахунок концепції розвитку регіон зможе розвивати свій потенціал. Тобто місцева влада повинна буде вміло розподіляти потоки і робити ставку на ті чи інші сфери економіки ефективну роботу підприємств.
Зрозуміло, неможливо створити для них особливу сприятливу сферу тільки лише зусиллями місцевої влади. Для розвитку підприємництва в першу чергу потрібна державна стратегія. Вона повинна охопити боротьбу з корупцією, пом’якшення регуляторної діяльності, лібералізацію оподаткування. Словом все те, про що влада говорить роками, а депутати коаліційної більшості недавно закріпили в своїй угоді і пообіцяли втілити найближчим часом. Це – база. Але, навіть якщо всі благі починання вдасться впровадити в 2015 р, для успішного розвитку регіонів цього буде мало.
Великий гравець
Після впровадження реформи легко не буде. Припустимо, що центральна влада дійсно зробить все від себе залежне для підтримки підприємництва. Це означає, що до початку активної фази децентралізації місцева влада повинна буде вести себе як керівник венчурного фонду, піарник і маркетолог в одній особі. Необхідно буде створити ефективну програму розвитку, те саме бізнес-плану. Вона повинна буде представити регіон в найкращому світлі як вітчизняним, так і зарубіжним інвесторам. Завдяки цьому можна буде «завести» в регіон великі підприємства. Вони дають велику кількість робочих місць, потік від податку на доходи фізосіб зростає і т.і.
Але в роботі з ними є чимало нюансів. Великі компанії вибагливі в питаннях ресурсів, якості підготовки місцевих спеціалістів, логістики і т.д. Крім того, великий бізнес не сидить на одному місці. Соціальна відповідальність в межах області чи району їх не приваблює, вони глобалізовані і живуть інтересами великих територій. Цю проблему зазначають у найрозвиненіших країнах, у тому числі і в багатій Німеччині.
Ну а, крім того, один великий гравець може змішати всі карти місцевої влади. Його воля може стати головною в регіоні і пошириться на ті сфери, які безпосередньо не пов’язані з бізнесом – політику, соцсектор, освіту, розвиток інфраструктури.
Так що місцева влада нового формату просто не може дозволити собі робити ставку на одного інвестора і роботодавця. Час містоутворюючих підприємств пройшов. Бізнес стає все більш мобільним і, керуючись своїми інтересами, може покинути регіон, в якому все вже збудовано під нього.
Значить зовнішній інвестор – далеко не єдиний об’єкт інтересу. І працювати потрібно з внутрішнім інвестором, з тими, хто готовий відкривати малий і середній бізнес. Тобто місцевій владі належить робити ставку на населення регіону.
Дрібний бізнес – великий прибуток
Зараз в Україні діє більше 1,7 млн. суб’єктів господарювання (малі та середні підприємства та фізособи-підприємці). Кількість значне, але чимало з них приносять нульовий дохід. В Україні занадто складно ліквідувати підприємство. Вони не забезпечують людей роботою, нічого не виробляють, але «роздувають» статистику.
Для порівняння в ЄС діє близько 23 млн. тільки малих підприємств. Вони забезпечують робочими місцями майже дві третини населення, дають більше половини загального обороту і доданої вартості. У США таких фірм – близько 20 млн. У цілому ж майже три чверті всіх підприємств світу – це малий бізнес. Після цього навряд чи варто пояснювати, наскільки важливо його розвиток в кожному окремо взятому регіоні.
Найважливіший ресурс
Децентралізація може, як потопити регіон, так і дозволити йому вийти на високий економічний рівень. У місцевої влади є кілька сфер відповідальності: формування позитивного іміджу, створенням стимулів для того, щоб вкладати, заробляти і витрачати гроші саме на цій території. Вибрати тільки один з цих пріоритетів – крок в нікуди. Але розвивати кожен з них тільки своїми зусиллями вона не може.
Досвід країн, де вже пройшла реформа децентралізації (Данія, Польща, Словаччина і т.д.) показує, що сприятливе бізнес-середовище має формувати трикутник, де сторони – місцева влада, бізнес-спільнота, населення. Саме їх потенціал – найважливіший для регіону. Реформа в інших країнах показала, що за ефективністю цей ресурс важливіше, ніж географічне положення, наявність корисних копалин і родючих ґрунтів. Саме завдяки йому, через 2-3 роки після децентралізації, колись збиткові регіони Польщі змогли підняти рівень життя.
Якщо Україна стане на шлях реформи, нам потрібно зрозуміти, що децентралізація – це бізнес, в якому беруть участь практично всі жителі і кожному відведена своя роль.
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас