Бюджетна децентралізація: Як поділять податки між регіонами і центром (інфографіка) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджетна децентралізація: Як поділять податки між регіонами і центром (інфографіка)

Казна та Політика
1603
На цьому тижні парламент розгляне кабмінівський законопроект по бюджетній децентралізації, який має посилити фінавтономію регіонів. Це буде першим кроком на шляху до спільної децентралізації, анонсованої Україною на початку року. Згідно з документом, доходи місцевих бюджетів можуть вирости за рахунок передачі частини податків з центру на місця (докладніше див. в інфографіці). Прийняття закону, упевнені в Кабміні, збільшить доходи місцевих бюджетів в 2-3 рази.
Бюджетна децентралізація: Як поділять податки між регіонами і центром (інфографіка)
КИЇВ. Кабмін вирішив ввести нові види міжбюджетних трансфертів – базову дотацію, субвенції на освіту, медицину. Тепер з держскарбниці безпосередньо, а не через місцеві бюджети, як раніше, будуть оплачуватися зарплата медиків і вчителів; «комуналка»; покупка медикаментів та харчування для школярів. Відповідно витрати регіонів скоротяться і зекономлені гроші можна буде витрачати на розвиток, наприклад шкіл і лікарень.
РЕГІОНИ. Проект дозволить регіонам самостійно визначати, як витрачати власні доходи, наприклад з податків, продажів або оренди міського майна. А ще вони самі вирішуватимуть, як проводити операції – через Держказначейство або банк (з тих, що входять в десятку найбільших). Такий підхід допоможе місцевим радам отримати додаткові доходи в банках, у тому числі за рахунок нарахування відсотків на залишок коштів на рахунках. Крім того, в Кабміні хочуть списати борги рад по середньострокових і безвідсоткових кредитах, які перебувають на обліку в Держказначействі. Також Кабмін пропонує провести децентралізацію видатків в соціально-культурній сфері. Так, планується з національного рівня на регіональний або місцевий передати деякі бібліотеки, музеї, заповідники, театри, медичні та освітні установи, спорткомплекси. Тобто гроші на них будуть виділятися з місцевих бюджетів, а не державної скарбниці.
ЕКОЛОГІЯ. На думку Кабміну, збільшення надходжень до регіонів від екологічного податку дозволить на місцях покрити витрати, пов’язані зі збереженням лісового господарства та природно-заповідного фонду, утриманням ветлікарень і лабораторій, будівництвом і реконструкцією водопровідних і каналізаційних споруд, модернізацією теплопостачання, ремонтом будинків, ліфтів, вуличного освітлення. Важлива ініціатива в законопроекті – ідея передати на місцевий рівень повноваження з фінансування проектів ліквідації підприємств вуглевидобутку, вуглепереробки і видобутку торфу. Ці об’єкти в основному розміщені в Донецькій, Луганській, Кіровоградській, Волинській та Львівській областях. При цьому в Кабміні відзначають, що співвідношення витрат на ці цілі у Києва та регіонів будуть рівнозначними – 50х50: частина коштів піде з держбюджету у вигляді субвенції, а частина з місцевих бюджетів за рахунок екоподатку.
ШАНСИ. На думку глава комітету ВР з питань податкової політики Віталія Хомутинника, у документа є шанси на існування. «Ми готові підтримати ініціативи уряду, які передбачають спрощення адміністрування податків і децентралізацію фінансів. Але зараз складно прогнозувати результати голосування. Коаліції не існує». А заступник голови Комітету з питань соцполітики та праці Павло Розенко вважає, що закон приймуть у першому читанні, після чого доопрацюють: «Ідея прекрасна, але документ викликає запитання. Регіонам дають повноваження і передають податки, але в умовах кризи це лише цифри на папері. Треба подумати, як забезпечити регіони живими грошима».
ЕКСПЕРТИ: У регіонах потрібні хороші управлінці
Аналітик Павло Мельник відзначає, що реальну реформу можна здійснити, якщо біля керма міст будуть хороші управлінці: «Фінавтономії для регіонів мало. Потрібно вміти використовувати важелі і залучати інвестиції. Спочатку треба вирішити проблему підготовки управлінських кадрів». А глава Фонду «Українська перспектива» Олександр Вілкул стурбований, що у воєнний час реформа децентралізації може принести негативні плоди: «В країні економічна і політична криза, гуманітарна катастрофа. Дуже важливо, щоб за терміном «децентралізація» уряд не спробував перекласти відповідальність за проблеми в економіці країни та регіонів на плечі місцевої влади. Уряд повинен представити громадянам країни чітку картину, як людям жити далі».
На місцях бачать перспективи. «Від прийняття бюджетної децентралізації ми отримаємо тільки плюси. Але важливо правильно розподілити місцеві податки і держподаток, і щоб ці правила не змінювалися щоразу з прийняттям нового бюджету. Це дасть можливість планувати розвиток міст і районів», – каже депутат Львівської облради Мирослав Сеник. А депутат Одеської міськради Олександр Остапенко вважає, що для реформи децентралізації мало вносити зміни тільки до Бюджетного кодексу: «Для цього треба міняти і Податковий кодекс. Регіони повинні бути готові компетентно вирішувати питання децентралізації. Тому бажаного результату зможемо досягти не раніше осені 2015-го».
Коновалова Христина, Варвара Ткачева
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас