Зміна назви, але не суті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зміна назви, але не суті

Казна та Політика
895
Уряд таки поставив крапку в питанні ліквідації фінансового «монстра» Клименка. Йдеться про реформування Міністерства доходів і зборів (Міндох). Нагадаємо, ще напередодні призначення прем’єр-міністром Арсеній Яценюк обіцяв, що позбавить підприємців дітища колишнього очільника фіскального відомства. Втім, як уже писав «День», по дорозі в прем’єрське крісло концепція реформування Мінздоху (читай іронічно) змінилась, і замість обіцяних двох окремих структур (Державна податкова служба та Державна митна служба) з’явилась… аж одна. Ім’я її — Державна фіскальна служба.
«У нас створена Державна фіскальна служба, і я хотів би, щоб 2 червня керівники служби відзвітували про боротьбу з податковими ямами, про те, як вони ліквідували корупцію на Митниці, або не ліквідували, і про те, як ми працюємо з бізнесом, в першу чергу, органи Податкової служби. І далі ми будемо приймати в тому числі й кадрові рішення», — резюмував Яценюк. При цьому він не уточнив, коли уряд ухвалив рішення про створення Державної фіскальної служби, а також — чи новостворена служба працюватиме на базі Міндоходів.
Законопроект про створення Державної фіскальної служби (ДФС) можуть оприлюднити вже наступного тижня (2 — 8 червня 2014 року ), повідомив учора заступник міністра доходів і зборів України Володимир Хоменко. «Відбувається процедура ліквідації Міндоходів. Було заявлено про те, що створено Державну фіскальну службу і направлено положення про таку службу. Воно сьогодні перебуває в уряді в профільних міністерствах. З ними працює юридичний департамент. ГФС передбачає адміністрування податків… забезпечуватиме блок податкової служби, блок митної служби — митна служба. Але це буде єдина служба», — пояснив він. За словами Хоменка, вона також включатиме блок податкової міліції та служби фінансових розслідувань.
Як зміниться система роботи податково-митної системи? Поки що вона діє як і раніше: нікуди не поділася сплата податків наперед. Про це свідчить звіт про наповнення бюджету посадовців, відповідальних за ці напрями в КМУ. Так, перший заступник міністра доходів і зборів України Ігор Білоус розповів, що у квітні обсяг податкових надходжень до держбюджету України склав 16,7 мільярда гривень. «Це 100% до квітня 2013. Ми виконали індикатив Мінфіну і досягли своєї мети», — додав він. За словами Білоуса, обсяг переплат податків знижується. Зокрема, переплати з податку на прибуток скоротилися на 400 мільйонів гривень, з податку на додану вартість — на 100 мільйонів гривень. Відшкодування ПДВ суб’єктам господарювання у квітні було 4,2 мільярда гривень. А от митниця, за словами заступника міністра доходів і зборів, який опікується митною політикою, Віталія Науменка, трохи недовиконала план — дала 10,5 мільярда гривень, що становить 95%.
Поки що повисло в повітрі й питання корупції. Колишній міністр доходів і зборів Олександр Клименко у свій сторінці на «Фейсбуку» написав, що його піврічна спроба вирішити це питання увінчалася нічим. «Міняв керівників регіональних митниць, ставив сканера і вішав електронні замки, впроваджував відеокамери на митних пунктах, встановлював телефони довіри, збільшив штат служби безпеки… Ми працювали з колективом, роз’яснювали і пропагували, демонстрували фільми, ловили на гарячому, звільняли. Але більшість співробітників митниці саботували роботу, міняли схеми і все одно робили свою справу», — пише він. Чи дійсно не працюють ці методи? Нинішній владі не буде складно перевірити їх на практиці, й вони спрацюють, переконують експерти, але за умови, що бізнес-спільнота прийме запропонований план реформування Міндоходів, який тривалий час називали не інакше, як фінансовий «монстр». Як оцінюють в бізнес-середовищі реформування Міндоходів? Про це «День» запитав учасників ринку.
КОМЕНТАРІ
Олександра КУЖЕЛЬ, голова парламентського комітету з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики:
— Поки що нічого не змінилося. Фінансового монстра не знищили. Я не вважаю, що зробити фінансову інспекцію — правильний крок. Якщо й лишати разом ці відомства, то треба тільки у вигляді окремого міністерства, щоб керівники чітко відповідали за виконання покладених на них функції. Тепер же це служба, яка підпорядкована Міністерству фінансів. Тож обом службам ставиться тільки одне завдання — максимальний збір податків. Якщо податковій службі по суті це завдання близьке, бо вона апріорі цим займається, то митній — не зовсім, бо її робота стосується створення інвестиційного клімату, прозорості на кордоні, конкурентоспроможності. І якщо, наприклад, заходить у країну певна кількість бензину чи гасу без митного оформлення, то решта аналогічного місцевого бізнесу опиняється в неконкурентному середовищі й може збанкрутувати. Якщо тюками на кордоні розмитнюється товар, а мав би кілограмами (бо це дорогі, брендові речі, а не секонд хенд), то про яку конкуренцію легпрому говоримо? А це все завдання й функції митниці, якої в нас сьогодні немає. Тому я не думаю, що єдиний орган у підпорядкуванні Мінфіну — це правильно. Державна митна служба має бути окремим державним органом, тоді як ДПАУ, дійсно, може входити до складу Мінфіну. І зближення ДПА та Мінфіну мало би бути в частині податкового та бухгалтерського обліку, адміністрування податків, оформлення податкових декларацій та накладних тощо. Чому не розділили Мінздох? Клименко вибудував потужну систему збору, звітності та адміністрування інформації. Її ніхто не хотів ламати, бо вона дуже зручна в плані аналізу — всі дані в одних руках. Тому й міністру фінансів це теж вигідно з точки зору управління.
Віктор ТИМОШЕНКО, заступник голови комітету парламенту з питань податкової та митної політики, колишній глава Кримської митниці:
— Перехід їх до складу Мінфіну — то правильне рішення. Адже створення двох міністерств, або структур, які дублюють функції одне одного — не раціонально. Чому я так кажу? І митниця, і податкова відповідають за збір доходів. Тільки Держмитслужба — за збори податків до шлагбауму, а після нього — податкова. Але по суті в них одна й та сама база оподаткування й ті самі клієнти. І єдиний фіскальний орган — це не фінансовий «монстр», а світова практика. Наприклад, у Польщі існують два підрозділи у складі Мінфіну, а в Україні буде одна служба. Як застрахуватися, щоб вона не перетворилася на інструмент фінансового тиску, як це було при Клименку? Тільки запроваджуючи громадський контроль. Іншого механізму немає. Підприємці поки що не відчули ні полегшення, ні погіршення в роботі податківців та митників. Все працює як і раніше, але поки що відсутні ті кабальні здирницькі схеми, які були раніше. Щоб вони не повернулися, президент має публічно сказати, що красти і брати хабарі — зась. І тоді проблем не буде.
Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас