Чому аграрні асоціації критикують пропозиції Яценюка з реформування оподаткування АПК — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому аграрні асоціації критикують пропозиції Яценюка з реформування оподаткування АПК

Аграрний ринок
361
У середу прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк вкотре презентував ідею зменшення податкових пільг для аграріїв на засіданні Кабінету міністрів. Підприємства, які обробляють понад 3 тис. га або мають оборот більш ніж 20 млн грн, мають перейти на загальну систему оподаткування.
Доля фіксованого сільгоспподатку поки що неясна – його планують залишити, але не відомо для кого. Крім того, прем’єр пообіцяв наступного року впровадити систему компенсації відсоткової ставки за кредитами для аграріїв – імовірно, за рахунок підприємств, яким не пощастило бути занадто великими.
Чи вважаємо ми ці критерії справедливими? Такими, що стимулюють розвиток? Продуманими? На всі ці питання наша відповідь, на жаль, одна – ні.
Українська аграрна асоціація розробила декілька тез, на яких повинна вибудовуватися податкова політика в АПК, якими хотіли б поділитися.
Однакові правила для всіх підприємств. Інакше змінювати систему оподаткування не має сенсу. Кабмін, по суті, пропонує збирати більше податків з великих підприємств. Але бізнес-логіка у аграріїв спрацює без підказки – вони будуть штучно дробити свої господарства. Це додасть роботи юристам і фінансистам, ще більше збільшить навантаження на державну реєстраційну службу, але, врешті-решт, це відбудеться.
Пам’ятаємо про конкурентів. Конкуренти українського агробізнесу в тому ж ЄС отримують близько 400 євро прямих дотацій на кожен оброблюваний га. За 2 тижні, що минули від минулої пропозиції уряду позбавити аграріїв спецрежиму, у європейських фермерів нічого не змінилося – вони як і раніше їх отримують. А отже, в разі скасування спецрежиму, виграють наші європейські конкуренти.
Податкові пільги ефективніші, ніж пряма підтримка або пільгові кредити, які хоче ввести Кабмін. Чому? Давайте будемо чесні: жодне сільгосппідприємство за час існування нашої країни не пам’ятає року, коли до прямих дотацій, що розподіляються чиновниками, у всіх був рівний доступ. Пільговий кредит отримає не кожен, та й не всім він потрібен. Податкові ж пільги – це рівні умови для всіх. Відповідно, виживає більш ефективний, а не родич місцевого прокурора або співробітника банку, що надає кредит.
Потенціал альтернатив наповнення бюджету ще не вичерпаний. У своєму вчорашньому виступі прем’єр зазначив, що 90% працюючих в аграрному секторі компаній залишаться на пільговій системі оподаткування з ПДВ, і лише 10% перейдуть на загальну систему. Давайте порахуємо: ці 10% підприємств користуються податковими пільгами на суму близько 2 млрд грн.
Чи можна їх отримати до бюджету іншим способом? 2,5 місяці тому УАА запропонувала приватизувати державне майно в сфері АПК. За нашими підрахунками, продаж активів неефективних державних підприємств, підпорядкованих Міністерству аграрної політики, а також ліквідація Аграрного фонду та Украгролізингу може принести держбюджету мінімум 10 млрд грн. Передача земель Національної академії аграрних наук в оренду за ринковими цінами – ще близько 1 млрд грн. Не менше 2 млрд грн додаткових доходів можна генерувати за рахунок оптимізації процедури оренди сільськогосподарських земель державної власності.
Реалізація цієї ідеї вимагає часу й сил – прийняти закон, оновити розпорядження Кабміну, організувати і провести приватизаційні конкурси. Відповідний урядовий законопроект все ще навіть не внесений до Верховної Ради. Замість цього знову пропонується збільшити податки.
Володимир Макар, голова Української аграрної асоціації
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас