Через падіння попиту автомобілебудівники в Україні зупиняють виробництво


Через падіння попиту автомобілебудівники в Україні зупиняють виробництво

Корпорація АІС – один з найбільших виробників легкових автомобілів – вирішила з серпня зупинити складання машин на Кременчуцькому автоскладальному заводі (КрАСЗ). Виробництво легковиків в Україні входить в круте піке: у червні 2014 р. обсяги випуску порівняно з травнем скоротилися на рекордні 71%. Причина – падіння попиту через складну економічну та політичну ситуацію в країні, а також втрата переваг вітчизняних автовиробників перед імпортерами.

Літній простій

Про зупинення КрАСЗ оголосив у пресі його директор Микола Черниш. Цю ж інформацію підтвердив «Капіталу» заступник директора з маркетингу підприємства Сергій Боровик. Припинення виробництва представники заводу пов’язують з обвалом попиту на автомобільному ринку більш ніж у два рази й відсутністю підтримки вітчизняних автовиробників з боку держави. «Сьогодні імпорт автомобілів вигідніший, ніж виробництво, а катастрофічне зниження ємності ринку лише посилює економіку внутрішнього виробництва», – сказав Боровик.

Хоча АІС і розглядає можливість відновлення збирання в майбутньому, поки що вона вирішила скоротити персонал КрАСЗ вдвічі. «Подальші виробничі плани і плани з розвитку заводу будуть сформовані після стабілізації ситуації на автомобільному ринку», – заявив Боровик. Поки що корпорація має намір імпортувати в готовому вигляді моделі Geely і SsangYong, які раніше збиралися на кременчуцькому підприємстві.

Це не перша така вимушена бездіяльність заводу: 11 червня «Капітал» вже писав, що КрАСЗ зупинив конвеєри до 19 червня. Тому статистика виробництва в цьому місяці виглядає не дуже добре: у червні виробництво автомобілів впало на 86,4% до травня – до 140 одиниць.

Не один такий

Подібні проблеми зараз переживають і інші автовиробники. На Запорізькому автомобілебудівному заводі (ЗАЗ) виробництво в червні порівняно з травнем також значно знизилося – на 62,4% (до 718 од.). Прес-служба корпорації «УкрАВТО» (контролює ЗАЗ) повідомила виданню, що основна причина скорочення виробництва – падіння попиту: «Ви ж бачите, що в країні відбувається? Працювати на склад сенсу немає. Тому виробничі плани були скориговані відповідно до нинішньої ситуації».

Однак на скільки будуть скориговані плани, «УкрАВТО» не захотіла обговорювати цю інформацію. «Про плани до кінця року складно говорити, бо все змінюється щодня», – підкреслив представник прес-служби. При цьому він додав, що до низького попиту на автомобілі може додатися ще одна проблема. «На територіях, де зараз неспокійно, працювали постачальники запорізького заводу, і поставки комплектуючих скоротилися. На підприємстві є склади з запасом комплектуючих, але якщо ситуація не стабілізується, починаючи з вересня-жовтня це вплине на виробництво», – вважає співрозмовник.

За даними асоціації автовиробників «Укравтопром», зниження показників відбулося і у інших виробників: на «Єврокарі» виробництво в червні впало на 61,2% порівняно з травнем (було вироблено 153 легкових автомобіля), а «Богдан» цього ж місяця не виготовив жодного легковика.

Все крутіше донизу

За даними «Укравтопрому», в червні в нашій країні всього було виготовлено 1009 легкових автомобілів, що в 3,5 рази менше, ніж у травні цього ж року. А до червня минулого року виробництво знизилося ще більше – в 4 рази. Втім, за підсумками шести місяців результати діяльності автовиробників ще поки кращі, ніж за відповідний період 2013 р., – у поточному півріччі обсяги випуску становили 22 561 автомобіль і перевищують торішній показник на третину.

Проте тренд зниження виробництва все крутіше прагне донизу: якщо в березні випуск легкових автомобілів перевищував лютневий (нехай лише на 3,7%), то в квітні порівняно з березнем він вже знизився на 16,8%, в ​​травні до квітня – на 20,2%, і в червні до травня виробництво скоротилося вже на 71,4%.

Директор департаменту маркетингу і промислово-економічного аналізу «Укравтопрому» Георгій Овсянніков розповів «Капіталу», що головна причина скорочення виробництва автомобілів – відсутність споживчої активності на ринку. До неї додалися також втрата територій (окупація Криму і військовий конфлікт у Донбасі) і зниження експорту машин. «Експорт практично сходить нанівець, тому що основним ринком збуту була Росія. Якщо за кращіх часів на неї припадало 90% експортних поставок, то зараз РФ займає менше третини», – підтвердив він. За словами Овсяннікова, ще в 2012 р. Росія звільнила своїх виробників від сплати утилізаційного збору. Але коли внаслідок тиску Світової організації вони все ж стали його сплачувати, російський уряд в рамках державних програм став їм його компенсувати.

На думку старшого аналітика інвестиційної компанії «АРТ Капітал» Олексія Андрейченка, зниження виробництва спричинене багатьма проблемами, які зараз відчувають компанії-виробники: від низького попиту через страх війни до збоїв у поставках. «У червні випуск перебував на мінімальній для цієї пори року позначці за останні десять років. Три з чотирьох автомобілебудівників майже зупинили випуск. ЗАЗ і КрАСЗ на початку літа заявили про проблеми з постачаннями запчастин через військові дії на сході України. Кременчуцьке підприємство пізніше додало до списку проблем труднощі з імпортом автомобільних складових», – уточнив експерт.

За словами аналітика, всі вітчизняні автомобілебудівники та імпортери страждають від низького попиту на машини з боку населення. «Низький попит викликаний впливом політичних та економічних ризиків, в тому числі ризику девальвації гривні. Мало хто буде купувати автомобіль, очікуючи, що не сьогодні-завтра може розпочатися війна. Крім того, у наших громадян знижуються доходи, і це змушує їх витрачати менше», – прокоментував Андрейченко.

Не чекають хорошого

Овсянніков не очікує, що в найближчому майбутньому виробництво автомобілів перестане скорочуватися. «При реанімації необхідні сильнодіючі ліки, щоб організм не вмирав. Але для українського автопрому всі ці препарати відключили, тому найближчим часом обсяги виробництва будуть падати. Оптимізму теж немає, тому що немає інструментів для пожвавлення ситуації на ринку. Сьогодні імпортувати автомобілі вигідніше, ніж виробляти або навіть займатися великовузловим складанням», – сказав він.

На думку Андрейченка, критична ситуація в галузі, ймовірно, призведе до того, що автовиробники намагатимуться отримати від уряду нові заході з держпідтримки автомобілебудування в Україні. Однак він сумнівається, що уряд піде на створення торгових бар’єрів для імпортних автомобілів: «Швидше за все, стимулювати попит на українські машини уряд зможе за допомогою знижкових сертифікатів для покупців вітчизняних автомобілів, можливо, в обмін на старі машини».

Олександр Суков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Яке майбутнє очікує Крим?
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua