Як Київ буде ділитися владою з регіонами — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як Київ буде ділитися владою з регіонами

Казна та Політика
541
У розпорядженні Forbes опинилася концепція розробленої урядом реформи місцевого самоврядування. Вона спрямована на розширення незалежності регіонів – у тому числі фінансової. Про необхідність скоротити централізацію фінансових і адміністративних ресурсів в Україні говорять уже декілька років, але сепаратистські процеси на сході країни явно показують, що тягнути із збільшенням самостійності регіонів більше не варто.
Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні була схвалена Радою Європи. «Рада Європи продовжує рекомендувати, що концепцію варто прийняти на найвищому політичному рівні без подальших дискусій і відкладень. Наступні удосконалення можна зробити пізніше, на етапі реалізації та підготовки відповідних законодавчих актів», – випливає з тексту експертної оцінки РЄ. Документ переданий на розгляд депутатським фракціям.
Forbes також ознайомився з проектом.
Як випливає з преамбули, необхідність реформи зумовлена неефективністю поточної системи місцевого самоврядування та невідповідністю її справжнім реаліям. Починаючи з 1991 року, кількість сільських жителів у країні зменшилася на 2,5 млн осіб, а з карти за цей період зникло 348 сільських населених пунктів. При цьому кількість сільрад продовжувала зростати: за 23 роки їхня кількість збільшилася на 1067. В результаті, за даними розробників, на сьогодні в Україні створено близько 12000 територіальних громад. У більш ніж 6000 громад чисельність жителів становить менше 3000 осіб, з них у 4809 – менше 1000 осіб. У 1129 громадах чисельність населення менше 500 осіб.
Дотаційність 5419 бюджетів місцевого самоврядування становить 70%, 483 територіальні громади на 90% утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Основний акцент в концепції зроблено на належну якість публічних послуг та особливості формування адміністративно-територіального устрою. У концепції немає чіткої відповіді на головне запитання: за рахунок чого буде забезпечуватися фінансова самостійність місцевого самоврядування. У документі лише перераховані принципи, на яких така самостійність може бути побудована.
Серед них – збереження дотацій вирівнювання, бюджетні трансферти, місцеві податки і збори, розміри яких будуть визначатися на місцевому рівні.
У всій багатосторінковій концепції конкретним ставками і розмірам податків, на які зможуть розраховувати регіони, відведено один абзац.
Так, автори документа обіцяють закріпити за місцевими бюджетами частину коштів (не вказуючи їх розмір), що надходять від сплати на прибуток новостворених юридичних осіб протягом п’яти років від дати інвестування в юридичну особу. В інтерв’ю Forbes міністр регіонбуду Володимир Гройсман говорив, що мова може йти про 25% податку на прибуток новостворених підприємств. Але ця поступка навряд чи принципово вплине на наповнення місцевих бюджетів. Основні надходження до держбюджету генерують вже створені підприємства, а економічна кон’юнктура зараз не сприяє реєстрації нових підприємств. Але навіть у випадку інвестиційного буму в окремо взятому регіоні в перші роки роботи нові компанії не генерують достатнього грошового потоку для оподаткування.
Місцевим громадам також буде дозволено встановлювати ставки місцевих податків і зборів, надавати пільги, залучати зовнішні запозичення, розпоряджатися земельними ресурсами.
Мінімальна адміністративно-територіальна одиниця базового рівня буде визначатися з урахуванням доступу до основних публічних послуг, які надаватимуться населенню (так, наприклад, час прибуття швидкої допомоги та пожежної служби не має перевищувати 30 хвилин).
Проект концепції передбачає наявність такого інституту як «місцевий референдум».
Реалізація програми розрахована на два етапи – перший, підготовчий (2014 рік), під час якого будуть внесені зміни до Конституції, і другий (2015-2017 роки), за час якого будуть проведені місцеві вибори вже з урахуванням реформ місцевого самоврядування.
Конституційні правки
Окремої уваги потребують запропоновані зміни до Конституції України. Основний акцент державного управління планується перенести з місцевих державних адміністрацій безпосередньо на голів цих адміністрацій.
Частина функцій місцевих адміністрацій буде перенесена на виконавчі органи, що формуються місцевими радами.
Основа фінансової незалежності територіальних громад буде закріплена змінами до ст.142 Конституції. До вже існуючих ресурсів у вигляді рухомого і нерухомого майна, доходів місцевих бюджетів, землі і місцевих природних ресурсів додасться частина загальнодержавних доходів.
Термін повноважень місцевих рад становитиме чотири роки, а не п’ять років, як зараз.
Під час обговорення концепції на рівні керівництва фракцій у парламенті стало відомо, що представники Партії регіонів висловили низку критичних зауважень, зокрема, про відсутність в концепції конкретних положень про розмежування податкових надходжень і формування незалежних місцевих бюджетів.
Незважаючи на попереднє схвалення документа з боку Ради Європи, концепція являє собою більше майданчик для торгу, ніж конкретний план реформ. Він мало зрозумілий для місцевих еліт і для суспільства, тому в представленому вигляді може бути зустрінутий критично. І не дивно, оскільки концепція не вирішує головного питання: хто і в якому обсязі буде розпоряджатися бюджетними коштами.
Юрій Шпак, Анна Ковальчук
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас