Витрати на карантин рослин в Україні майже в 7,5 разів вищі, ніж у ЄС - УКАБ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Витрати на карантин рослин в Україні майже в 7,5 разів вищі, ніж у ЄС - УКАБ

Аграрний ринок
510
Надмірна кількість карантинних оглядів та сертифікатів призводить до значних витрат аграріїв, гальмує розвиток рослинницької галузі та суперечить європейським стандартам. За оцінками Міжнародної фінансової корпорації (IFC), загальне навантаження карантину рослин на приватний сектор в розрахунку на одиницю продукції рослинництва майже в 7,5 разів перевищує аналогічний показник у ЄС. Про це повідомили в прес-службі УКАБ.
Більше того, саме експортоорієнтовані галузі сільського господарства (зернові та олійні культури) страждають більше від надання дозвільних документів у сфері карантину рослин. Таким чином, надмірні витрати бізнесу на дотримання вимог з карантину рослин, а також неефективна система карантину рослин в Україні свідчать про нагальну необхідність реформування цієї сфери державного регулювання.
Основною причиною такої ситуації є тотальний фітосанітарний контроль над торговими потоками. Фактично 100% внутрішнього і 90% зовнішнього товарообороту України продукцією рослинного походження підлягає обов’язковій фітосанітарній експертизі та сертифікації. Найбільше страждають внутрішня торгівля і експорт. Доцільність такого тотального контролю важко зрозуміти з точки зору вимог міжнародних стандартів, які в першу чергу вимагають, щоб фітосанітарні заходи мали належне технічне/наукове обґрунтування. Отже, з точки зору оцінки фітосанітарних ризиків і економічних наслідків, щонайменше сумнівною виглядає потреба в тотальному контролі торгових потоків з метою запобігання поширенню підкарантинних організмів, що становлять лише 3% усіх шкідливих організмів України. У ЄС, наприклад, тільки насіння, посадковий матеріал, деревина та окремі товарні позиції для кінцевого споживання відносяться до підкарантинної продукції у внутрішній торгівлі.
Крім того, вся територія України поділена на сотні карантинних зон відповідно до виявлених карантинних організмів. Наприклад, згідно з даними Держветфітослужби, близько 3,5 млн га на території 418 районів України уражено аброзією полинолистою (полином). Це свідчить про не менше 418 карантинних зон тільки по одному карантинному організму, а таких регульованих шкідливих організмів (обмежено поширених в Україні) на даний момент налічується 29 одиниць.
За таких умов рух товарів з однієї карантинної зони в іншу можливий лише за наявності карантинного сертифіката, що істотно ускладнює пересування і торгівлю відповідними товарами. Це відчутно зменшує конкурентоспроможність вітчизняних виробників у порівнянні з зарубіжними, бо додаткові бар’єри тільки збільшують вартість всього ланцюжка поставок української продукції.
“У ЄС, наприклад, діє принцип “Єдиного ринку”, який передбачає мінімальне втручання в рух продукції всередині країни. В цілому, за оцінкою IFC, навантаження карантину рослин в Україні на приватний сектор в розрахунку на одиницю продукції рослинництва майже в 7,5 разів перевищують аналогічне навантаження на приватний сектор в ЄС”, – повідомив експерт проекту “Інвестиційний клімат в аграрному секторі України” Міжнародної фінансової корпорації Олег Нів’євський.
В Україні приватному сектору потрібно в обов’язковому порядку отримувати три види сертифікатів, що засвідчують фітосанітарний стан об’єктів регулювання у сфері карантину рослин: карантинний дозвіл на імпорт або транзит, карантинний сертифікат для переміщення з однієї карантинної зони в іншу (тобто на внутрішню торгівлю/перевезення) і фітосанітарний сертифікат на експорт.
Фахівці додають, що в окремих випадках ці витрати можуть бути істотно вищими. За словами генерального директора УКАБ Володимира Лапи, законодавство дозволяє видавати фітосанітарний сертифікат протягом 5 днів, а простій завантаженого судна за такий період обійдеться власнику зерна до 3-5 доларів за тонну. Зате, наприклад в Європейському Союзі, корабель виходить з порту протягом 2 годин після завантаження.
На думку експертів, реформування цієї сфери державного регулювання має розпочатися зі скорочення списку об’єктів регулювання, зокрема, перегляду списку у відповідності зі списком об’єктів регулювання ЄС, що має зменшити навантаження на бізнес більш ніж в 3 рази або на 67,7 млн дол. США.
Крім цього, за словами експертів, необхідно переглянути терміни та порядок оформлення і видачі карантинного/фітосанітарного сертифіката до 2 годин, а також необхідність укрупнення і/або скасування карантинних зон.
За матеріалами:
УНН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас