Заявка на "IPO року": Alibaba може бути оцінена в $20 млрд — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Заявка на "IPO року": Alibaba може бути оцінена в $20 млрд

Фондовий ринок
693
Китайський гігант електронної торгівлі Alibaba подав довгоочікувану заявку на первинне публічне розміщення акцій (IPO) в Сполучених Штатах. У ніч на 7 травня зареєстрована на Кайманових островах Alibaba Group опублікувала на сайті Комісії з цінних паперів і бірж США (SEC) попередній проспект розміщення – 250 сторінок тексту, не рахуючи додатків. Цей документ, що містить вичерпну інформацію про торгову імперію Alibaba, може стати прологом до рекордного світового IPO.
Інтрига зберігається
Alibaba ще не визначилася з основними параметрами розміщення, випливає з проспекту. Компанія не вказала ні кількості акцій, яку планує розмістити, ні передбачуваної вартості угоди. Сума, прописана в реєстраційній заяві, – 1 млрд дол. – носить умовний характер (вона потрібна для оцінки комісії за реєстрацію).
Компанія хоче розмістити 12% акцій, повідомили Bloomberg джерела, знайомі з її планами. Виходячи з експертних оцінок вартості Alibaba, обсяг IPO в грошовому вираженні може скласти понад 20 млрд дол., що зробить його найбільшим в американській, а можливо, й у світовій історії. Рекорд в США поки утримує платіжна система Visa – 19,7 млрд дол. в 2008 р. Світовий рекорд належить китайському Agricultural Bank of China – 22,1 млрд дол. в 2010 р.
Alibaba також не розкриває біржовий майданчик, на якому будуть торгуватися її акції. У березні The Wall Street Journal повідомляла, що компанія схиляється до лістингу на NYSE (інший варіант – Nasdaq). Зате відомо, які інвестбанки організовують розміщення, – Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley і Citi. Який відсоток від угоди отримають банки-андеррайтери, поки не повідомляється, але WSJ раніше писала, що це буде 1-2% (100-200 млн дол., якщо виходити з обсягу розміщення в 20 млрд дол.)
У квітні 2014р. Alibaba оцінювала справедливу вартість своїх акцій в 50 дол. за штуку, йдеться в проспекті, а кількість акцій в обігу після IPO вона оцінює в 2,32 млрд. Це передбачає власну оцінку бізнесу в 116 млрд дол., але в рамках IPO компанія напевно буде оцінена дорожче. Згідно з квітневим опитуванням Bloomberg, аналітики в середньому оцінюють Alibaba в 168 млрд дол. У свою чергу, WSJ зазначає, що оцінки аналітиків різняться від 136 млрд до 245 млрд дол.
Більше, ніж Amazon і eBay
Alibaba була заснована в 1999р. колишнім викладачем англійської мови Джеком Ма – зі своєї квартири в китайському Ханчжоу він разом з партнерами запустив сайт B2B-продажів Alibaba.com. Бізнес вийшов на прибутковість в 2002р., після чого Alibaba відкрила роздрібний онлайн-майданчик Taobao, що працював вже за моделлю C2C – як американський eBay. Нарешті, в 2010р. Alibaba виділила платформу Tmall, яка дозволила китайським і міжнародним постачальникам продавати брендові товари споживачам в Китаї, Гонконгу і на Тайвані. В результаті Alibaba Group виросла в найбільшого в світі гравця сектора e-commerce, а її електронні сервіси обслуговують і кінцевих споживачів, і роздрібних продавців, і оптових торговців.
Масштаби її бізнесу легко оцінити в порівнянні з добре відомими американськими аналогами – Amazon і eBay. Сукупний обсяг транзакцій, здійснених через торгові майданчики Alibaba в минулому році, склав майже 250 млрд дол. – більше, ніж у Amazon і eBay разом узятих. Торгові майданчики Alibaba Group налічують 231 млн активних покупців – це майже одна п’ята населення Китаю і близько 40% місцевих користувачів.
Але бізнес-модель Alibaba не повторює моделей Amazon або eBay: феномен Alibaba не вичерпується електронною комерцією, захоплюючи такі сфери, як кредитування малого бізнесу, логістика, торгівля онлайн-рекламою і навіть “хмарні” технології (підрозділ Alibaba Cloud Computing). Серед стратегічних інвестицій Alibaba в проспекті IPO значаться частки в китайському розробнику мобільних браузерів UCWeb, соціальної мережі Weibo, американському месенджері Tango, провайдері цифрових карт і навігаційних рішень AutoNavi, відеопорталі Youku.
На відміну від того ж Amazon, Alibaba сама не продає ніяких товарів, а основну частину виручки отримує за рахунок комісій від угод і надходжень від розміщення реклами. У цьому сенсі Alibaba, швидше, стоїть в одному ряду з інтернет-гігантом Google: її онлайн-платформи дозволяють торговцям генерувати трафік, такий необхідний для просування їхнього бізнесу.
Виручка Alibaba Group за GAAP за рік, що завершився 31 березня 2013р., склала 5,6 млрд дол., а за дев’ять місяців по 31 грудня 2013р. – вже 6,5 млрд дол. Чистий прибуток за ці періоди склав 1,39 млрд і 2,85 млрд дол. відповідно, повідомляється в проспекті IPO.
Акціонери зривають куш
IPO Alibaba дає можливість вийти в кеш або заробити на подальшому зростанні котирувань компанії її найбільшим акціонерам – японському телекомунікаційному оператору Softbank (34,4%) і американській інтернет-компанії Yahoo! (22,6%). Причому вкладення Softbank точно увійдуть до посібника для початківців інвесторів: японці вклали в Alibaba близько 20 млн дол. в 2000р., а тепер їх частка може коштувати десятки мільярдів доларів.
Засновник компанії Джек Ма володіє 8,9% Alibaba (його багатство Bloomberg оцінює в 12,5 млрд дол.), а його партнер Джозеф Цаї – 3,6%. Скільки паперів розмістять поточні акціонери Alibaba, поки невідомо. Але незалежно від структури власності після IPO управлінський контроль над Alibaba залишиться за чинним топ-менеджментом: так зване товариство Alibaba, що складається з 28 осіб, буде мати “ексклюзивне право” призначати більшість у раді директорів.
Інші відомі акціонери Alibaba включають сінгапурський інвестфонд Temasek, американський фонд Silver Lake і фонд DST російського інтернет-інвестора Юрія Мільнера. Всі ці компанії брали участь у раунді фінансування Alibaba в 2011р., виходячи з оцінки її бізнесу в 32 млрд дол. Але в попередньому проспекті Alibaba ці інвестори не згадуються.
За матеріалами:
РБК
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас