Фактор РФ: майже чверть рекламних доходів в українському інтернеті йде російським компаніям — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фактор РФ: майже чверть рекламних доходів в українському інтернеті йде російським компаніям

Фондовий ринок
445
Понад 20% доходів від українського ринку інтернет-реклами потрапляє в кишені російських компаній. У першому кварталі 2014 року «Яндекс», Mail.ru Group, «ВКонтакте» та інші великі гравці не дорахувалися десятків мільйонів гривень від українських рекламодавців. Але причина не у бойкоті російського бізнесу – просів весь ринок інтернет-реклами в цілому.
Багато чого залежить від контексту
За оцінками Всеукраїнської рекламної коаліції, в 2013 році обсяг ринку інтернет-реклами становив трохи більше 1 млрд грн. За словами керівника інтернет-напрямку UMH Group Дмитра Лисицького, понад 200 млн грн від цієї суми потрапляє в кишеню російських компаній. Засновник сейлс-хауса T-Sell Олександр Тисменецький, який ексклюзивно продає в Україні рекламу на ресурсах Mail.ru Group і РБК, оцінює частку російських холдингів у 21% від загального обсягу ринку.
Серед росіян більше всіх в уанеті заробляє «Яндекс», основним джерелом доходів для якого є продаж контекстної реклами. За оцінками Лисицького, торішній урожай «Яндекса» з українського ринку перевищує 100 млн грн. Ще близько 50 млн грн в 2013 році зібрали Mail.ru і «ВКонтакте». Решта припадає на частку холдингу «Газпром-Медіа», ЖЖ і дрібніших гравців.
Гроші українських рекламодавців йдуть не просто якимось абстрактним інтернет-підприємцям з Росії. Значну частку доходів отримують холдинги і компанії, які близькі до Кремля або належать провладним російським олігархам. Зокрема, підконтрольний «Газпрому» холдинг «Газпром-Медіа» володіє популярним місцем для розміщення відеофайлів Rutube, який показує українським користувачам сервісу таргетовану рекламу, закуплену українськими рекламодавцями. А основним акціонером Mail.ru Group і «ВКонтакте» є один з найбагатших людей Росії Алішер Усманов.
Російська весна
Незважаючи на політичну нестабільність, рік для галузі розпочався дуже жваво. Лисицький зазначає, що до 20-х чисел лютого ринок інтернет-реклами стрімко зростав, випереджаючи навіть сміливі прогнози. «По відношенню до січня 2013 року ми виросли майже на 100%, але після розстрілу «Небесної сотні» ринок почав валитися», – відзначає Дмитро. Через трагедію рекламодавці скасували практично всі розважальні акції. Та й у цілому політичні ризики, які виникли, змусили бізнес різко переглянути свою активність. «Багато хто змушені були зняти рекламні бюджети в кінці лютого-березні», – говорить директор агентства AdPro Анастасія Байдаченко.
За словами Тисменецького, в I кварталі обсяг рекламних грошей, які проходять через T-Sell на користь російських партнерів, знизився на 16%. А на початку квітня стало відомо, що порівняно з минулим роком з 600 українських магазинів-клієнтів «Яндекс.Маркета» залишилося 490. Генеральний директор «Яндекс Україна» Сергій Петренко поспішив заявити, що у відключеннях немає жодних політичних мотивів, та й великої трагедії теж – більшість «відмовників» витрачали в системі сущі копійки.
I квартал на рекламному ринку – далеко не самий грошовий. За словами Байдаченко, зазвичай він приносить близько 15% від загального обсягу річної виручки. Таким чином, якщо рік тому росіяни заробили на українському ринку 31-32 млн грн (21% від 150 млн грн), то за ці три місяці – 25-26 млн. Якщо врахувати, що в прогноз на 2014 рік закладалося зростання, а гривня втратила майже половину вартості, то втрати обчислюються десятками мільйонів.
Бойкот не винен
Бойкот російських товарів і послуг, активно просувний в українських соцмережах та ЗМІ, дійсно не став ключовим фактором у втратах російських холдингів на рекламному ринку України. «У бізнесі переважають раціональні мотиви прийняття рішень, тому попит на український трафік російських сайтів не зменшився або зменшився незначно», – говорить CEO дослідницької компанії Factum Group Іван Дубинський. «Неросійські» учасники ринку понесли майже ідентичні втрати. За словами Лисицького, доходи ринку в I кварталі 2014 року порівняно з 2013 роком зменшилися не менше ніж на 10%. Байдаченко погоджується, що квартал закінчився набагато гірше торішніх прогнозів.
Тисменецький відзначає, що російські партнери відчули на собі стриманість українських рекламодавців, але причини цього – ті самі, що і у всього ринку. «Серйозно зменшилися категорії авто, телеком, банківські послуги», – каже Олександр. У меншій мірі просіли рекламодавці категорій побутова хімія, косметика і гігієна, продукти харчування, безалкогольні напої, фармацевтика. Практично не змінилися витрати на рекламу з боку електронної комерції. Байдаченко каже, що курс долара і євро сильно вплинули на активність клієнтів, які імпортують товар в Україну.
Разом з росіянами постраждали й інші іноземні гравці. Тисменецький стверджує, що основна частина рекламного інвентарю на українському інтернет-ринку належить ресурсам із зарубіжними власниками. У контекстній рекламі, на яку припадає половина всіх доходів ринку, панують Google і «Яндекс». У медійній рекламі, окрім великих російських компаній, значну частку ринку посідають проекти Naspers в Україні (slando.ua, aukro.ua та інші), а також інші міжнародних видавці.
Втім, в окремих випадках російсько-український конфлікт дає про себе знати, але не на рівні корпорацій-рекламодавців, а на рівні їхніх українських менеджерів. Голова одного з діджитал-агентств згадує за березень 2014 року два випадки, коли у відповідь на пропозицію розміщення на російському ресурсі представник клієнта просив підібрати йому український аналог. «Але ми далеко не завжди можемо запропонувати порівняні за охопленням українські майданчики», – зазначає співрозмовник AIN.UA.
Що далі
Учасники ринку сходяться на думці, що будувати прогнози на 2014 рік зараз дуже складно. Особливо, якщо мова йде про оптимістичні прогнози. «Не пам’ятаю в історії українського ринку реклами року, коли динаміка ВВП була негативною, а рекламного ринку – позитивною», – говорить Тисменецький. Враховуючи, що Світовий банк прогнозує зниження ВВП України за підсумками року, можливостей для зростання у ринку мінімум.
Фактор РФ: майже чверть рекламних доходів в українському інтернеті йде російським компаніям
Втім, Лисицький зазначає, що вже в квітні динаміка ринку після березневого піку покращилася. Дубинський вважає, що в II кварталі ринок порівняно з минулим роком як мінімум не впаде. «А відеореклама навіть покаже зростання», – упевнений експерт. Учасники ринку пропонують, за відомою приказкою, рахувати курчат по осені.
За матеріалами:
Ain.Ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас