A380 долітався


A380 долітався

Концерн Airbus може через три роки зняти з виробництва найбільший у світі авіалайнер A380. Компанія втрачає замовників, надії на азіатський ринок не цілком виправдались. Тепер Airbus доведеться давати знижку на лайнер, а також подумати над розробкою нових, більш економічних двигунів для літака.

Airbus Group NV може зняти з виробництва найбільший у світі лайнер A380 до 2018 року, заявив інвесторам фінансовий директор концерну Харальд Вільхельм, передає Bloomberg. За його словами, в 2014 році європейський авіабудівний гігант не зміг укласти жодного контракту на поставку двопалубного літака. Тепер компанія буде змушена збільшити знижку на лайнер, а також подумати над розробкою нових, більш економічних двигунів для літака. Перед Airbus стоїть вибір: або зробити проект A380 більш економічним (наприклад, розробити нові двигуни для літака – зараз це двигуни Rolls-Royce або GE і Pratt & Whitney в залежності від уподобань замовника), або припинити програму зовсім, пояснив Вільхельм.

Папери європейського авіаконцерну після повідомлень про можливе скасування виробництва лайнера впали відразу на 10,4%, що стало найбільшим падінням за останні шість років.

Втім, пізніше гендиректор Airbus Фабріс Брежьє заявив, що європейський літакобудівник не збирається припиняти випуск A380, пообіцявши, що в кінцевому підсумку на літак встановлять нові, досконаліші двигуни, а також розроблять його подовжену версію.

Провал великої мрії

Аirbus приступив до реалізації програми виробництва нового сімейства аеробусів А380 в грудні 2006 року. На розробку літака, за різними оцінками, пішло близько $25 млрд. Всього у Airbus зараз замовлення на 318 таких літаків. Причому близько 40% замовлень припадає на Emirates Airways.

Раніше ж компанія оцінювала попит на ці літаки приблизно в 5700 одиниць протягом 20 років.

Спочатку здавалося, що оптимістичні розрахунки близькі до реальності. Перший літак А380 компанія Airbus поставила Singapore Airlines в грудні 2007 року. У 2011 році компанія поставила замовникам 26 лайнерів, причому рекордним став грудень, коли до експлуатантам пішли відразу чотири борта.

Однак розрахунок на китайський ринок не виправдався: КНР купила тільки п’ять літаків.

Європейські покупці теж не надто радували.

А 2014 дійсно став провальним для А380. Крім відсутності нових контрактів європейський авіаційний гігант був змушений скасовувати і вже укладені угоди.

У липні 2014 Airbus Industries заявив, що розірвав угоду на $1,7 млрд з японським лоукостером Japan’s Skymark. Контракт на поставку шести А380 superjumbo був укладений лоукостером в 2011 році, проте японський авіаперевізник був змушений відмовитися від угоди через свій ускладнилися економічного становища, викликаного підвищенням цін на імпортне паливо у зв’язку з падінням курсу ієни. Втім, європейському концерну все ж вдалося знайти покупця на два борти з шести замовлених японським лоукостером. «Це відмінний літак, але він працює тільки на правильних напрямках», – відзначає головний виконавчий директор Air France-KLM Олександр де Жуньяк, який сподівається скасувати останнє замовлення на 20 літаків А380 і замінити їх на невеликі моделі.

Перший покупець А380 в Східній Європі – російська «Трансаеро» скасовувати поставки, незважаючи на складне фінансове становище, поки не планує, відзначили «Газеті.Ru» у прес-службі вітчизняного авіаперевізника. Восени 2011 року авіакомпанія і Airbus підписали меморандум про взаєморозуміння на придбання чотирьох таких літаків. Передбачається, що А380 «Трансаеро» матимуть трикласну компоновку салону, розраховану на розміщення близько 700 пасажирів. Постачання літаків почнуться з четвертого кварталу 2015 року. Згідно розцінками Airbus, опублікованими 18 січня 2014, середня ціна літака в цьому році становить $ 389, 9 млн.

З небес на землю

Причинами падіння попиту на двопалубний літак став якраз його розмір, а також вибір авіаперевізниками більш перспективних і економічних широкофюзеляжних дводвигунових лайнерів, відзначають експерти.

«Незважаючи на те, що А380 досить ефективний сам по собі, кількість експлуатантів та кількість маршрутів, на які його можна поставити, чи не дуже велике. Тому для Airbus вигідніше направити свої потужності на А320 і А330, які користуються великим попитом », – говорить « Газеті.Ru » авіаційний експерт, науковий співробітник Вищої школи економіки Андрій Крамаренко.

Компанія просто вирішила перенаправити наявні потужності на більш перспективні напрямки, такі як сімейства А320, А330 і А350, що користуються величезним попитом на ринку, зазначив експерт.

Зміни на ринку підтверджує і статистика Airbus з продажу. Так, продажі флагманської моделі A321 в сегменті вузькофюзеляжних літаків зросли на 20% і тепер складають близько половини від усього обсягу випущених концерном вузькофюзеляжних літаків.

Невтішні перспективи не тільки А380, але і його «молодшого брата» – Boeing 747.

На відміну від сегмента малих і середніх широкофюзеляжних літаків, ринок великих широкофюзеляжних літаків з пасажиромісткістю понад 400 крісел буде скорочуватися, передбачають аналітики Boeing.

Концерн очікує скорочення обсягу продажів з $280 млрд до $240 млрд, а загальне число реалізованих літаків скоротиться з 760 до 620 одиниць. За оцінками Boeing, місткість середнього широкофюзеляжного лайнера на два проходи в найближчі 20 років збільшиться на 20 місць, вузькофюзеляжного – на 10. Літаки стануть довшими, проходи – меншими, відстані між кріслами скоротяться.

Олександр Орлов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «A380 долітався» на Finance.ua - 2.5
В Контексті Finance.ua