Як збирали податки цього року: декілька цікавих фактів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як збирали податки цього року: декілька цікавих фактів

Казна та Політика
1756
Державне казначейство оприлюднило дані про надходження доходів до зведеного (державний і місцевий) бюджету за перше півріччя 2014 року. Тепер можна подивитися, як збирали податки цього року. У кого більше взяли, а кому пробачили, а крім того, це дасть змогу оцінити реальний стан нашого держбюджету.
За перше півріччя 2014 року було зібрано податків на суму 173,9 млрд. грн, що лише на 227 млн. грн менше, ніж рік тому. І це при тому, що падіння ВВП становить майже 5%. За економічною теорією зниження ВВП автоматично призводить до зниження податкових надходжень, тому що податки сплачують з доходів, а якщо ВВП падає, то й дохід падає. Але, це теорія, а у нас працює практика і фіскальні органи. Тому, теорія у нас не хоче працювати.
Фізичні особи сплатили податків за перше півріччя 2014 року на суму 34 млрд. грн, що на 160 млн. грн більше, ніж рік тому. При цьому, що найцікавіше, податків на заробітну плату сплатили на 271 млн. грн менше цього року, ніж минулого. І це незважаючи на номінальне зростання офіційної заробітної плати майже на 5,8% порівняно з минулим роком. Знову ж, все це суперечить економічній теорії. Тому що якщо зростає номінальна офіційна заробітна плата, повинні зростати й податки, що утримуються з неї. Отже, зростає не тільки номінальна заробітна плата, але й заборгованість із заробітної плати. Інакше не можна пояснити зниження надходжень грошей від податку на зарплату.
Цікавий факт: за перше півріччя 2014 року на 363 млн. грн зросли податки на дивіденди, які отримують фізособи. Швидше за все, і доходи осіб, які отримують ці дивіденди, збільшилися. На сьогодні, дійсно окремі бізнесмени отримують хороші дивіденди. Тому і податки сплатити не шкода.
За підсумками першого півріччя 2014 року, бізнес заплатив податку на прибуток 25 млрд. грн, що на 5,8 млрд. грн менше, ніж торік. Ось це логічно. Якщо в економіці стагнація, то відповідно і дохід бізнесу має знижуватися, а отже й податки на прибуток повинні знижуватися. Тут, як кажуть, все з економічної теорії.
ПДВ – найбільш спірний і проблематичний податок нашого бізнесу. За перше півріччя 2014 року було зібрано ПДВ на суму 64 млрд. грн, що на 2,6 млрд. грн більше, ніж за аналогічний період минулого року. Але при цьому було відшкодовано ПДВ на суму 20 млрд. грн, що на 7 млрд. грн менше. Фіскальна служба це пояснює тим, що вона зменшила «сірі схеми» з незаконного відшкодування ПДВ. Хоча бізнес іншої думки, і заявляє, що триває звичайний процес «вибивання» ПДВ, і при цьому відшкодування ПДВ вчасно або в повному обсязі не здійснюється. Таким чином, фіскальна служба наповнює держбюджет, але одночасно розоряє і бізнес. Не дивлячись на всі заяви представників фіскальної служби про «партнерських відносинах» з бізнесом.
Як відомо, в Україні близько 1,2 осіб працюють за спрощеною системою оподаткування. За перше півріччя 2014 року вони заплатили до держбюджету 3,5 млрд. грн, що на 407 млн. грн більше, ніж торік. Але все одно дуже мало, якщо порівнювати їхні податки з податком на прибуток, і взагалі з податками, які сплачують компанії, що працюють на загальній системі оподаткування. Тому немає нічого дивного, що МВФ, а тепер і керівництво ЄС, після підписання договору про асоціацію, вимагає перевести спрощенців на загальну систему оподаткування, щоб вони платили податки на рівні з іншими представниками бізнесу. На спрощеній системі можуть залишитися лише особи, які займаються мікробізнесом, як правило, пов’язаним з дрібною торгівлею продукцією, яка ними ж і зроблена у сімейній компанії. МВФ і ЄС вважають, що бізнес повинен працювати в рівних умовах, і вони бачать це як один з найважливіших шляхів збільшення дохідної частини держбюджету України. Але, поки що дійсно доходів від спрощенців дуже і дуже мало для бюджету.
Цього року ставки за акцизами піднімали, і хочуть ще підняти, як результат, за перше півріччя 2014 року, вдалося зібрати акцизів з товарів, вироблених в Україні, а це, насамперед, алкоголь і тютюн, на суму 12 млрд. грн, що на 2 млрд. грн менше, ніж торік. Акцизи на імпортні товари принесли доходу до бюджету на суму 6,5 млрд. грн, що на 2,8 млрд. грн більше, ніж торік. Починаючи з 2008 року українська влада ввела практику наповнення держбюджету за рахунок акцизів. Це зручно, це легко адмініструється. І порівняно з країнами ЄС, акцизи в Україні занижені в декілька разів. Проблема виникає тільки в тому, що чим вищі акцизи, тим менше «білого виробництва», і тим більше «тіньової економіки». В Україні за підсумками першого півріччя 2014 року офіційно зареєстровано зниження виробництва алкогольних і тютюнових виробів. Одні фахівці говорять, що бізнес пішов у «тінь», а інші говорять, що «стали менше курити».
У першому півріччі зібрали рентних платежів за природні ресурси на суму 14,8 млрд. грн, що на 1 млрд. грн більше, ніж торік і рентних платежів за енергетичні ресурси 3,6 млрд. грн, що на 350 млн. грн більше, ніж минулого року. Ці податки ще називають податком на олігархів. У цьому дійсно є логіка. Оскільки багато в чому шахтами і свердловинами володіють саме українські олігархи. Але, не варто забувати, що ті ж олігархи свої рентні платежі включають в ціну на електроенергію і бензин. Тому, зрештою, всі сплачують ці податки.
І головне джерело доходу, яке й дозволило забезпечити виконання плану зі збору доходів держбюджету цього року. Якби не воно, то цього року, незважаючи на всі успіхи фіскальної служби і митниці, був би великий провал зі збору доходів до держбюджету. За перше півріччя 2014 року НБУ перерахував на рахунок майбутніх своїх податків на доходи 22 млрд. грн, що на 12 млрд. грн більше, ніж торік. Ось саме ці дванадцять мільярдів гривень і врятували бюджет. А точніше, двадцять два мільярди. Цей метод старий, його використовували ще Юлія Тимошенко та Микола Азаров. Але цей метод залишається популярний і зараз. Хоча МВФ вкрай несхвально ставиться до такого методу наповнення держбюджету. Оскільки добре розуміє, що це пряма емісія гривні, яка провокує і інфляцію, і девальвацію гривні. Але інакше у нас не виходить.
Перше півріччя 2014 року пережили. Тепер хочемо швидко і не оглядаючись знову поміняти держбюджет і ввести нові податки. Грошей держбюджету завжди не вистачає. Запити наших владних структур завжди зростають швидше, ніж доходи країни та її населення. Ось так і живемо. Збираємо податків недостатньо, а от витрачати хочемо багато.
Олександр Охріменко, кандидат економічних наук
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас