2803
В Україні з'явилася компанія, яка готова за 4 місяці побудувати термінал для прийому скрапленого газу
— Енергетика
В Україні з’явилася ще одна компанія, яка виявляє готовність за 4 місяці (!) побудувати термінал для прийому скрапленого газу. Вартість проекту оцінюється в $ 60-65 млн. (!!!)
З 2007 р. Україна не в змозі просунутися в реалізації проекту, який дав би енергетичну незалежність країні. Навіть після старань ДП «LNG термінал», розрахунків іспанської компанії Socoin та польської ILF – перспективи реалізації проекту в Україні виглядають понуро. Однак на тлі цього, деяку різноманітність внесли «стівідорщики» з Південної Пальміри – група терміналів «Трансінвестсервіс» – найбільший в Україні суховантажний порт, який володіє терміналами по перевалці зерна, мінеральних добрив, руди, вугілля, контейнерним терміналом. Серйозний «гравець» вітчизняного ринку, в партнерстві з приватною газопостачальною компанією, що має активи і у видобутку газу – сильна зв’язка для реалізації подібних проектів, чого не скажеш про озвучені цифри проекту….
З 2007 р. Україна не в змозі просунутися в реалізації проекту, який дав би енергетичну незалежність країні. Навіть після старань ДП «LNG термінал», розрахунків іспанської компанії Socoin та польської ILF – перспективи реалізації проекту в Україні виглядають понуро. Однак на тлі цього, деяку різноманітність внесли «стівідорщики» з Південної Пальміри – група терміналів «Трансінвестсервіс» – найбільший в Україні суховантажний порт, який володіє терміналами по перевалці зерна, мінеральних добрив, руди, вугілля, контейнерним терміналом. Серйозний «гравець» вітчизняного ринку, в партнерстві з приватною газопостачальною компанією, що має активи і у видобутку газу – сильна зв’язка для реалізації подібних проектів, чого не скажеш про озвучені цифри проекту….
Мега-плани з Одеси…
Плани виглядають задерикувато, але нічого спільного з реальними цифрами в них не спостерігається, на жаль. Стивідорна компанія «Трансінвестсервіс» (ТІС) розробила план згідно з яким, за короткий термін зможе побудувати термінал для прийому СПГ.
Показники СПГ-проекту ТІС:
Показники СПГ-проекту ТІС:
- Обсяг поставок – 5 млрд.куб.м (~ 20% від загального обсягу імпорту газу Україною). Передбачається, що поставляти газ на термінал будуть Алжир, Туніс!!! і Катар, в перспективі можливо і США;
- Термін будівництва – 4 місяці, але може збільшитися до 16 місяців, залежно від варіанту реалізації проекту;
- Оцінна вартість проекту – $ 60-65 млн., реалізація за рахунок приватних інвестицій, партнером в проекті вказується приватна газопостачальна компанія «Одесагаз».
- Термін будівництва – 4 місяці, але може збільшитися до 16 місяців, залежно від варіанту реалізації проекту;
- Оцінна вартість проекту – $ 60-65 млн., реалізація за рахунок приватних інвестицій, партнером в проекті вказується приватна газопостачальна компанія «Одесагаз».
До причалу, де буде стояти плавучий СПГ-термінал, вже підводиться газопровід, який з’єднає порт з магістральними газопроводами високого тиску, які знаходяться в 7 км від причалу. Компанія ТІС заявляє, що у неї: «… все простіше, швидше і дешевше. ТІС вже підписала меморандум з постачальником плавучого газифікатора, який готовий у найближчі терміни поставити нам термінал в Україні. З «Нафтогазом» зараз підписаний тільки меморандум про бажання ТІС будувати СПГ-термінал. ТІС потрібен договір на резервування потужностей, який забезпечить завантаження терміналу».
«Ціна, яка прораховується сьогодні з урахуванням доставки, регазифікації і подачі в систему – $ 290-360/тис.куб.м», – вказує керівництво ТІС. На тлі всього перерахованого логічним виглядає лише бажання вантажоперевалочнї і газової компаній взяти під контроль новий вид бізнесу, який можливий тільки на чорноморському узбережжі. З реального – це все, на жаль.
Реальні цифри
Реалізація проекту диверсифікації поставок газу в скрапленому вигляді морським транспортом, в форматі «плавучого» приймального СПГ-терміналу, передбачає створення в порту прийому вантажу двох основних складових:
1) плавучого терміналу (сховища), який представляє собою СПГ-танкер з установкою регазифікації на борту – він же плавуча установка для зберігання та регазифікації (англ. – Floating Storage Regasification Unit, FSRU);
2) портової інфраструктури (причальні споруди, система газопроводів) для підключення танкера до розподільних газопроводів і подачі газу в ГТС країни.
Обсяг поставок
«Плавучий» СПГ-термінал, на відміну від «наземного», забезпечує мобільність поставок, мінімальні терміни реалізації та інвестиції у створення необхідних об’єктів інфраструктури, проте має малу продуктивність, в середньому до 4 млрд.куб.м. Окремі «екземпляри» здатні забезпечити відвантаження газу в систему на рівні 6-8 млрд.куб.м/рік. Але зазвичай такі судна розраховані під конкретні проекти і по кілька десятиліть проводять на «проектної точці». Для того щоб взяти в оренду судно-термінал потрібно відстояти в черзі за ним 1-2 роки як мінімум. Друга опція – замовити будівництво нового FSRU, сплатити понад $ 200 млн., і почекати 28-34 місяців (дані Golar LNG Ltd.).
Інша важлива сторона – контрактування обсягів, яке планується на роки вперед. Тим більше, що мова йде про великих постачальників СПГ на світовий ринок, обсяги яких вже розписані на десятиліття. Мова йде про Алжир, Катар, в той час як в Тунісі – ні газу, ні заводу з його скраплення попросту немає. А поставки СПГ зі США можуть стати можливими після 2017 року. Поставки СПГ за довгостроковими контрактами (15-20 років) забезпечують близько 50% поставок газу в такому вигляді на світовий ринок, спотові та короткострокові близько 10%. Але найголовніше те, що будівництву терміналу зазвичай передує підписання контракту на поставку газу, а не навпаки.
Терміни і вартість
Вартість будівництва лише однієї берегової інфраструктури перевищує € 100 млн. І якщо будівельники – підрядники ТІС змогли б вкластися в заявлені терміни по спорудженню газопроводу для підключення до ГТС, то тривалість виконання робіт з будівництва причальних споруд вартістю близько € 200 млн. складе не менше 9-10 місяців.
Витрати на підключення СПГ-терміналу під Одесою раніше оцінювалися на рівні € 113 млн. Мінімальна відстань для підключення терміналу до ГТС України становить близько 65 км.
Згідно з даними ДП «LNG-термінал», які були узгоджені з «Укртрансгазом», газотранспортна частина проекту (підключення до ГТС) передбачала реалізацію в 2 етапи:
1й – будівництво 12 км газопроводу до ГРС Візирка, звідки постачається газ на Припортовий завод та ін. Споживачам регіону, а також близько 30 км лупінга вздовж існуючих газопроводів для поставок газу в напрямку Одеси;
2й – будівництво 23 км газопроводу до КС Березівка (врізка в ГТС України).
Крім усього, оренда плавучого термінал буде коштувати близько $ 700 млн. за 10 років, тобто до $ 70 млн./рік.
Таким чином, вказаної ТІС «оціночної вартості проекту» $ 60-65 млн. буде достатньо лише для часткової реалізації проекту (одна з трьох опцій):
- Для оплати оренди плавучого терміналу строком на 1 рік;
- Або будівництва 50% газопроводу для підключення терміналу до ГТС України;
- Або будівництва 50% газопроводу для підключення терміналу до ГТС України;
- Чи 1/3 частини необхідних портових споруд для з’єднання терміналу з «сушею».
Для порівняння, вартість будівництва наземного СПГ-терміналу в Україні потужністю 10 млрд.куб.м/рік, за розрахунками «Socoin», оцінювалася в € 856 млн., а тривалість не менше 3 років.
Реальний литовський СПГ-проект
СПГ-терміналу в Клайпеді, який буде введено в експлуатацію в грудні 2014 г. включає:
- Плавучий термінал, він же плавуча установка для зберігання та регазифікації (FSRU);
- Причальна платформа довжиною 450 м, стендери та інші потужності;
- Газопровід довжиною 18 км для підключення терміналу до газовимірювальної станції.
Восени 2011 р був обраний формат СПГ-проекту: «плавучий термінал», в порту Клайпеда, потужністю 3 млрд.куб.м/рік при аналогічному щорічному обсязі споживання газу в Литві. Оголошено тендери і т.п.
У 2012 р був підписаний договір, який передбачає, що оренда плавучого терміналу за 10 років обійдеться Klaipedos nafta в $ 689 млн. (Близько 1,791 млрд. літів). Судно буде надано в оренду в 2-й половині 2014 р. Крім того, компанія Hoegh LNG забезпечить управління та обслуговування (ремонт) FSRU, а також право його викупу, після чого судно зможе експлуатуватися ще 30 років.
У 2012 р був підписаний договір, який передбачає, що оренда плавучого терміналу за 10 років обійдеться Klaipedos nafta в $ 689 млн. (Близько 1,791 млрд. літів). Судно буде надано в оренду в 2-й половині 2014 р. Крім того, компанія Hoegh LNG забезпечить управління та обслуговування (ремонт) FSRU, а також право його викупу, після чого судно зможе експлуатуватися ще 30 років.
У лютому 2014 р. було закінчено будівництво FSRU. Танкер «Independence» був побудований в Південній Кореї на верфі HHI на замовлення компанії Hoegh LNG. Восени він буде доставлений в Прибалтику. Вартість берегової інфраструктури складе близько € 200 млн. (690 млн. літів). В січня 2014 р Klaipėdos nafta отримала дозвіл на будівництво причалу для швартовки майбутнього газового терміналу. Згідно з угодою з Klaipedos nafta, підрядник – компанія BMGS (Латвія) – повинна буде завершити роботи з будівництва причальних споруд в жовтні 2014 року.
Місткість FSRU становить 170 тис.куб.м СПГ, що може забезпечити потужність терміналу «на виході» близько 1 млрд.куб.м/рік – на 1-му етапі експлуатації, а надалі максимальна потужність може досягти 2-3 млрд.куб .м/рік. Такий обсяг дозволить поки що частково, а в майбутньому повністю, забезпечити потреби Литви в газі, тим самим – скасувавши монопольне становище поставок російського газу.
Реальна ціна газу доставленого у вигляді СПГ в Україну.
Нинішня індикаційна вартість СПГ на спотовому ринку Європи (LNG Journal, 12 Aug) оцінюється в $ 7,15/MMBtu, тобто близько $ 290/тис.куб.м. Транспортування його в Україну обійдеться ще $ 20-30/тис.куб.м. Оплата послуг проходження Босфору складе не менше $ 10-30/тис.куб.м, а простій танкерів потягне на більш вагому статтю витрат.
Регазифікація СПГ в Україні на новому терміналі буде коштувати не менше $ 30-40/тис.куб.м, а поставка газу в систему обійдеться додатково $ 5-10/тис.куб.м.
Henry Hub (MMBtu) PRICE: $ 3.95 DATE: 12 Aug
Загалом, в сьогодні ціна газу в Україні склала б не менше $ 355/тис.куб.м, але більш імовірно понад $ 400/тис.куб.м. Наївно вважати, що газ отриманий таким способом може бути істотно дешевше реверсного, спотового, і нарешті – російського. Його ціна буде ринковою, але не «шаровою» як цього всі очікують. СПГ – це в першу чергу альтернатива, яка за державної підтримки має шанс стати конкурентоспроможною. Чи потрібна нам така альтернатива?
Хід просування українського СПГ-проекту свідчить про те, що країні потрібен термінал, як опція, але не газ будь-якою ціною. Тому, поки можливості отримання більш дешевого газу з альтернативних джерел не вичерпані, СПГ-термінал навряд чи буде цікавий, навіть в запропонованому фантастичному форматі компанії ТІС.
Олександр Лактіонов, кандидат наук
Головний фахівець з дослідження енергетичних ринків компанії “Смарт Енерджі
Головний фахівець з дослідження енергетичних ринків компанії “Смарт Енерджі
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною
Також за темою
Індія не планує відмовлятись від російської нафти навіть попри мита США — Bloomberg
МАГАТЕ ухвалила резолюцію з вимогою негайної деокупації ЗАЕС
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики