Чому МВФ вимагає підвищити тарифи ЖКГ для населення - думка — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому МВФ вимагає підвищити тарифи ЖКГ для населення - думка

Енергетика
2706
Дуже шкода, що чинна влада не пояснює , навіщо потрібно підвищувати тарифи на газ для населення, і в результаті створює нерозуміння. Хоча в доповіді МВФ і меморандумі про надання кредиту Україні дуже чітко записано і розписано, навіщо це робити, і до чого це призведе.
МВФ вважає, що в Україні дуже низькі тарифи на газ для населення. Так, наприклад, в Румунії тарифи на газ для населення близько 414 дол за тис. куб., у Польщі понад 600 дол за тис. куб, а в Україні лише 85 дол. Фахівці МВФ вважають, що попередній уряд вчинив помилку, не бажаючи підвищувати тарифи на газ, і тепер новий уряд повинен це виправити.
За розрахунками фахівців МВФ загальний дефіцит НАК Нафтогаз станом на 2014 рік становить майже 62 млрд. грн, з них 1,6 млрд. дол – це єврооблігації корпорації, які потрібно буде погасити цього року. До цього дефіцит НАК Нафтогаз, за даними МВФ, був значно нижчий. Так, в 2012 році він був 32 млрд. грн, а в 2013 році навіть знизився до 27 млрд. грн, і лише в 2014 році різко зріс, коли змінилася влада. За інформацією МВФ, цей дефіцит був утворений за рахунок різниці ціни між закупівлями газу НАК Нафтогаз за ринковими цінами і продажем його за заниженими цінами населенню. Тому МВФ і рекомендує, або точніше вимагає від уряду України підвищити тарифи на газ для населення.
Відповідно до вимог МВФ, в 2014 році будуть підвищені тарифи на газ для населення на 56% і на 40% на опалення для населення. Але, це лише початок. Кожного року, протягом 2015-2017 років, підвищуватимуться тарифи на газ і опалення для населення на 20 і 40% відповідно, поки не досягнуть ринкового рівня. За розрахунками МВФ в 2018 році українці платитимуть за газ і тепло, як жителі країн ЄС, і в результаті дефіцит НАК Нафтогаз зникне. Це і є головною метою реформ, які МВФ вимагає ввести в Україні, і які є обов’язковою умовою отримання кредиту.
Вимога МВФ зменшити дефіцит НАК Нафтогаз за рахунок підвищення тарифів ЖКГ висувалася й раніше. Коли Україна отримала кредит від МВФ в 2008 році, були підвищені тарифи на газ на 35%, і потім ще на 50%, але це суттєво не вплинуло на дефіцит НАК Нафтогаз. Багато в чому тому, що НАК Нафтогаз купує газ не тільки за ринковими цінами, а й за валюту, і, як наслідок, девальвація гривні в 2008 році фактично звела нанівець ефект від підвищення тарифів для населення. Аналогічно може відбутися цього разу, якщо звичайно не вдасться стабілізувати курс гривні. І тільки у випадку стабілізації курсу зростання тарифів на газ для населення зможе ліквідувати дефіцит НАК Нафтогаз. За розрахунками МВФ, в 2018 році Україна буде купувати газ за ціною близько 341 дол за тис. куб, а українці платитимуть за газ близько 400 дол. Складно порахувати, скільки це буде у гривні, оскільки курс гривні, як вважає МВФ, буде постійно змінюватися, але навіть за поточного курсу гривні, це виходить близько 4400 грн за тис. куб газу.
МВФ вважає, що зростання тарифів на газ істотно не вплине на витрати українців. За їх розрахунком, якщо зараз витрати на оплату послуг ЖКГ в структурі витрат становлять близько 5-7%, то після того, як відбудеться підвищення, витрати українців на ЖКГ будуть на рівні 11-13%. Для забезпечення соціально незахищених верств населення, очікується, що уряд України організовує систему компенсації вартості тарифів ЖКГ. За розрахунками фахівців МВФ, скористатися компенсаціями зможуть 4,5 млн. українських домогосподарств, або 30% всіх домогосподарств в Україні. За результатами 2013 року в Україні тільки 7,5% сімей отримували компенсацію за тарифами ЖКГ. При цьому вони вважають, що з держбюджету щороку потрібно буде виділяти у вигляді компенсації близько 3 млрд. грн або 55 грн на одну сім’ю на місяць. На сьогодні, компенсацію за послуги ЖКГ отримує близько 1,3 млн. сімей і при цьому середній розмір компенсації становить 206 грн. Але забезпечити такий великий розмір компенсації за тарифами ЖКГ буде складно, якщо кількість бажаючих отримувати компенсацію зросте як мінімум в 3,4 рази, в цьому випадку з держбюджету потрібно буде виділити не 3, а майже 9 млрд. грн. А це виглядає проблематично за умов економії витрат держбюджету. Та й зараз, не дивлячись на те, що сума компенсацій за тарифи ЖКГ поки що розраховується за старими обсягами, але держбюджет не компенсував підприємствам теплокомуненерго близько 0,5 млрд. грн. Тож компенсації можна збільшити, але тоді буде формуватися дефіцит вже за боргами перед теплокомуненерго.
Залишається незрозумілим, наскільки українці будуть сумлінно і своєчасно оплачувати послуги ЖКГ за новими тарифами. За офіційними даними за 1 квартал 2014 року українці більш-менш нормально сплачували послуги за поставку газу, там загальна сума заборгованості з оплати всього 5% від нарахованих сум. А ось що стосується оплати послуг опалення, то там борги лише за перший квартал 2014 року становили близько 15% неоплачених рахунків. А українці заборгували за послуги ЖКГ близько 13 млрд. грн за всі попередні роки. Тому МВФ і вимагає від українського уряду підвищити платіжну дисципліну з оплати послуг ЖКГ. Інакше всі розрахунки з ліквідації дефіциту НАК Нафтогаз так і залишаться розрахунками.
Дискусія про те, що Україна може найближчим часом обходиться без закупівлі зарубіжного газу, навіть не розглядається і не враховується. Це не можливо. МВФ у своїх розрахунках на 2014 рік запланував закупівлю імпортного газу на рівні 9 млрд. дол (у 2013 році Україна купила імпортного газу на 9,6 млрд. дол) і в наступні роки закупівля імпортного газу буде продовжуватися, тільки частково зменшиться до 8 млрд. дол в 2018 році. Ось такі плани у МВФ на Україну, а у України на МВФ. Вчимося жити як європейці, платити за газ як європейці і економити гроші як європейці.
Олександр Охріменко, кандидат економічних наук
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас