2429
Україна почала імпорт вугілля, щоб перекрити нестачу палива
— Енергетика
Міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Продан розповів «Капіталу», що вітчизняні енергогенеруючі компанії почали укладати контракти на поставки зарубіжних енергетичних вугіль для потреб ТЕС. «У зв’язку з падінням вуглевидобутку в зоні бойових дій сформувався дефіцит таких марок вугілля, як АТ і Т. Тому енергокомпанії змушені підписувати імпортні контракти», – повідомив він.
Хто і звідки привезе
Договори уклали і збираються ще підписувати ДТЕК, «Донбасенерго» і «Центренерго», заявив Продан. Обсяги законтрактованого вугілля міністр не розкрив, побоюючись «ажіотажу, який може викликати цифра майбутнього імпорту». Але додав: вугілля прийде в Україну з Австралії, Південної Африки, Колумбії, Новій Зеландії. Яким може бути дефіцит вугілля власного видобутку – він уточнити не зміг, пославшись на непередбачуваність ситуації в Донбасі. Міністр не згадав Сполучені Штати в списку країн, які будуть постачати нам вугілля. Хоча в четвер він обговорив із заступником секретаря США з питань торгівлі Метью Мюрреєм і послом США в Україні Джеффрі Пайеттом питання таких поставок. Мюррей акцентував увагу на тому, що від американських компаній є пропозиції з поставки необхідних марок вугілля в нашу країну.
Втім, завозити вугілля з США Україна поки не готова, поділився з «Капіталом» своєю думкою голова Незалежної профспілки гірників України (НПГУ) Михайло Волинець. «У вітчизняних портах недостатньо глибоководних майданчиків для прийому суден тоннажем 100-200 тис. т. А імпортувати дрібні партії по 20-30 тис. т вкрай невигідно», – вважає він.
Волинець наполягає на тому, щоб уряд зробив точний баланс вугілля в країні. «Це не складно зробити, хоча в Міненерговугілля кажуть, що це нереально у зв’язку з бойовими діями», – говорить захисник гірників. На його думку, якщо розрахунки не будуть проведені, в Україні виникнуть схеми, які мали місце в 1990-х і при яких імпорт відбувався через так звані наближені компанії і був непрогнозованим. «Такий підхід нашкодить вугільній галузі та бюджету держави», – переконаний Волинець.
ДТЕК відмовилася від експорту
За інформацією голови НПГУ, вугілля може прийти до нас і з Російської Федерації. Зокрема, компанія Ріната Ахметова ДТЕК змушена була припинити експорт енергетичного вугілля і в даний час завозить його зі своїх шахт в Ростовській області на Луганську ТЕС, уточнив Волинець. У ДТЕК підтвердили цю інформацію. «З серпня частина вугільного ресурсу з ростовських активів ДТЕК – шахтоуправління «Обухівська» – направляється для забезпечення потреб ТЕС ДТЕК в Україні», – повідомили «Капіталу» в компанії.
Там же розповіли, що за сім місяців 2014 р. на шахтах ДТЕК видобуто близько 23,8 млн т. «Це перевищує показник відповідного періоду минулого року, коли видобуток склав 23,6 млн т», – йдеться у відповіді ДТЕК на запит видання. Однак компанія зазнає труднощів з транспортуванням сировини. «Вугілля є в наявності. На даний момент його доставка на підприємства теплової генерації утруднена за порушення залізничного сполучення з причини військових дій. Компанія опрацьовує альтернативні маршрути доставки», – кажуть в ДТЕК.
У компанії не уточнили обсяги, які готові імпортувати в разі дефіциту вугілля, але натякнули, що готові це робити, якщо виникне необхідність, бо ДТЕК не тільки виробник, а й трейдер. За інформацією джерел на енергоринку, з Росії в опалювальний сезон ДТЕК планувала завезти 600 тис. т енергетичного вугілля. «Російські компанії готові нам продавати якісні марки енергетичного вугілля. Їх вартість зросла останнім часом з $ 70 до $ 80 за тонну», – каже Волинець. Але допустити, щоб Україна знайшла вугільну залежність від РФ, не можна, вважає він.
У ПАТ «Донбасенерго» є контракт на поставку для потреб Старобешівської ТЕС 100 тис. т вугільної продукції марки П російського походження по $ 80 за тонну (DAF), говориться в релізі компанії, який надано «Капіталу». Поставка очікується рівномірним графіком протягом вересня нинішнього року. Додатково компанією опрацьовується можливість імпорту у вересні 100 тис. т вугілля марки П з США по $ 100 за тонну (CIF). «Але для відновлення постачання вугілля залізницею на Старобешевську ТЕС необхідно відновити залізничне сполучення на гілці Новий Світ – Менчугове – Іловайськ – Ясинувата», – зазначають в «Донбасенерго».
Хто де
За даними начальника аналітичного відділу державного підприємства «Укрпромзовнішекспертиза» Олександра Крайнікова, в січні-липні 2014 р. вітчизняні шахти видобули 33,8 млн т вугілля енергетичних марок, що на 1% менше рівня 2013 р. З них марки Г – 11,9 млн т, антрацитів – 11 млн т, марки т – 6 млн т. Щорічно в Україні видобувається приблизно 55 млн т енергетичного вугілля, з яких 5-6 млн т експортується. Відповідно, потреба вітчизняної енергетики в вугіллі становить приблизно 50 млн т на рік.
«Якщо подивитися на карту вугільних родовищ, можна побачити, що багато шахт Донецької області і практично всі шахти Луганської знаходяться в зоні ризику у зв’язку з бойовими діями. І тільки такі підприємства, як «Павлоградвугілля» і ще ряд шахт, розташовані на заході Донецької області – в районі Красноармійська, Добропілля, Селидова, не схильні нині впливу АТО», – розповідає Крайник. За його даними, ці підприємства виробили за сім місяців поточного року порядку 2,2-2,5 млн т енергетичного вугілля, а дніпропетровський «Павлоградвугілля» – ще 11,7 млн т, що становить 107% від аналогічного рівня 2013 р. За рік на цих підприємствах буде видобуто близько 24-25 млн т енергетичного вугілля.
Очікуваний дефіцит
Шахти, що знаходяться в зоні АТО, повинні були поставити на потреби енергетики ще 25 млн т. Проте вже зараз очевидно, що підприємства в зоні ризику навряд чи впораються з таким завданням, підкреслив Крайник. На його думку, якщо до кінця року шахти на цій території повністю припинять видобуток, дефіцит вугілля восени-взимку може досягти 9 млн т.
Однак більш реалістично, що частина підприємств все ж зможе продовжити видобуток і в зоні АТО, що може пом’якшити дефіцит вугілля до 4-5 млн т, вважає експерт. За окремими оцінками, такий обсяг зажадає бюджетних коштів на рівні не менше 5 млрд грн.
За даними Волинця, в липні порівняно з аналогічним місяцем 2013 р. падіння видобутку склало 1,8 млн т. «Якщо тенденція падіння збережеться на тому ж рівні до кінця березня, то дефіцит вугілля перевищить 16 млн т», – розповів він.
Чий дорожче
Обіцяний імпорт із США, вважають в «Укрпромзовнішекспертизі», з лишком міг би покрити відсутні обсяги. Питання полягає в тому, наскільки конкурентною буде вартість імпортних вугіль для економіки України. Наприклад, середня ціна американських експортованих енергетичних марок на FOB за п’ять місяців 2014 р. склала $ 85 за тонну. «З доставкою в Україну ціна американського вугілля може досягти $ 125 за тонну», – вважає Крайник.
Для прикладу він наводить ціни на вугілля, які склалися на українському енергоринку. За спостереженнями аналітика, з 15 по 23 серпня вартість якісних антрацитів марок АК виросла в два рази – з 900-1050 грн за тонну до 1800-2000 грн з ПДВ. «Думаю, ціни відбили проблеми видобутку вугілля у донецькому регіоні», – каже Крайник. Менш якісний антрацитовий штиб також подорожчав за вказаний період з 64-750 грн до 1000-1200 грн за тонну.
Цікаво, що експортні ціни за цей період не перетерпіли змін. Марки АК реалізуються компаніями в серпні за стабільними цінами – $ 128-152 за тонну.
Наталія Кабаш
За матеріалами: Капітал
Поділитися новиною