Україна почала імпорт вугілля, щоб перекрити нестачу палива — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна почала імпорт вугілля, щоб перекрити нестачу палива

Енергетика
2428
Міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Продан розповів «Капіталу», що вітчизняні енергогенеруючі компанії почали укладати контракти на поставки зарубіжних енергетичних вугіль для потреб ТЕС. «У зв’язку з падінням вуглевидобутку в зоні бойових дій сформувався дефіцит таких марок вугілля, як АТ і Т. Тому енергокомпанії змушені підписувати імпортні контракти», – повідомив він.
Хто і звідки привезе
Договори уклали і збираються ще підписувати ДТЕК, «Донбасенерго» і «Центренерго», заявив Продан. Обсяги законтрактованого вугілля міністр не розкрив, побоюючись «ажіотажу, який може викликати цифра майбутнього імпорту». Але додав: вугілля прийде в Україну з Австралії, Південної Африки, Колумбії, Новій Зеландії. Яким може бути дефіцит вугілля власного видобутку – він уточнити не зміг, пославшись на непередбачуваність ситуації в Донбасі. Міністр не згадав Сполучені Штати в списку країн, які будуть постачати нам вугілля. Хоча в четвер він обговорив із заступником секретаря США з питань торгівлі Метью Мюрреєм і послом США в Україні Джеффрі Пайеттом питання таких поставок. Мюррей акцентував увагу на тому, що від американських компаній є пропозиції з поставки необхідних марок вугілля в нашу країну.
Втім, завозити вугілля з США Україна поки не готова, поділився з «Капіталом» своєю думкою голова Незалежної профспілки гірників України (НПГУ) Михайло Волинець. «У вітчизняних портах недостатньо глибоководних майданчиків для прийому суден тоннажем 100-200 тис. т. А імпортувати дрібні партії по 20-30 тис. т вкрай невигідно», – вважає він.
Волинець наполягає на тому, щоб уряд зробив точний баланс вугілля в країні. «Це не складно зробити, хоча в Міненерговугілля кажуть, що це нереально у зв’язку з бойовими діями», – говорить захисник гірників. На його думку, якщо розрахунки не будуть проведені, в Україні виникнуть схеми, які мали місце в 1990-х і при яких імпорт відбувався через так звані наближені компанії і був непрогнозованим. «Такий підхід нашкодить вугільній галузі та бюджету держави», – переконаний Волинець.
ДТЕК відмовилася від експорту
За інформацією голови НПГУ, вугілля може прийти до нас і з Російської Федерації. Зокрема, компанія Ріната Ахметова ДТЕК змушена була припинити експорт енергетичного вугілля і в даний час завозить його зі своїх шахт в Ростовській області на Луганську ТЕС, уточнив Волинець. У ДТЕК підтвердили цю інформацію. «З серпня частина вугільного ресурсу з ростовських активів ДТЕК – шахтоуправління «Обухівська» – направляється для забезпечення потреб ТЕС ДТЕК в Україні», – повідомили «Капіталу» в компанії.
Там же розповіли, що за сім місяців 2014 р. на шахтах ДТЕК видобуто близько 23,8 млн т. «Це перевищує показник відповідного періоду минулого року, коли видобуток склав 23,6 млн т», – йдеться у відповіді ДТЕК на запит видання. Однак компанія зазнає труднощів з транспортуванням сировини. «Вугілля є в наявності. На даний момент його доставка на підприємства теплової генерації утруднена за порушення залізничного сполучення з причини військових дій. Компанія опрацьовує альтернативні маршрути доставки», – кажуть в ДТЕК.
У компанії не уточнили обсяги, які готові імпортувати в разі дефіциту вугілля, але натякнули, що готові це робити, якщо виникне необхідність, бо ДТЕК не тільки виробник, а й трейдер. За інформацією джерел на енергоринку, з Росії в опалювальний сезон ДТЕК планувала завезти 600 тис. т енергетичного вугілля. «Російські компанії готові нам продавати якісні марки енергетичного вугілля. Їх вартість зросла останнім часом з $ 70 до $ 80 за тонну», – каже Волинець. Але допустити, щоб Україна знайшла вугільну залежність від РФ, не можна, вважає він.
У ПАТ «Донбасенерго» є контракт на поставку для потреб Старобешівської ТЕС 100 тис. т вугільної продукції марки П російського походження по $ 80 за тонну (DAF), говориться в релізі компанії, який надано «Капіталу». Поставка очікується рівномірним графіком протягом вересня нинішнього року. Додатково компанією опрацьовується можливість імпорту у вересні 100 тис. т вугілля марки П з США по $ 100 за тонну (CIF). «Але для відновлення постачання вугілля залізницею на Старобешевську ТЕС необхідно відновити залізничне сполучення на гілці Новий Світ – Менчугове – Іловайськ – Ясинувата», – зазначають в «Донбасенерго».
Хто де
За даними начальника аналітичного відділу державного підприємства «Укрпромзовнішекспертиза» Олександра Крайнікова, в січні-липні 2014 р. вітчизняні шахти видобули 33,8 млн т вугілля енергетичних марок, що на 1% менше рівня 2013 р. З них марки Г – 11,9 млн т, антрацитів – 11 млн т, марки т – 6 млн т. Щорічно в Україні видобувається приблизно 55 млн т енергетичного вугілля, з яких 5-6 млн т експортується. Відповідно, потреба вітчизняної енергетики в вугіллі становить приблизно 50 млн т на рік.
«Якщо подивитися на карту вугільних родовищ, можна побачити, що багато шахт Донецької області і практично всі шахти Луганської знаходяться в зоні ризику у зв’язку з бойовими діями. І тільки такі підприємства, як «Павлоградвугілля» і ще ряд шахт, розташовані на заході Донецької області – в районі Красноармійська, Добропілля, Селидова, не схильні нині впливу АТО», – розповідає Крайник. За його даними, ці підприємства виробили за сім місяців поточного року порядку 2,2-2,5 млн т енергетичного вугілля, а дніпропетровський «Павлоградвугілля» – ще 11,7 млн ​​т, що становить 107% від аналогічного рівня 2013 р. За рік на цих підприємствах буде видобуто близько 24-25 млн т енергетичного вугілля.
Очікуваний дефіцит
Шахти, що знаходяться в зоні АТО, повинні були поставити на потреби енергетики ще 25 млн т. Проте вже зараз очевидно, що підприємства в зоні ризику навряд чи впораються з таким завданням, підкреслив Крайник. На його думку, якщо до кінця року шахти на цій території повністю припинять видобуток, дефіцит вугілля восени-взимку може досягти 9 млн т.
Однак більш реалістично, що частина підприємств все ж зможе продовжити видобуток і в зоні АТО, що може пом’якшити дефіцит вугілля до 4-5 млн т, вважає експерт. За окремими оцінками, такий обсяг зажадає бюджетних коштів на рівні не менше 5 млрд грн.
За даними Волинця, в липні порівняно з аналогічним місяцем 2013 р. падіння видобутку склало 1,8 млн т. «Якщо тенденція падіння збережеться на тому ж рівні до кінця березня, то дефіцит вугілля перевищить 16 млн т», – розповів він.
Чий дорожче
Обіцяний імпорт із США, вважають в «Укрпромзовнішекспертизі», з лишком міг би покрити відсутні обсяги. Питання полягає в тому, наскільки конкурентною буде вартість імпортних вугіль для економіки України. Наприклад, середня ціна американських експортованих енергетичних марок на FOB за п’ять місяців 2014 р. склала $ 85 за тонну. «З доставкою в Україну ціна американського вугілля може досягти $ 125 за тонну», – вважає Крайник.
Для прикладу він наводить ціни на вугілля, які склалися на українському енергоринку. За спостереженнями аналітика, з 15 по 23 серпня вартість якісних антрацитів марок АК виросла в два рази – з 900-1050 грн за тонну до 1800-2000 грн з ПДВ. «Думаю, ціни відбили проблеми видобутку вугілля у донецькому регіоні», – каже Крайник. Менш якісний антрацитовий штиб також подорожчав за вказаний період з 64-750 грн до 1000-1200 грн за тонну.
Цікаво, що експортні ціни за цей період не перетерпіли змін. Марки АК реалізуються компаніями в серпні за стабільними цінами – $ 128-152 за тонну.
Наталія Кабаш
За матеріалами:
Капітал
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас